דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יום השואה תשע"ז

יום השואה והגבורה התשע"ז / בנט באושוויץ: "לעולם לא נראה שוב את שערי העולם ננעלים בפנינו"

10,000 בני נוער השתתפו במצעד החיים בפולין, בהובלת שר החינוך נפתלי בנט, הרמטכ"ל גדי אייזנקוט, נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור ויו"ר מועצת יד ושם הרב ישראל מאיר לאו

הרב ישראל מאיר לאו בכניסה למחנה אושוויץ (ללא קרדיט).
הרב ישראל מאיר לאו בכניסה למחנה אושוויץ (ללא קרדיט).

עשרת אלפים בני נוער מישראל מכל רחבי העולם משתתפים כעת במצעד החיים ה-29 במחנה הריכוז אושוויץ –בירקנאו בפולין, במסגרת אירועי יום השואה. את המצעד מוביל מטעם הממשלה שר החינוך נפתלי בנט, יחד עם הרמטכ"ל גדי אייזנקוט, נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור ויו"ר מועצת יד ושם הרב ישראל מאיר לאו. במצעד משתתפת גם משלחת כבוד של 75 ניצולי שואה ממדינות שונות ומוזמנים נוספים.

"אנו מתקרבים ליום שבו אחרון הניצולים ייפרד מאיתנו", אמר השר בנט בנאומו, "כיום, בשנת 2017, יש הרבה פחות סיכוי שילד ישמע את סיפורו של ניצול שואה מאשר בשנת 1950 או 1990. אני רוצה להפציר בכם – משתתפים מרחבי העולם – דברו עם הניצולים הנמצאים כאן היום. תקשיבו להם. תזכרו את השמות, הפרצופים והסיפורים שלהם. לצערנו, יש בעולם אנשים המנסים לשכתב את ההיסטוריה ולשנות את העובדות."

 

 

"אני כאן כנציג של משפחתי – אלא שניצלו ואלא שניספו. אני כאן כיהודי גאה. אני כאן כנציג ממשלת ישראל. היום המדינה היהודית משמשת ככיפת ברזל חזקה, שתמיד תהיה שם כדי לעזור ולהגן על יהודים באשר הם. לעולם לא נראה שוב את שערי העולם ננעלים בפנינו. ואני עומד פה גם כשר חינוך, ועמי שרי חינוך נוספים מרחבי אירופה. יחד, אנו נוודא שהסיפורים של הנספים, כמו גם הניסים של החיים, יסופרו עוד ועוד. במילותיו של אלי וויזל, מגדלור שראה עצמו כקול של מי שלא זכו או לא יכלו לדבר, 'לשכוח זה להרוג פעמיים'. אני מבטיח: לעולם לא נשכח."

במצעד משתתפים גם 12 שרי חינוך מרחבי העולם, שהגיעו לפולין לדיון מיוחד בנושא זיכרון השואה. השרים הגיעו הבוקר לביקור באושוויץ, ומיד בתום המפגש עם השר בנט יצעדו יחד במצעד החיים. במהלך המפגש אמר השר בנט: ״מה שכתוב בספרי ההיסטוריה ומה שרואים בסרטים כבר לא מספיק. הניצולים הולכים ומתמעטים״. השר סיכם ואמר: ״בעידן שבו הכחשת השואה צוברת תאוצה ופעילות אנטישמית ברשת מתרחשת בכל יום ובכל מקום, עלינו לוודא שזיכרונם של ששת מיליוני היהודים שנרצחו יישמר לעד״. השרים שהגיעו ממדינות אירופה ובהם פורטוגל, אוסטריה, מלטה, הונגריה יוון ומדינות נוספות נחתו בפולין כבר ביום ראשון השבוע, ערכו סיורים, קיימו מפגשים ואף השתתפו בטקסים ואירועים לציון יום השואה.

שרת החינוך של אוסטריה שיזמה את המפגש אמרה: "לכל מדינה וחברה יש פרקים אפלים בהיסטוריה, בין אם של אלימות גדולה, קולוניאליזם ועוד". עוד הוסיפה השרה כי מהניסיון שלה: "אוסטריה ומערכת החינוך האוסטרית צריכות להתמודד עם היסטוריה ארוכה של אנטישמיות, כולל לפני עליית הנאצים, ובמיוחד עם השתתפותם של אוסטרים רבים בזוועות מלחמת העולם השנייה – ובראשן השואה. אנחנו באוסטריה מרגישים שזכינו ללמוד מניסיונן של מדינות אחרות, דוגמת ישראל, ואנחנו מזמינים מדינות אחרות ללמוד מאתנו". מוקדם יותר, השר בנט פתח את הסיור באושוויץ באמירת קדיש ולאחריו הוסיף: ״האחריות להנצחת השואה מוטלת על כל אחד ואחת, ועל אנשי החינוך".

הדיון המשותף שקיימו השרים מתמקד בשאלה כיצד יש להנחיל את זיכרון השואה ולקחיה בשנים לאחר דור ניצולי השואה, וכן בדרכי הוראה חדשות בתחום הוראת השואה והמלחמה באנטישמיות ברחבי אירופה. את הדיון המיוחד יזמו מארגני "מצעד החיים" ושרת החינוך האוסטרית, סוניה האמרשמיד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!