דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

בעולם / מתגבר החשד כי תוצאות משאל העם בטורקיה הוטו לטובת ארדואן

ועדת הביקורת של המועצה האירופית חושדת כי למעלה מ-2.5 מיליון קולות הוטו לטובת תיקון החוקה | נשיא טורקיה, ארדואן, הזהיר בתגובה את המשקיפים האירופאים כי עליהם "לדעת את מקומם"

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, בעצרת תומכים לקראת משאל העם, אפריל 2017. (צילום: Kayhan Ozer/Presidential Press Service, Pool Photo via AP).
נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, בעצרת תומכים לקראת משאל העם, אפריל 2017. (צילום: Kayhan Ozer/Presidential Press Service, Pool Photo via AP).
אוריאל לוי

מתגבר החשד כי אי-סדרים הטו את תוצאות משאל העם בטורקיה לטובת ארדואן. ועדת הביקורת של המועצה האירופית חושדת כי למעלה מ-2.5 מיליון קולות הוטו לטובת תיקון החוקה, בעוד הפער בין התומכים למתנגדים עמד על כמיליון וחצי קולות. זאת לאחר שנשיא טורקיה זכה לרוב של 51.41% במשאל שאישר תיקונים לחוקה שירחיבו משמעותית את סמכויותיו.

אלב קורון, חברת הפרלמנט האוסטרי שפעלה בוועדת המשקיפים של המועצה האירופית, שהורכבה מנציגיהן של 47 מדינות, אמרה לסוכנות הידיעות רויטרס כי "עולה החשד שיותר מ-2.5 מיליון קולות הוטו". קורון הוסיפה כי המשטרה בעיר דיארבקיר, בירת כורדיסטאן, מנעה מעמיתיה המפקחים להיכנס לאתר ההצבעה. היא התייחסה גם לסרטונים ברשתות החברתיות שמראים לכאורה הצבעות כפולות, למרות שאמינות הסרטונים טרם הובררה.

מיכאל ג'ורג' לינק, העומד בראש משלחת הפיקוח של הארגון לביטחון ושיתוף-פעולה באירופה (OSCE) אמר כי טורקיה לא סייעה למשקיפים לפקח על הגינותו של הליך ספירת הקולות. לשכת עורכי הדין הטורקית הודיעה כי ההחלטה לספור "מעטפות לא חתומות" הייתה "בבירור בניגוד לחוק", ושייתכן שהיא הפכה את התוצאה.

שתי מפלגות האופוזיציה הגדולות ביותר בפרלמנט הטורקי פתחו בהליכי ערעור על תוצאות משאל העם, ואמרו כי לא יקבלו את תוצאותיו בשל הזיופים. "מפלגת העמים הדמוקרטית (HDP) טוענת כי בידיה ראיות לכך ש-3 מיליון מעטפות של בוחרים לא  נחתמו כפי שנדרש בחוק, והן חשודות כי תוצאותיהן שונו.

מפלגת האופוזיציה הגדולה בטורקיה (CHP) התלוננה כי נציגים מטעמה שניסו לדווח על זיופים הוכו וחלקם פונו לבתי חולים כשהם חבולים. דובר המפלגה אמר כי מפלגתו תעשה ככל שתוכל על מנת לערוך משאל חוזר, כולל פרישה מהפרלמנט.

העמותה העצמאית "בחירות ומעבר" הפועלת לשיקוף הגינותם של הליכים דמוקרטיים בטורקיה פרסמה דו"ח אודות אי-סדרים במשאל העם. על פי הדו"ח ב-2,397 קלפיות נרשם מספר קולות גדול ממספר המצביעים שהיו רשאים להצביע בהן. נרשמה אי-התאמה בין התוצאות הרשמיות לבין בדיקת הארגון ב-99,680 קולות שנספרו ב-290 קלפיות שונות. ב-960 קלפיות נרשמו 100% מהקולות בעד תיקון החוקה (89,158 קולות) וב-173 קלפיות נרשמו 100% מהקולות נגד (6,739 קולות).

בימים האחרונים נערכו הפגנות ברחבי טורקיה נגד תוצאות המשאל. המפגינים מחו נגד הדיקטטורה לטענתם, ונגד תוצאות משאל העם החשודות כמזויפות.

מדינות אירופה הביעו ביקורת על משאל העם הטורקי, ואף איימו כי לא יחזרו להליך צירופה של טורקיה לאיחוד ללא הוכחה כי תוצאות המשאל לא זויפו. נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, הזהיר בתגובה את המשקיפים האירופאים כי עליהם "לדעת את מקומם" ואמר כי "לא מאוד משנה לטורקיה" האם האיחוד האירופי יפסיק בתגובה את הדיונים על הצטרפותה לגוש. ארדואן אמר כי טורקיה "אינה רואה, שומעת או מכירה" בדו"חות של משקיפי הארגון לביטחון ולשיתוף פעולה באירופה. גם מחלקת המדינה של ארצות הברית הודיעה כי היא "לקחה את הביקורת לתשומת הלב", אך דונלד טראמפ עצמו דווקא התקשר לארדואן כדי לברך אותו על ניצחונו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!