דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
23.7°תל אביב
  • 25.3°ירושלים
  • 23.7°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 27.9°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
לוחמי האש

סכסוך עבודה / לוחמי האש הכריזו על סכסוך עבודה: "לפחות שישמרו על החיים שלנו"

למרות ההילה שנקשרה לראשם אחרי גל השריפות האחרון, לוחמי האש עדיין נאלצים לצאת לשטח עם ציוד וביגוד לא מתאים, וחלקם מבצעים תפקידים נוספים במקביל למשימה | "אנחנו מוכנים למות, להפצע, ולהפגע כדי להציל חיים, אבל לפחות שישמרו על החיים שלנו" אומר יו"ר ארגון הכבאים אבי אנקורי

כבאי פועל לכיבוי שריפה במפעל בבית מאיר (צילום: הדס פרוש \ פלאש 90)
כבאי פועל לכיבוי שריפה במפעל בבית מאיר (צילום: הדס פרוש \ פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ארגון הכבאים הכריז על סכסוך עבודה, על רקע החלטות חד צדדיות של נציבות רשות הכבאות וההצלה הפוגעות בכשירות המבצעית. הכבאים טוענים כי הנציבות פועלת בחוסר תום לב ביחסי העבודה וסבורים מדי העבודה של לוחמי האש שאינם עומדים בתקנים הנדרשים מבחינה בטיחותית. במידה וסכסוך העבודה לא ייפתר, ייתכן כי הצעדים הארגוניים יפגעו באירועי ל"ג בעומר ובאירועי קיץ רבים נוספים.

יו"ר ארגון הכבאים, אבי אנקורי: "רק בנובמבר האחרון מדינת ישראל כולה דיברה על כוחם ויכולותיהם של לוחמי האש, שבזכות נחישות והקרבה מנעו פגיעות בנפש תוך התמודדות עם שורה ארוכה של שרפות. לצערנו, למרות כל אלו, ממשיכים להיעשות צעדים חד צדדיים הפוגעים בכבאות ובלוחמי האש. לצערנו, נציבות הכבאות והעומד בראשה, מתעלמים מהנושאים הבוערים שהוצבו על שולחנם".

מספר נפשות לכבאי בישראל, לעומת מדינות ה-OECD (גרפיקה: דבר ראשון).
מספר נפשות לכבאי בישראל, לעומת מדינות ה-OECD (גרפיקה: דבר ראשון).

בשיחה עם 'דבר ראשון' הביע אנקורי כעס על התנהלותו של הנציב החדש דדי שמחי, אשר לדבריו פועל לביצוע שינויים ארגוניים ואיוש תקנים שלא על פי מכרז על פי נהלי הנציבות – וללא היוועצות בנציגות העובדים.

כמו כן מוחים הכבאים על אספקת מדי עבודה וציוד לקויים, שבחלקם אינם על פי התקן ומסכנים את חייהם ובטיחותם של הכבאים בעת פעילותם המבצעית. "מכנסי וחולצות העבודה שלנו, הדבר הבסיסי שאיתו אנחנו באים יום יום לעבודה, ונמצאים איתו בחלק מהשריפות – הם מסוכנים, לא עמידים. אבל זה לא מעניין אף אחד" אמר אנקורי.

לדבריו לפני כשנה וחצי רכשה הנציבות כ-11 אלף מכנסי עבודה ללוחמי ולוחמות האש, תוך שינוי טיב הטקסטיל במטרה להוזיל עלויות. לדבריו, נדהם לגלות שלוחמי האש קיבלו מכנסיים עם 80% פוליאסטר 20% כותנה, "מלכודת מוות" הוא כינה זאת. לדבריו לאור התערבות הועד וסיועו, נקנו מכנסיים חלופיים – 80% כותנה ו-20% פוליאסטר. על אף שמדובר בשיפור משמעותי לדבריו של אנקורי – "עדיין מכנסי העבודה והחולצות שלנו אינן תקניות". לדבריו לאחרונה נחשף כי גם 12 מתוך 400 חליפות להגנה מחומרים מסוכנים, נמצאו לא תקינות ואף עשויות היו להביא למותם של לוחמי אש. "אנחנו מוכנים למות, להפצע, ולהפגע כדי להציל חיים, אבל לפחות שישמרו על החיים שלנו" אמר.

כבאי, נובמסר 2016 צילום: כב״ה מחוז צפון.
כבאי, נובמסר 2016 צילום: כב״ה מחוז צפון.

"לפני הקמת הנציבות, היו אולי עשרה אנשים בכל מערך הכבאות שביצעו משימות 'נוסף על תפקידם'. כשקמה הרשות רצו לחסוך בתקנים על הגב של העובדים, והתחילו להוסיף נע"תים", הסביר אנקורי, וזהו נושא נוסף הנמצא במוקד הסכסוך. בין הנע"תים הללו, המקיפים כ-300 עובדים – דוברי מחוזות, אחראי חומרים מסוכנים ומומחים לאסבסט. החל מסוף מרץ הודיע ארגון הכבאים כי לוחמי האש יחדלו מלבצע תפקידים אלו, אשר לא הוסדר להם תקן או תגמול, "זה כמובן פוגע במערך", הבהיר אנקורי.

כ-3,000 הכבאים יוכלו לפתוח בשביתה החל מעוד שבועיים, עם תום תקופת הצינון של סכסוך העבודה. בארגון הכבאים הדגישו כי גם במקרים של שביתה ימשיך ארגון הכבאים לטפל באירועי חירום מסכני חיים. עם זאת, שביתה כזו עלולה לפגוע ביכולת לקיים אירועים מתוכננים רבי משתתפים באופן בטיחותי. כך למשל תעמוד בסכנה היכולת לקיים באופן אחראי את הילולת הרשב"י במירון בל"ג בעומר, וכן אירועי תרבות גדולים נוספים המתוכננים בקיץ כגון הופעות גדולות של אמנים בינלאומיים בארץ.

מנציבות כבאות והצלה נמסר בתגובה כי "לוחמי האש של ישראל שפעלו באומץ ובנחישות להצלת חיי אזרחי ישראל מלפני קום המדינה לא יפקירו את חייהם של תושבי המדינה, לא ישביתו את שמחת ילדי ישראל ולא יסכנו את חייהם. אנו בטוחים שהמחלוקות יפתרו בשיח הגון , ערכי וישר כיאה לארגון הצלה וחירום לאומי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!