דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בית הדין הארצי לעבודה

בתי הדין הרבניים / הרב שטיינמן הורה להתנגד לעוזרות משפטיות בבתי הדין הרבניים

בשבוע הבא צפויה המדינה להגיש את הסיכום שלה בעתירה המתנהלת בנושא ויתכן שהוראתו של הרב שטיינמן היא נסיון ליצור לחץ על המדינה | אתמול התרחשה היסטוריה בתחום בתי הדין הדתיים, כשלראשונה מונתה בישראל קאדית בבתי הדין השרעי

בית הדין הרבני האזורי תל אביב (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90).
בית הדין הרבני האזורי תל אביב (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90).
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

המאבק על כך שבבתי הדין הרבניים ימונו עוזרות משפטיות קיבל תפנית קיצונית בסוף השבוע האחרון, כאשר מנהיג הציבור החרדי-ליטאי הרב שטיינמן הורה להתנגד לשילובן של עוזרות משפטיות בבתי הדין הרבניים. בשבוע הבאה צפויה המדינה להגיש את הסיכום שלה בעתירה המתנהלת בנושא ויתכן שהוראתו של הרב שטיינמן מנסה ליצור לחץ על המדינה. רק אתמול התרחשה היסטוריה בתחום בתי הדין הדתיים כשלראשונה מונתה בישראל קאדית בבתי הדין השרעי, בעוד בבתי הדין הרבניים על פי חוק אישה לא יכולה להתמנות להיות דיינית.

המאבק על שילובן של עוזרות משפטיות בבית הדין הרבני החל בסוף שנת 2015, כאשר מרכז רקמן מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת בר-אילן, בשיתוף ארגון עיתים, הגיש צו מניעה לבית הדין לעבודה על מכרז שהוציא בית הדין הרבני. ההליך הוגש על ידי עו"ד קרן הורוביץ בשמה של מוריה דיין. לדברי הורוביץ, מנהלת היחידה לקידום מדיניות ציבורית וחקיקה במרכז רקמן, "הגשנו צו מניעה בו דרשנו להקפיא את המכרז, דרשנו סעד של מכרז יעודי לנשים, ההליך מתנהל בעצלתיים".

הורוביץ מוסיפה, "בבתי הדין הרבניים אין נשים בתפקידים משמעותיים ואנחנו סוברות שאין מניעה שהן יהיו בתפקידים כאלו. ברמה הפרקטית יש קליקה של גברים שלא מאפשרת להן להתמנות. בחוק יש מניעה של נשים להיות דייניות אבל אין מניעה להיות עוזרת משפטית. לכאורה אישה יכולה להגיש מועמדות אם המכרז פומבי. כאשר המכרז הוא פנימי, אין לנשים סיכוי כי אין כמעט נשים בתוך המערכת".

באחד הדיונים עלתה באופן לא רשמי הצעה לפשרה מטעם המדינה. הפשרה המדוברת היא שיהיו שני מסלולים של עוזרים משפטיים, עוזר משפטי ועוזר הלכתי ושנשים ימונו לעוזרות משפטיות. דרישות הסף להתקבל להיות עוזר משפטי בבית הדין הרבני הן הסמכת עו"ד והסמכת טוען רבני (הסמכה של כשנתיים, יכול לייצג בבית דין רבני בהליכי גירושין). פעם הרבה נשים היו מקבלות הסמכה כטוענת רבנית אבל מאז שהקימו מסלולים לעריכת דין לנשים דתיות פחות ופחות נשים מוסמכות לטוענת רבנית כי הן מעדיפות ללמוד משפטים, כתוצאה מכך ישנן מעט מאוד נשים שיכולות להגיש מועמדות לתפקיד עוזרת משפטית.

לדברי הורוביץ, "כל עוד הגדירו שתנאי הסף של המכרז הוא שיכולות להיות נשים אני רוצה שיקבלו נשים. כבר 8 שנים זה פתוח לנשים. יש עוזרים משפטיים שאין להם כושר דייני שהם עו"ד וטוען רבני".

עו"ד קרן הורוביץ (צילום באדיבות המצולמת).
עו"ד קרן הורוביץ (צילום באדיבות המצולמת).

מנכ"לית מרכז רקמן, ד"ר גלית שאול הוסיפה, ״מקומן הנפקד של נשים כחלק מהמערכת של בתי הדין הרבניים, מערכת שלה השפעה מכרעת על חייהן של כלל הנשים והגברים במדינת ישראל, היא מקוממת במיוחד והעובדה שהניסיונות למצוא פתרונות משותפים שיהיו מקובלים נחסמים בגלוי ללא כל הסבר על ידי גורמים מחוץ למערכת מקוממת לא פחות. נשים הן עורכות דין מוערכות ומקצועיות לא פחות מגברים ובאמירה יש פגיעה חמורה בכישוריהן ותפקידן. אנו תקוה כי גם המערכת הדתית היהודית תדע להשכיל ולמצוא מקום גם לנשים המוכשרות בדיוק כפי שנעשה אתמול במערכת הדתית המוסלמית במינוי אישה קאדי לראשונה בהיסטוריה״.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!