דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
26.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 26.2°תל אביב
  • 23.1°חיפה
  • 25.7°אשדוד
  • 24.6°באר שבע
  • 23.4°אילת
  • 17.1°טבריה
  • 21.2°צפת
  • 26.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

ספורט / משרד התרבות והספורט יגדיל ב-50% את המימון לכדורסל הנשים

כך הוצג אתמול (ד') בדיון שנערך בעתירת מנהלת ליגת העל בבג"ץ, בנוסף ישיק המשרד תכנית שיווק חמש שנתית | בתמורה, משכה המנהלת את עתירתה | במשרד, בחרו לתקוף את המנהלת ואת העומדת בראשה, ולהאשימן בהתנהלות "שכל עניינה יחצ"נות אישית"

כדורסל (צילום אילוסטרציה: Shutterstock).
כדורסל (צילום אילוסטרציה: Shutterstock).
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

המשחק הרביעי בסדרת הגמר של ליגת אתנה בכדורסל נשים יתקיים היום (חמישי). אם תנצח את מכבי רמת חן, תזכה מכבי אשדוד באליפות רביעית ברציפות. במקביל להכנה המנטלית של שחקניות שתי הקבוצות, עתיד ענף הכדורסל בישראל מוכרע הרחק ממגרש הכדורסל, בין כותלי בית המשפט. אתמול (רביעי) דנו שופטי בג"ץ בעתירה שהגישה מנהלת ליגת העל בכדורסל נשים, כחלק מהמאבק למען שיוויון תקציבי בין ענפי הכדור של הגברים והנשים.

שחקניות מגבי אשדוד בניצחון על מכבי רמת חן/בליך במשחק השלישי בסדרה (צילום: ליגת אתנה לנשים).
שחקניות מגבי אשדוד בניצחון על מכבי רמת חן/בליך במשחק השלישי בסדרה (צילום: ליגת אתנה לנשים).

במהלך הדיון, הציג משרד התרבות והספורט את התכנית החדשה לקידום ספורט נשים, שגולת הכותרת שלה היא התחייבות של  המשרד להגדיל את תקציב ליגות הנשים הבכירות ב50%, וחשוב אולי יותר – החלטה לשווק ולפרסם את  ליגת הנשים בכדורסל במשך חמש השנים הקרובות. בעקבות ההצעה החליטו במנהלת הליגה למשוך את העתירה, שדרשה שוויון מוחלט בתקצוב.

על פי העתירה, שהוגשה באמצעות עו"ד אורי קידר ועו"ד אורי כהנא, מעבירה המועצה להסדר ההימורים בספורט (הטוטו), דרך הסכמי שיווק, סכום של מאה מיליון שקלים בשנה לליגות הבכירות בענפי הספורט של הגברים (בעיקר הכדורגל והכדורסל) ורק חצי מיליון שקלים לנשים, תוך הפרה של חובת השוויון הקבועה בחוק.

ההבנות שהושגו בין ההתאחדות לכדורגל, משרד התרבות והספורט ומשרד האוצר, קובעות כי, כבר השנה, יועבר חלק מהתקציב ישירות לקבוצות על ידי מימון הוצאות הסדרנות והשיטור במגרשים. מהלך שצפוי להגדיל את הרווח של קבוצות הכדורגל הגדולות ממכירת כרטיסים בקרוב לחמישים מיליון שקלים, זאת על חשבון ההקצבות לענפי הספורט הנשיים בהם הוצאות השיטור והסדרנות שוליות.

בדיון, שנערך אתמול לפני השופטים חנן מלצר, מני מזוז ויצחק ועמית, הודיעה המדינה על השלב האחרון בשינוי אמות המידה והגדלת תקציב ליגות הנשים הבכירות בכ-50%. בנוסף, התחייבה המדינה להסכם שיווק לליגת העל לנשים בכדורסל למשך חמש שנים – וזאת אחרי שבחודש יוני האחרון ניתן צו על תנאי, והוצא צו ביניים, כנגד המועצה להסדר ההימורים בספורט ומשרד התרבות והספורט.

לאור זאת, המליץ בית המשפט לעותרות לפעול מול משרד התרבות והספורט להמשך תיקון האפליה בחלוקת התקציבים, "וליתן למשרד התרבות והספורט את ההזדמנות להמשיך ולקיים את התחייבויותיו". עם זאת, הדגיש השופט  מלצר כי "תקוותנו שרוח חדשה של הבנה והכרה תשנה את פני הספורט הישראלי, אך יובהר כי לכל מקרה תמיד יהיו דלתות בית המשפט פתוחות".

