דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יום הזיכרון לשואה ולגבורה

יום השואה התשע"ז / המלצות צפייה לערב יום השואה

במאי שחשף פרק חשאי בחיי משפחתו בעקבות פריטים שמצא באקראי, מסע מטלטל של ניצול שואה במדינה שבגדה בו ומרד הזונדר קומנדר באושוויץ: המלצות צפייה לערב יום השואה

יהודים מהונגריה  לאחר ההגעה לאושוויץ 1944 (צילום:  Ernst Hofmann or Bernhard Walte/ wikimedia).
יהודים מהונגריה לאחר ההגעה לאושוויץ 1944 (צילום: Ernst Hofmann or Bernhard Walte/ wikimedia).

כמידי שנה, בימים ראשון ושני יקדישו ערוצי הטלוויזיה בישראל את שידוריהם לתכנית וסרטים הנוגעים ביום הזיכרון לשואה ולגבורה. לצד סרטים ישנים ומוכרים יוצגו השנה על המרקע גם תכנית חדשות שהופקו במיוחד ליום השואה וסרטים שיצאו השנה.

הדירה

19:20, הוט 3

סרט ישראלי, זוכה פרס אופיר לסרט התיעודי 2011. אחרי שסבתו נפטרת נקראים הבמאי ומשפחתו לפנות את דירתה העמוסה. בעודם נוברים בערמות המכתבים והמסמכים, מגלה הבמאי מספר פריטים החושפים בפניו פרק מפתיע בהיסטוריה המשפחתית שלו, פרק שנשמר תחת מעטה של חשאיות במשך עשרות שנים. עם המידע שהתגלה, יוצא גולדפינגר למסע חוצה גבולות כדי לברר את מהות הקשר של סבו וסבתו עם ליאופילד פון מילדנשטיין, המפקד הראשון של המחלקה היהודית באס דה. במאי: ארנון גולדפינגר.

הכתובת: גרמניה

21:15, ערוץ 2

רותי שילוני התלוותה אל ארבעה ניצולי שואה שבחרו לחזור ולגור בגרמניה. הארבעה לוקחים אותנו אל ביתם ואל המקומות שבהם פקד אותם אסונם ומשוחחים עם רותי על המורכבות של החיים בגרמניה ועל היחס שלהם לגרמניה של אז ושל היום.

הסוד ההולנדי

21:25, ערוץ 10

כשהולנד נכבשה על ידי הגרמנים בשנת 1940, היו במדינה כ-140,000 יהודים. בתוך חמש שנים בלבד נספו כ-107,000 מתוכם. בסרט שנעשה על ידי אורלי וילנאי וגיא מרוז מלווים השניים את אברהם רות, מהניצולים המעטים ששרדו את השואה בהולנד, ואת ארבעת בניו, במסע מטלטל בעקבות סיפור ההישרדות שלו אותו לא סיפר מעולם. בסרט תוקף רות את המיתוס לפיו העם ההולנדי לא שיתף פעולה במבצע השמדת השמדת היהודים על ידי הנאצים.

חנה ארנדט

21:00, הוט 3

פסטיבל ירושלים 2015. ביוגרפיה אינטלקטואלית אישית של הפילוסופית היהודייה חנה ארנדט, שטבעה את המושג "הבנאליות של הרוע" כשהגיעה לסקר את משפט אייכמן בירושלים, מושג שעורר סערה ומחלוקת בקרב חוקרי שואה והיסטוריונים מאז ועד היום.  בימוי: עדה אושפיז (ישראל/קנדה, 2015).

אהיה להם לפה

21:30, ערוץ 33

הסרט "אהיה להם לפה" עוסק בדמותו של גדעון האוזנר, התובע במשפט אייכמן. שמו של הסרט הוא ציטוט מנאום הפתיחה המפורסם של האוזנר, שם אמר "במקום זה, בו אני עומד לפניכם, שופטי ישראל, ללמד קטגוריה על אדולף אייכמן – אין אני עומד יחידי; עִמדי ניצבים כאן בשעה זו שישה מיליון קטגורים… מפני שעפרם נערם בין גבעות אושווויץ ושדות טרבלינקה, נשטף בנהרות פולין וקבריהם פזורים על פני אירופה לאורכה ולרוחבה. דמם זועק, אך קולם לא יישמע. אהיה על כן אני להם לפה ואגיד בשמם את כתב האישום הנורא".

