דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

האחד במאי 2017 / שיאני התלונות על ניצול בני נוער ב-2016: אולמות האירועים וחברות הקייטרינג

האיגוד המקצועי לנוער בהסתדרות הנוער העובד והלומד טיפל בשנה החולפת ב-1,454 תלונות על ניצול, והשיב לבני הנוער מעל 1.2 מיליון שקלים | באיגוד מדגישים: "הפתרון הכי טוב לבעיות הניצול בשוק העבודה לנוער וצעירים הוא ההתאגדות"

הנערים עובדי "מגה סרוויס" ונציגות הסתדרות הנוער העובד והלומד (תמונה באדיבות הסתדרות הנוער העובד והלומד)
הנערים עובדי "מגה סרוויס" ונציגות הסתדרות הנוער העובד והלומד (תמונה באדיבות הסתדרות הנוער העובד והלומד)

הסתדרות הנוער העובד והלומד פרסמה היום (חמישי), זו השנה העשירית, את הדוח השנתי המסכם את פעילותו של האיגוד המקצועי לילדים, נוער וצעירים. הדוח מופק ומופץ, מדי שנה, לכבוד יום חג האחד במאי, כחלק מהמאבק בניצול בני נוער וצעירים בעבודה ולמען שיפור תנאי עבודתם. השנה, הוקדם פרסום הדוח, כמו גם אירועי האחד במאי של הנוער העובד ולומד, לאור ציון יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל בתאריך עצמו.

תהלוכת האחד במאי של הסתדרות הנוער העובד והלומד, ארכיון (צילום: פלאש 90).
תהלוכת האחד במאי של הסתדרות הנוער העובד והלומד, ארכיון (צילום: פלאש 90).

הדוח מסכם את אלפי הפניות שהגיעו להסתדרות הנוער העובד והלומד – הארגון היציג של בני נוער העובדים בישראל – בשנת 2016, והוא מציג על קצה המזלג את היקפי הפגיעה בזכויות בני הנוער והצעירים בארץ. עם זאת, חשוב להדגיש כי הדוח לא מתיימר להציג תמונה כוללת ובלעדית של שוק עבודת בני הנוער והצעירים.

בישראל כ-380,000 בני נוער עובדים ומחפשי עבודה שעושים את צעדיהם הראשונים בעולם העבודה בשוק פרוץ ומהווים מגזר מוחלש. שוק זה מתאפיין בלמעלה מ-40% אבטלה, נתון שהופך את העובדים הצעירים, שחלק גדול מהם אינם מודע לזכויותיו, לחשופים לניצול במקום העבודה. לטענת אנשי הסתדרות הנוער העובד והלומד, מספר הפניות הרב מראה כי "שהפתרון האמיתי מצוי בשינוי שוק העבודה מהשורש, דרך הסברה, הגברת האכיפה ובעיקר עידוד התאגדויות של בני הנוער והצעירים במקומות העבודה".

2016 במספרים

על פי הדוח, במהלך שנת 2016, התקבלו בהסתדרות הנוע"ל 4,870 פניות מבני נוער וצעירים בבקשה לקבלת ייעוץ או סיוע. 1,454 מפניות אלו התפתחו לכדי תיק טיפול של מזכירי האיגוד המקצועי. עוד על פי הדוח, הגישו ב-2016 מזכירי האיגוד המקצועי לילדים, נוער וצעירים – הרשאים לייצג את בני הנוער בדיונים משפטיים – 213 תביעות בבתי הדין לעבודה, מתוכן 167 תביעות בגין מקרי טיפול שנפתחו במהלך אותה שנה. סך הכל הושבו לבני הנוער שפנו להסתדרות הנוע"ל 1,218,413 שקלים.

פילוח התלנות לפי סעיפי תלונה, מתוך דו"ח הסתדרות הנוער העובד והלומד לשנת 2016 (גרפיקה: האיגוד המקצועי, הסתדרות הנוער העובד והלומד).
פילוח התלנות לפי סעיפי תלונה, מתוך דו"ח הסתדרות הנוער העובד והלומד לשנת 2016 (גרפיקה: האיגוד המקצועי, הסתדרות הנוער העובד והלומד).

הנושאים השכיחים ביותר לגביהם פנו בני הנוער בשנת 2016, בדומה לשנים קודמות, היו אלו הקשורים לשכר – 1,038 תיקים  כללו תלונה בגין אחד יותר מהסעיפים הבאים: הלנת שכר, הפרשי שכר, תשלום שכר מינימום, תלושים וכד'. בהמשך הרשימה ניתן למצוא תלונות בגין פיטורים (399), בגין רישום ותיעוד (386), בגין אי מתן זכויות סוציאליות (373), בגין אי קבלת החזרי נסיעות (218), בגין אי שמירה על שעות עבודה ומנוחה (179), התלמדות (64) והעסקה פוגענית (28).  חשוב לציין כי תלונות רבות כוללות יותר מסעיף אחד, ולעתים אף ארבעה וחמישה סעיפים שונים, ולכן סך סעיפי התלונה גבוה ממספר תיקי הטיפול.

