דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
טורקיה

בעולם / טורקיה ממשיכה להפציץ את הכורדים בצפון סוריה

למרות אינטנסיביות ההפצצות, מדובר ב"עימות מוגבל" שנועד לשחוק את הכוחות הכורדים ולא בניסיון לכבוש שטחים | ארה"ב העבירה ביקורת על כך שטורקיה לא התריעה על איזורי התקיפה באופן מדוייק, ובכך חשפה יועצים אמריקנים לסכנת פגיעה

עשן מיתמר בצד הסורי לאחר ההתקפה של טורקיה, ארכיון (צילום: AP).
עשן מיתמר בצד הסורי לאחר ההתקפה של טורקיה, ארכיון (צילום: AP).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

טורקיה ממשיכה לתקוף בארטילריה והפצצות אוויר את הכורדים בצפון סוריה, זה היום הרביעי ברציפות. ההתקפות נערכות בגזרות מרובות במקביל והמעצמות מגיבות בגינויים שככל הנראה לא יגרמו לטורקיה לחדול ממדיניותה. ההפצצות מתאפשרות בתוך הזירה של סוריה המתפוררת, כאשר שום חלק מחלקיה איננו חסין. עם זאת, תנועת כוחות צבא אמריקנים אל האיזורים הכורדים הגובלים עם טורקיה עשויה לרסן את המדיניות הטורקית, לפחות באופן זמני.

ההפצצות החלו לפני מספר ימים גם בפגיעות בחלק הכורדי של עיראק. טורקיה פוגעת בכוחות הכורדיים, אשר הינם המיליציות האפקטיביות ביותר עד כה במאבק נגד דאע"ש, יעד אסטרטגי מוצהר של ארה"ב, רוסיה ואף של טורקיה עצמה. יש לציין כי שלוש המדינות השתמשו ביעד מוצהר זה בעבר כדי לכסות על פעולות נגד כוחות אחרים. בשנים עברו, דאע"ש נעזר במדיניות הטורקית שהתירה למתנדבים איסלמיים לעבור מגבולה לסוריה ולעיראק כדי להצטרף לארגון.

טורקיה התקיפה עד כה את הערים הכורדיות חסכה ודרבשיה בקנתון ג'אזירה, את תל-אביעד הערבית בקנטון קובני, וכפרים רבים בקנטון עפרין (רוב כורדי, מיעוטים: ערבים, יזידים, טורקמנים, אשורים וארמנים). כוחות ה-YPG הכורדים משיבים אש להתקפות הטורקים וטוענים להישגים רבים בשדה הקרב.

הם גם דורשים מהמעצמות לאסור טיסה בצפון סוריה וטוענים שחיסלו תשעה טנקים, חמש עמדות צבאיות טורקיות, והרגו 22 חיילים טורקים. במקביל נהרגו כ-30 לוחמים של ה"כוחות הדמוקרטים הסורים" ה-SDF (רובם מה-YPG). למרות אינטנסיביות ההפצצות של טורקיה, מדובר ב"עימות מוגבל" שנועד לשחוק את הכוחות הצבאיים ולא בניסיון לכבוש שטחים. לטורקיה יש יכולת לכבוש את אוטונמיית המיעוטים בסוריה רוג'בה (אותה מובילים הכורדים), אך זו לא מטרת המבצע הנוכחי.

באופן נדיר, גורמים אמריקנים העבירו ביקורת חריפה על הפצצות טורקיה, השותפה לברית נאט"ו. חלק מהביקורת לא התמקדה בקורבנות ההתקפה, אלא בכך שטורקיה לא התריעה בפני האמריקנים על איזורי התקיפה באופן מדוייק, העניקה להם התראה של שעה בלבד לפני התקיפה ובכך חשפה יועצים אמריקנים לסכנת פגיעה. ארה"ב תומכת בכוחות ה-YPG, שטורקיה רואה בהם זרוע של ארגון ה-PKK, מפלגת הפועלים הכורדית, המוגדרת כארגון טרור, גם על ידי ארה"ב.

על פי האתרMILITARY.com , שר החוץ הטורקי מבלוט צ'בושואלו הכחיש את ההאשמות, וטען בפני עיתונאים באוזבקיסטאן כי "שעתיים לפני המבצע חלקנו מידע עם רוסיה ועם ארה"ב לגביו, והזהרנו את ארה"ב להרחיק את כוחותיה למרחק של 30-20 ק"מ". הוא הוסיף כי "טורקיה מכבדת את שלמותן הטריטוריאלית של סוריה ועיראק, אך יש לנו זכות להתערבות הזו בשל האיום שמהווים ה-PKK וה-YPG".

פעילים כורדים צילמו כוחות אמריקנים שנפרסו בגבול בין טורקיה לחלק הכורדי בסוריה, בחיץ שעשוי להניא את הטורקים מלתקוף באיזור זה.

בעוד ארה"ב מנסה לרסן את ההתקפות הטורקיות, הכורדים עצמם מבקשים מארה"ב לוותר על האינטרסים שלה כלפי טורקיה ולבחור בכורדים כצד בו היא תומכת. על פי אתרKOMNEWS  הכורדי, ה-PKK הוציאה הודעה המגנה את העובדה ש"הממשלה הפאשיסטית של טורקיה הודיעה כי ארה"ב ורוסיה והאיחוד האירופי ידעו מראש על התקיפה" וכי עליהם לבחור צד ולהכריז עליו בגלוי. בכך מקשה הPKK- להמשיך במדיניותה לפיה היא מגדירה את ה-PKK כארגון טרור, אך תומכת במיליציות ה-YPG, הקשורות אליו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!