דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

כלכלה / שר האוצר החל בביצוע הצעדים שבסמכותו ליישום תכנית "נטו למשפחה"

יום אחד בלבד אחרי ההכרזה על התכנית, ביטל אתמול (ד') משה כחלון את מס הקנייה על טלפונים סלולריים | בקרוב, צפוי כחלון לבטל גם את המכס על בגדי ילדים ותינוקות | שאר חלקי התכנית דורשים החלטות ממשלה ושינויי חקיקה, כך שיהיו ארוכים הרבה יותר

משה כחלון. צילום: פלאש 90
משה כחלון. צילום: פלאש 90
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

יום אחד בלבד אחרי שהכריז על תכנית "נטו למשפחה", חתם אמש (רביעי)  שר האוצר, משה כחלון, על צו לביטול מס הקנייה על מכשירי טלפון סלולריים. ביטול המס, שעומד על 15% משווי המכשיר, ייכנס לתוקף ביום ראשון הקרוב ויחול על מכשירים סלולריים, סוללות, וכרטיסי סים.

על פי הערכות האוצר, ביטול המס צפוי להביא להפחתה של כ 450 מליון שקלים בהכנסות המדינה. עם החתימה על הצו אמר שר האוצר כחלון "במסגרת תכנית 'נטו למשפחה', חתמתי על צו שמוריד את מחירי מוצרי הסלולר בעשרות אחוזים. זו בשורה לצרכנים ולמשפחות. כולנו יודעים מה הם המחירים האמתיים של המוצרים האלו בחו"ל ולא נשלים עם המחירים הגבוהים שגובים כאן. במקום שבו ניתן להפחית מסים מבלי לפגוע בתעשייה המקומית – נעשה זאת, במטרה להוזיל את המחירים לצרכנים ולהקל על משפחות עובדות."

הפחתת המס צפויה להביא לחיסכון של כמה מאות שקלים ברכישת טלפון חכם מהדגמים הפופולריים בישראל. בכך, יתקרבו מחירי הטלפונים בישראל למחירם בארצות הברית. בקרב רשתות הסלולר והיבואנים מקווים כי הצעד יבלום את המגמה של ישראלים לרכוש את המכשירים ישירות מחו"ל.

בקרוב צפוי כחלון להוציא לפועל גם את הצעד הבא בתכנית, ולבטל את המכס על בגדי תינוקות ונעלים. יישומה של שאר התכנית, עם זאת, צפוי להיות מורכב ואטי יותר, מאחר ויידרשו לצורך כך החלטות ממשלה ושינויי חקיקה.

כזכור, בשעות הראשונות שאחרי הכרזת כחלון על התכנית, הגיבו בזעם חברי הכנסת של הליכוד על כך שכחלון לא עדכן את עדכן את ראש הממשלה בנושא. יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן, אף אמר כי הליכוד לא ישתף פעולה עם תכניתו של כחלון וכי יש לטפל קודם בקצבאות הנכות. הרוחות הזועמות מכיוון הליכוד הוחלפו אתמול בחיבוק שהגיע ממשרד ראש הממשלה. שם אמרו כי התכנית היא בכיוון הנכון והיא תיבחן על ידי ראש הממשלה בחיוב.

שותף נוסף של כחלון בקואליציה שהגיב בכעס על התכנית, היה שר הבריאות, יעקב ליצמן, שאמר כי "לצד הצורך לסייע בהוזלת יוקר המחיה לצעירים ומשפחות שיש לברך על כך, אני קורא לראש הממשלה ולשר האוצר להתעשת ולהתגייס לטובת הסיעודיים ובני משפחותיהם. מדובר בפצצת זמן שמחמירה עם השנים ומכבידה על הדור הקודם". ליצמן חושש כי תכניתו של כחלון תנצל את כל הרזרבה בתקציב ותפגע בסיכויי המימוש של תכניתו לקדם ביטוח סיעודי ממלכתי.

מי שנתנו לכחלון רוח גבית היו, דווקא, חברי האופוזיציה. ח"כ עמיר פרץ (המחנה הציוני) אמר כי "זהו צעד חשוב וראשון בכיוון הנכון. העדפת הרחבת השירותים האזרחיים על-פני הורדת מסים היא המעשה הנכון". ח"כ נחמן שי (המחנה הציוני) אמר "אני מברך את שר האוצר על התכנית החדשה, בשורה משמעותית להורים צעירים ממעמד הביניים. אבל אני חושב על מיליון האזרחים הוותיקים שחמישית מהם מתחת לקו העוני. הם לא נופלים בשום קטגוריה, הם לא 'נטו משפחה', אין להם ילדים קטנים וספק אם כאשר חושבים על 'מעמד הביניים', מחשיבים אותם כחלק ממנו. החברה הישראלית דחקה אותם החוצה, הם סובלים ממצוקה ובדידות, קצבאותיהם נמוכות ושירותי הבריאות ירודים. הייתי שמח אם הוגי התכנית היו מתחשבים יותר בציבור שההורים שלהם מהווים חלק ממנו".

במחנה הציוני הצהירו כי יתמכו בתכניתו של כחלון, לכשתגיע להצבעה בכנסת, ובכך יאפשרו להעביר אותה גם במקרה של התנגדות מצד חלק מחברי הקואליציה.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!