דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עוזרים משפטיים

חברה ועבודה / מאות עוזרות משפטיות הפגינו כנגד הכוונה לפטרן

"הנהלת בתי המשפט נוקמת בעובדים על שהעזו להתאגד" אמרה יו"ר איגוד העוזרות המשפטיות. בחודשים הקרובים עומדות כ-600 מתוך 650 העוזרות המשפטיות בפני פיטורין, תוך קיצוץ שכרן של הנשארות

הפגנת העוזרות המשפטיות, אפריל 2017 (צילום: דבר ראשון).
הפגנת העוזרות המשפטיות, אפריל 2017 (צילום: דבר ראשון).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

כארבע מאות עוזרות ועוזרים משפטיים הפגינו אתמול (שלישי) מול בית המשפט השלום בתל אביב במחאה על הכוונה לפטר את רובן המכריע. כ-600 מתוך 650 העוזרות המשפטיות לשופטים בכל ערכאות המשפט בישראל עומדות בפני פיטורין בחודשים הקרובים, בעקבות התעקשות רשות בתי המשפט להגביל את עבודתן לארבע עד שש שנים בלבד. העובדות שיישארו בתפקידן ידרשו לחתום על הסכמי עבודה חדשים אשר יקצצו שכרן בכשליש. מאז יום חמישי מקיימות העוזרות המשפטיות שביתה בלא הגבלת זמן.

"אני אומר להנהלת בתי המשפט – פיטורין זה לא פתרון. גם הורדת שכר לא, אבל בשורה התחתונה הכוונה שלהם זה להגיד לכם שאתם הולכים הביתה" אמר בהפגנה סגן יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות עו"ד אמיר ירון. "זה המקום היחידי בעולם שאומרים לטובים ביותר ללכת הביתה, עוד לא שמעתי על דבר כזה. הדרישה שלנו היא שאת הטובים ביותר נראה בבתי המשפט, גם עבור כל הציבור בישראל". ירון מתח ביקורת על נציבות שירות המדינה המגבה את הנהלת בתי המשפט, ואשר אף העניקה למשרד המשפטים את אות השוויון המגדרי בשירות הציבורי – זאת נוכח האיום החמור על סקטור העוזרות המשפטיות ש-90% מתוכו הן נשים. "זאת בריונות כלפי נשים. אם זה היה סקטור אחר הם לא היו מתנהלים ומתנהגים בצורה כזו".

"יש ציבור שהשתיקה שלו רועמת – והציבור הזה הוא ציבור השופטים" הוסיף. "לא יעלה על הדעת שהם כותבים כל כך הרבה פסקי דין ונלחמים על הצדק – אבל לא שומרים על העוזרים המשפטיים שלהם. אנחנו קוראים מכאן לכל השופטים – תרימו את קולכם ותנו גיבוי לעוזרים המשפטיים".

"ידע הציבור איזו הנהלה עומדת מעל בתי המשפט – הנהלה מפרת חוק, נקמנית, שמפרה פסקי דין ולא רואה אף אחד ממטר" אמרה עו"ד שגית טוביס יו"ר הועד הארצי של העוזרות המשפטיות, "הנהלת בתי המשפט היא המעסיק הגרוע ביותר במשק – מעסיק שנוקם בעובדים על שהעזו להתאגד". לדבריה הנהלת בתי הדין אינה מכבדת את פסק הדין הקובע כי עליה לשלם לעוזרות המשפטיות עבור שעות נוספות, וכי מאז התקבל מונעת ההנהלה כל קליטה של עוזרים משפטיים קבועים. "זו דרכה של ההנהלה – לגרש את כולנו. אנחנו לא באים לה טוב בעין, אנחנו לוחמניים מדי כי נלחמנו על הזכות לעבוד".

הפגנת העוזרים המשפטיים (צילום: דבר ראשון).
הפגנת העוזרים המשפטיים (צילום: דבר ראשון).

"זו תהיה בכייה לדורות" הוסיפה, "כולנו נוחלף בעוזרים חדשים שיבואו מהאוניברסיטה, בשכר נמוך יותר, עם מוטיבציה של מתמחים. הנהלת בתי המשפט, חטא הגאווה מעביר אותך על דעתך לפעול כלפינו בחוסר הגיון משווע ולפגוע דרכנו בשופטים ובציבור כולו".

טוביס מחתה על כך שהנימוק שנתנה המדינה לצורך להגביל את משך עבודתן של העוזרות המשפטיות הוא הרצון למנוע משופטים את הצורך לפטרן במידה ואינם מרוצים משירותן. בהקשר זה הביאה טוביס מדבריו של נשיא בית הדין לעבודה, אשר הביע חשש שלציבור יוודע 'מה המערכת חושבת על שופטיה'. "אותם שופטים שחורצים גורלות אינם מסוגלים לפטר ולנהל?" תהתה טוביס.

יו"ר איגוד המשפטנים בהסתדרות עו"ד יצחק גורדון מסר לעובדים כי שוחח עם יו"ר ההסתדרות אשר עומד מאחוריהן במאבקן. וכי בשבוע הקרוב צפויה ההסתדרות אף להגיש בעניינן בג"צ. היות ותפקיד העוזרות המשפטיות מבוצע על ידי עורכי ועורכות דין מוסמכים, אמר גורדון כי בכוונתו לפעול בשיתוף עם עו"ד טוביס ולקרוא גם ללשכת עורכי הדין להתערב במשבר.

תגובת דוברת מערכת בתי המשפט:

"מצער להיווכח כי חרף העובדה שבין הצדדים מתקיימות ישיבות מו"מ בחרו העוזרים המשפטיים לפתוח בשביתה. טענות העוזרים המשפטיים אינן מדויקות ואינן משקפות את המציאות כהווייתה. בית הדין הארצי אישר את קציבת תקופת העסקתם של העוזרים המשפטיים כפי שנקבע בחוזי העסקתם והנהלת בתי המשפט פועלת בהתאם לפסק דינו של בית הדין הארצי ויחד עם הגורמים המוסמכים בנציבות שירות המדינה ובמשרד האוצר כדי לקדם פתרון אשר עולה בקנה אחד עם פסקי הדין של בתי הדין לעבודה.  הטענות ביחס לפגיעה קשה בשכרם של העוזרים המשפטיים אינן נכונות ומחר צפויה להתקיים ישיבת מו"מ נוספת בין הצדדים."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!