אחוז התלנות לפי ענפים, מתוך דו"ח הסתדרות הנוער העובד והלומד לשנת 2016 (גרפיקה: האיגוד המקצועי, הסתדרות הנוער העובד והלומד).
אחוז התלנות לפי ענפים, מתוך דו"ח הסתדרות הנוער העובד והלומד לשנת 2016 (גרפיקה: האיגוד המקצועי, הסתדרות הנוער העובד והלומד).

אולמות האירועים והקייטרינג מובילים את מצעד ענפי העבודה מהם הגיעו הפניות – עם 18% מכלל התלונות (עלייה של 29% ביחס לשנה שעברה). בהמשך הרשימה נמצאים ענפי המזון המהיר (15%), מסעדות ובתי קפה (14%), מוכרנות (11%), טלמרקטינג, פרסום ושיווק (5%) וחברות כוח אדם וניקיון (4%).

לטפל בשורש הבעיה

בהסתדרות הנוער העובד והלומד הציגו את התאגדות עובדי מסעדת "קפה נואר" בתל-אביב, כדוגמה לאופן בו ניתן להתמודד עם הכשלים בשוק העבודה.

עובדי המסעדה התל-אביבית הוותיקה, התאגדו בהסתדרות הנוע"ל בשלהי חודש פברואר האחרון,  במטרה להבטיח את התנאים הסוציאליים המגיעים להם, ולהסדיר את תנאי ההעסקה במסעדה. למעלה ממחצית מעובדי המקום – כ-70 במספר – הצטרפו להסתדרות ודרשו מההנהלה להיכנס למשא ומתן על הסכם קיבוצי. 

ועד הפעולה של התאגדות עובדי קפה נואר (תמונה מעמוד הפייסבוק של ההתאגדות)
ועד הפעולה של התאגדות עובדי קפה נואר (תמונה מעמוד הפייסבוק של ההתאגדות)

אחרי כחודשיים בהן נמנעה הנהלת קפה נואר מלהכיר בהתאגדות, עובדיה, ולטענת אנשי ההסתדרות אף פעלה בדרכים שונות כדי לסכלה, הוכרז סכסוך עבודה במקום. לפני תום תקופת הצינון בת השבועיים, אחריה היו יכולים העובדים לנקוט בצעדים ארגוניים, הכירה ההנהלה בהתאגדות ובקרוב יתכנסו הצדדים לישיבת משא ומתן ראשונה.

התאגדות עובדי קפה נואר תהיה בין מקבלי אות ההתאגדות האנושית לשנת 2017, שיוענק הערב במסגרת עצרת האחד במאי בתל אביב.

"הפתרון הכי טוב לבעיות הניצול בשוק העבודה לנוער וצעירים הוא ההתאגדות" אמר רכז האיגוד המקצועי לילדים ולנוער בהסתדרות הנוע"ל, יעקב אביד, "לבני הנוער והצעירים יש בעיות רבות: היעדר הכשרה מקצועית, תחלופה גבוהה במקום העבודה, פערי כוחות וגיל עם המעסיק ואבטלה הופכים אותם לאחת האוכלוסיות המוחלשות ביותר בשוק העבודה הישראלי ועל כן המנוצלות ביותר. לכן, רק התאגדות יכולה להציב סכר ולשנות את המצב הקיים".

"בראש המאבק בניצול ניתן למצוא את בני הנוער והצעירים" הוסיף, "אלו מתוכם שבוחרים להתאגד במקום העבודה ולדרוש את זכויותיהם. בני נוער שבוחרים להקים ועד במקום העבודה, או לאסוף קבוצת חברים להגשת תביעה, אלה הם גיבורי העובדים בחברה הישראלית".

 

השנה, מכיוון שיום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה (ה' באייר) מצוין באחד במאי, הוחלט כי בישראל יציינו מוקדם את חג האחד במאי ביום חמישי, 27/4/2017, שם יתקיים האירוע המרכזי לאחד במאי בארגון תנועת דרור ישראל, הסתדרות הנוער העובד והלומד ובשיתוף עם ההסתדרות החדשה, ועדי עובדים ועוד. למעלה מ-5,000 אנשים צפויים לקחת חלק באירוע המרכזי לציון חג הפועלים שיכלול צעדה צבעונית שתעבור ברחובות מרכזיים בת"א, עצרת ברחבת בית ההסתדרות וטקס הענקת "אות ההתאגדות" במסגרתו ועדים ותיקים יעניקו את האות לוועדים חדשים שבתורם יעניקו לוועדים של בני נוער וצעירים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!