יו"ר מנהלת ליגת העל לנשים בכדורסל, רו"ח איריס שטרק, אמרה בתום הדיון כי "בזכות העתירה לבג"ץ הובלנו להישג משמעותי לליגת העל לנשים בכדורסל, שזכתה לשילוש התמיכות לקבוצות, לסכום של 450 אלף שקלים לכל אחת מקבוצות הליגה לשנה, באופן קבוע. בג"ץ ראה בכך תפנית משמעותית בהתנהלות המדינה וביקש מאיתנו להסתפק בשלב זה בהישג המרשים של הגידול בתמיכות ובהבטחת הסכם שיווק בסך של 1.17 מיליון שקלים לעונה, למשך חמש שנים, שאכן מהווה אבן דרך מבחינתנו. אנו מצפים שהמדינה תמשיך ותפעל בדרך זו לקידום והעצמת ספורט הנשים בכלל וכדורסל הנשים בפרט".

רו"ח איריס שטרק, יו"ר מנהלת ליגת העל לנשים בכדורסל. "נמשיך לפעול לשינוי יסודי של הסדר הישן הקיים הגורם לאפליה בלתי מוצדקת, על מנת שיעוגן שוויון מלא בכדורסל הנשים ובספורט הישראלי" (צילום: מתוך ויקיפדיה).
רו"ח איריס שטרק, יו"ר מנהלת ליגת העל לנשים בכדורסל. "נמשיך לפעול לשינוי יסודי של הסדר הישן הקיים הגורם לאפליה בלתי מוצדקת, על מנת שיעוגן שוויון מלא בכדורסל הנשים ובספורט הישראלי" (צילום: מתוך ויקיפדיה).

"יחד עם זאת" הוסיפה, "יעדנו היה מעבר לכך, לבטל את האפליה המובנית ורבת השנים ולהביא לשוויון מלא בין נשים לגברים בספורט המקצועני. אנו נמשיך לפעול לשינוי יסודי של הסדר הישן הקיים הגורם לאפליה בלתי מוצדקת, על מנת שיעוגן שוויון מלא בכדורסל הנשים ובספורט הישראלי בראייה ארוכת טווח, עבורנו ועבור החברה הישראלית".

במשרד התרבות הספורט היו תוקפניים הרבה יותר. בתגובה לדיון אתמול, אמרו כי "בהנחיית שופטי בג"ץ הסירה היום מנהלת ליגת הנשים בכדורסל את העתירה שהגישה נגד משרד התרבות והספורט בטענה לאפליה, זאת לאחר שרמזו לעותרים כי סיכוייה לעמוד במבחן בית המשפט קלושים במיוחד. בית המשפט אף ציין לשבח את 'הגישה החיובית שהציגה המדינה (משרד התרבות והספורט)… שהציגה פתרונות ואף הגדילה הוצאות עבור ספורט הנשים'. דברים אלו של בית המשפט, מוכיחים כי מאז כניסתה של השרה מירי רגב לתפקידה, פועל המשרד ביתר שאת ובאופן ראוי ומקצועי בכדי לתת מענה לצורכי ספורט הנשים בכלל וכדורסל הנשים בפרט והגדיל את התקציב באופן דרמטי זאת על פי הנחיית השרה רגב".

השרה מירי רגב, יחד עם המאמן שחקני ומאמני עירוני נהריה, בחדר ההלבשה של הקבוצה לפני משחקה מול גאיזנטאפ הטורקית. השרה הצטרפה לנסיעת הקבוצה כדי להבטיח את קיום המשחק ודרישות גורמי הביטחון לאבטחה. צילום מסך מתוך סרטון באדיבות עירוני נהריה
השרה מירי רגב, יחד עם המאמן שחקני ומאמני עירוני נהריה, בחדר ההלבשה של הקבוצה לפני משחקה מול גאיזנטאפ הטורקית. השרה הצטרפה לנסיעת הקבוצה כדי להבטיח את קיום המשחק ודרישות גורמי הביטחון לאבטחה. צילום מסך מתוך סרטון באדיבות עירוני נהריה

 

עוד טענו כי משיכת העתירה מנעה את ביזוי מנהלת הליגה, והוסיפו כי המשרד "לא יוכל לעבור לסדר היום על התנהלות ראש מנהלת כדורסל הנשים, והוא ורואה בהתנהלותה פעילות שכל עניינה יחצ"נות אישית ואינה עולה בקנה מידה עם תפקידה הציבורי ודפוסי העבודה המאפיינים את מערכת היחסים המקובלת בין האיגודים השונים, המנהלות ומשרד הספורט".

אם נשים בצד את קרבות האגו בין המנהלת לבין המשרד, הנושא המרכזי שעלה לדיון הוא עתיד כדורסל הנשים בישראל. קבוצות ליגת העל נמצאות במצוקה כלכלית ותלויות לחלוטין בתקציבי העיריות השונות, אם קיימים כאלה בכלל. כך קורה שקבוצות גדולות, כמו אליצור רמלה, מתפרקות במהירות כתוצאה מצמצום או ביטול של התמיכה העירונית. הליגה בישראל קצרה במיוחד, ונשמכת חצי שנה בלבד על למנוע עליות בתשלומי השכר לשחקניות הישראליות ולשחקניות הזרות. יש לקוות כי הצדדים יצליחו לקדם את שיתוף הפעולה ביניהם, כדי להבטיח את קיומו העתידי של הענף ואת החשיפה הציבורית שלו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!