דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עוזרים משפטיים

חברה ועבודה / "פיטורים שרירותיים והורדת שכר": העוזרות המשפטיות פתחו בשביתה

על רקע הכוונה לפטר רבות מהן, להוריד בשכרן ולכפות עליהן את הגבלת תקופת העסקתן, הודיעו העוזרות המשפטיות על שביתה ללא הגבלת זמן. "אנו מבקשים אך דבר בסיסי זה: לאפשר לאנשים מקצועיים ואיכותיים להמשיך לעבוד".

כנס חירום ארצי של העוזרים המשפטיים בבית ההסתדרות (צילום: דוברות ההסתדרות).
כנס חירום ארצי של העוזרים המשפטיים בבית ההסתדרות (צילום: דוברות ההסתדרות).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

העוזרות המשפטיות לשופטים בכל הערכאות בישראל פתחו היום (חמישי) בשביתה ללא הגבלת זמן, זאת על רקע כוונת הנהלת בתי המשפט לפטר את רובן, ולכפות על הנשארות תנאי העסקה חדשים באופן חד צדדי.

"כ-90 אחוזים מהעוסקים בתחום הן נשים, אין לי ספק שלגברים לא היו מתייחסים כך. המערכת מנצלת זאת כדי לפטר עובדות בעלות ניסיון, ולהעסיק בשכר נמוך עובדים צעירים" מסרה עו"ד שרית טוביס, יו"ר הוועד הארצי של העוזרים המשפטיים. עוד הוסיפה: "אפילו את העסקת עובדי הקבלן ניתן להאריך, אך עוזרי השופטים מפוטרים שרירותית. איפה בתולדות סכסוכי העבודה בארץ נשמעה דרישה מעובדים להסכים להפחתת שכר? העוזרות והעוזרים המשפטיים הם עורכי דין העוסקים בתחום רב אחריות, הם מסייעים למערכת לספק שירות משפטי איכותי ויעיל לציבור, אך יחס המערכת כלפיהם הוא מבזה. אנו מבקשים אך דבר בסיסי זה: לאפשר לאנשים מקצועיים ואיכותיים להמשיך לעבוד. לא דורשים קביעות אך דורשים שלא יהיו פיטורים שרירותיים. אנו מצפים וגם סומכים על שרת המשפטים, שתפעיל כובד משקלה בעניין, ותקדם פתרון ראוי ומכובד".

העוזרות המשפטיות הן עורכות דין מוסמכות, המסייעות לשופטים בניסוח החלטות ופסקי דין, בניהול התיקים ובחוות דעת מקצועיות. הן מועסקות בחוזים אישיים המתחדשים מדי שנה. מתוך כ-650 עוזרות משפטיות, צפויות בתקופה הקרובה להיות מפוטרות כ-600, וזאת על רקע פסיקה של בית הדין הארצי לעבודה מתחילת מרץ שקבעה כי המדינה רשאית להגביל את משך העסקתן לארבע שנים עם אפשרות הערכה לשש שנים בלבד. בוועד הארצי של העוזרות המשפטיות נערכים בימים אלו גם להגשת בג"צ כנגד פסק דין זה. לבג"צ שכזה בהחלט יש על מה להשען, לאור דעת מיעוט מפורטת שצירף נשיא בית הדין הארצי לעבודה יגאל פליטמן לפסק הדין, ובה כתב בין היתר כי ""החלטה של קציבה מראש של תקופת העסקת העוזר המשפטי לשש שנים דווקא, ללא אפשרות הארכה, וללא אפשרות של בחינה בדיעבד של טיב עזרתו לשופט, ובניגוד לרצון השופט ועוזרו המשפטי, סותרת מניה וביה את הנחת היסוד שעליה מושתת הפתרון לבעיה המערכתית. לכן, החלטה כללית וגורפת של קציבת תקופת העסקת העוזר המשפטי מראש לשש שנים, כשלעצמה, היא בלתי סבירה".

בישיבה שהתקיימה ערב חג הפסח הודיעה הנהלת בתי המשפט כי בכוונתה להחתים באופן חד צדדי, את כלל העוזרות המשפטיות על חוזי העסקה חדשים  עד לסיום חודש יוני השנה, כשעוזרות שלא יחתמו עליהם יפוטרו בסוף 2017,  ללא קשר לתקופת העסקתם. החוזים החדשים כוללים, מלבד נושא הגבלת משך ההעסקה גם הורדה בשכר הבסיס שיפגע במרבית העוזרות ב-21%- 32% שכר. מזה כשש שנים מסרבת הנהלת בתי המשפט לשבת עם נציגות העוזרות המשפטיות ולדון בתנאי העסקתן.

עו"ד יצחק (יִצִי) גורדון, יו"ר איגוד המשפטנים בהסתדרות, מסר כי "איגוד המשפטנים וההסתדרות מלווים לאורך כל התקופה את העוזרים המשפטיים במאבקם, מתייצבים מאחוריהם ונותנים את מלוא הגיבוי למאבקם הצודק ולדרישתם הכל כך בסיסית לשמור על מקום עבודתם ושלא יישלחו הביתה באופן שרירותי".

השביתה כוללת את כלל תחומי העיסוק של העוזרים המשפטיים בבתי המשפט (ובכלל זה גישורים, גביית עדות מוקדמת, מנ"ת וכו') וכן את כלל הפעולות במכון עוזמ"ת הן בהתנדבות והן בתשלום (ובכלל זה השתתפות בהשתלמויות, הנחיית השתלמויות, כתיבת מבחנים ובדיקת מבחנים למועמדים חדשים וכיו"ב). בעקבות השביתה עלולים להיות שיבושים ועיכובים במתן פסקי דין, החלטות, התקיימות גישורים וגביית עדות מוקדמת בכל הערכאות.

תגובת דוברת מערכת בתי המשפט:

"הנתונים המובאים בהודעת נציגות העוזרים המשפטיים אינם מדויקים, וזאת בלשון המעטה, ואינם משקפים את המציאות כהוויתה. מצער להיווכח כי חרף העובדה שביום 06.04.2017 התקיימה פגישה עם נציגותם, ולמרות העובדה כי קבועה ישיבה נוספת לעוד מספר ימים – בחרו העוזרים המשפטיים לפתוח בשביתה.

"כזכור, בית הדין הארצי אישר את קציבת תקופת העסקתם של העוזרים המשפטיים, והנהלת בתי המשפט פועלת יחד עם הגורמים המוסמכים בנציבות שירות המדינה ובמשרד האוצר כדי לקדם פתרון אשר עולה בקנה אחד עם פסקי הדין של בתי הדין לעבודה."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!