המשתתפים בסרט מספרים על אישיותו המיוחדת והרב-גוונית של גדעון האוזנר ועל הישגיו הגדולים, הן בתחום המשפט והן בכל התחומים הנוספים בהם פעל. בסרט משולבים קטעים ממשפט אייכמן ו"מרשימת שינדלר".  במאי ועורך: נתן מנספלד

נערי הסווינג

23:51, הוט פריים

דרמה בכיכובם של כריסטיאן בייל ורוברט שון לאונרד. רגע לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה, מנסים חבורת צעירים בגרמניה להמשיך ולחיות את הרוח הליברלית הנושבת מארה"ב, ולקיים תת תרבות של מסיבות ריקודי סווינג. עם הזמן נשברים הצעירים אל מול מסע הטרור הנאצי ורדיפות הגסטפו.

עלילתו של הסרט בדיונית, אך הוא מתבסס על תופעה תרבותית אמתית שהתרחשה בגרמניה ערב מלחמת העולם השנייה.

. בימוי: תומאס קרטר (ארה"ב, 1993)

מסיבת יום הולדת

22:00, ערוץ 2

תעודה. המפגש השנתי של 25 ניצולי גטו קובנה "הילדים" בכל 5 במאי ציון יום השיחרור ששרדו את אושוויץ ואת המלחמה. הסרט מנסה לפענח את המסתורין בהישרדות הילדים ולהסביר איך כוחם המשותף הוא ששמר עליהם.

פרדי היקר

21:00, הערוץ הראשון

כשהיה בן 19 ברח פרדי הירש מגרמניה הנאצית לצ'כיה. בפראג הפך לאחראי על חינוך הנוער ואחר כך המשיך בתפקיד זה בגטו טרזין. פרדי הכיל קונפליקטים של זהות – יהודי המחובר לתרבות הגוף הגרמנית, ציוני והומוסקסואל הפועל בחברה שמרנית. הוא לא התכחש למיניותו ולא הסתיר אותה, היו לו מאהבים, אחד מהם אפילו באושוויץ, בלב בית החרושת למוות. סיפורו של אדם שהצליח לשכנע את ד"ר מנגלה באושוויץ לתת לו להקים "מעון יום" בו חינך וטיפל ביותר מ 600 תינוקות וילדים. שהיה שותף סוד של המחתרת היהודית באושוויץ וסייע לתכנון המרד. במרץ 1944 נשלחו 3792 יהודים ממחנה המשפחות באושוויץ אל מותם. פרדי הירש הובא לתאי הגזים כשהוא מחוסר הכרה, נישא על אלונקה. הוא היה רק בן 28 במותו.

הסרט מורכב מראיונות עם ניצולים שהכירו את פרדי צילומי ארכיון ואנימציה. בימוי ותסריט: רובי גת. מפיק: שחר בן-חור.

אנה פרנק, הפרק שלא סופר

18:45, יס דוקו

מכתבים שהתגלו לאחרונה מתארים את מאבקיו של אוטו פרנק, אביה של אנה פרנק, להציל את משפחתו מידי הנאצים. במכתבים שנתגלו במקרה לאחרונה אביה של אנה, חושפים את כישלונו שובר הלב למצוא מקלט בארה"ב עבור בנותיו – אנה ומרגוט, ועבור אשתו אדית. בימוי: פאולה פואוס. ארה"ב/גרמניה 2015.

הבן של שאול

21:30, יס 1

דרמה עוצמתית זוכת פרס האוסקר לסרט הזר הטוב ביותר. איש זונדרקומנדו באושוויץ מגלה גופת ילד אותו הוא מזהה כבנו. הוא מחליט לעשות הכל כדי להביאו לקבורה על פי חוקי היהדות. עם: גזא רוהריג. במאי: לסלו נמש. 2015 לקריאה בהרחבה.

אזור אפור

23:13, יס 1

הסרט מתאר את סיפור המרד של אנשי הזונדרקומנדו ב-12 באוקטובר 1944 במחנה הריכוז אושוויץ. המורדים משתפים פעולה עם מספר אסירות המועסקות בכפייה במפעל תחמושת ומספר אזרחים פולנים לצורך הריסת המשרפות. תוך כדי תיאור ההכנות למרד נחשפת שגרת חייהם של אנשי הזונדרקומנדו, עבודתם בתאי הגזים ובמשרפות ויחסיהם עם שומרי המחנה הנאצים ובראשם אובר-שארפיהרר אריך מוספלדט.

עם: דייוויד ארקט סטיב בושמי הארווי קייטל מירה סורבינו. במאי:טים בלייק נלסון. ארה"ב 2001.

התנגדות

22:30, יס 2

סיפורם האמתי של האחים בלסקי, יהודים שבזמן מלחה"ע ה-2 החליטו ברחו ליערות שם הקימו מחנה פרטיזני שנשאר לאורך המלחמה כולה. עם הזמן לקחו שלושת האחים שם פליטים נוספים תחת חסותם. עם: דניאל קרייג ליב שרייבר. במאי: אדווארד זוויק. ארה"ב 2008

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!