דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חידון התנ"ך

יום העצמאות תשע"ז / מתמודדי חידון התנ"ך העולמי לנוער: "התנ"ך שייך לכולם"

נוער יהודי מ-39 מדינות ברחבי הגלובוס מגיע לישראל כדי להתחרות ביום העצמאות על ידענות בספר הספרים של העם היהודי | שאול יוסף, בן 16 מדרום אפריקה: "חשוב לדעת מאין אנחנו באים ולאן אנחנו הולכים" |יש לכם כבר פייבוריט לגמר?

חידון התנ"ך התשע"ו (צילום: שלומי כהן \ פלאש90)
חידון התנ"ך התשע"ו (צילום: שלומי כהן \ פלאש90)
יהל פרג'

חידון התנ"ך העולמי לנוער הוא אחד האירועים המרגשים ביום העצמאות. כמה עשרות בנות ובני נוער יהודים מרחבי העולם (יש שיגידו תפוצות, יש שיקראו לזה גלות), מגיעים לישראל, והוגים בתנ"ך. לא תהיה זו הגזמה לומר שמחזה כזה, לפני 70 שנים, היה נראה דמיוני לחלוטין, והנה, הם – שרון, דניה, כלב, שאול, מתן וחבריהם – עונים לשאלת ראש ממשלת ישראל.

התלוויתי לכמה שעות אל המתמודדים בערב יום הזיכרון, בין מבחן, לפגישה עם יושב ראש הסוכנות שרנסקי, לביקור ב'יד ושם'. שוחחתי עם כמה מהם, ונחשפתי להתרגשות האדירה בה הם מצויים. כשעלו המתמודדים לאוטובוס שלקח אותם מבניני הסוכנות היהודית אל 'יד ושם', שאל אותם הנהג חצי בחיוך חצי ברצינות, "אתם רוצים להגיד לי שאתם באמת יודעים את כל התנ"ך בעל פה? אין מצב". המתמודדת הישראלית, נעמי כהן שישבה מקדימה, חייכה. אולי לא את הכל, אבל הרבה, ובהרבה אהבה.

16 מתמודדות ומתמודדי חידון התנ"ך התשע"ז, עם המלווה חננאל מלכה (צילום: דבר ראשון)
16 מתמודדות ומתמודדי חידון התנ"ך התשע"ז, עם המלווה חננאל מלכה (צילום: דבר ראשון)

אחת מהעולות לגמר, דניה רנר, רק בת 15 ממקסיקו סיטי, תיארה מה מרגש אותה בתנ"ך, "אני חושבת שזה מדהים לדעת על ההיסטוריה. לבוא לארץ ישראל. זה מדהים שאפשר לחוות את התנ"ך במציאות. אני אוהבת ללמוד על ההיסטוריה. לדעת מי היו הגיבורים מהתנ"ך, ואפשר ללמוד מהם."

מתן הראל, בן 16 מהישוב הר אדר, הלומד 'בתיכון למדעים ואמנויות', כעס כששאלתי אותו איך הוא מרגיש בין שאר המתמודדים, שרובם דתיים, "אני לא חושב שהתנ"ך שייך לדתיים או לחילוניים, הוא שייך לכולם. זה לא רק נכס דתי, זה נכס תרבותי עצום, וכיצירה, בין אם היא אלוהית ובין אם אתה לא תופש אותה ככה, לדעתי היא חייבת להיות מרשימה בהחלט. זה מלפני כל כך הרבה שנים – וכמה עושר יש בו."

מסורת!

חידון התנ"ך למבוגרים מתקיים משנת 1958, בצורות שונות, והחידון העולמי לנוער החל את דרכו בשנת 1963, עם עצירה של שנה אחת בשנת 1964 ומשם ברצף עד היום. השנה הגיעו לשלבים הסופיים 69 (המארגנים נשבעים שזה במקרה), מתמודדות ומתמודדים מ-39 מדינות ברחבי העולם. אליהם מצטרפים ארבעת המתמודדים הישראלים, שני מקומות משוריינים לבתי הספר הממלכתיים והשניים הנוספים לבתי הספר הדתיים. מתוכם 16 מתמודדות ומתמודדים עלו לגמר. המתחרים שלא צלחו את השלב הסופי, יתחרו בהמשך השבוע בחידון התפוצות שייערך השנה בקריית שמונה.

עמיחי בנעט, האחראי על החידון מטעם הסוכנות היהודית, סיפר שהשנה, מעבר לכך שינו שיא במספר המדינות ששלחו נציגים, לראשונה ישנם נציגים ממקדוניה וסינגפור. "השנה זו הפעם השנייה שעולה לגמר מתחרה ממדינה דוברת רוסית, מריה שפילביץ'" סיפר בנעט, "הראשונה היתה אחותה שעשתה זאת לפני כמה שנים." בנעט סיפר שזו תופעה נפוצה, שקרובי משפחה של משתתפים בחידון, נדבקים ב'חיידק' ומגיעים לשלבים גבוהים בתחרות.

ליאורה רייך, מארצות הברית היא הנערה הראשונה שזכתה להיות כלת חידון התנ"ך העולמי לנוער, בשנת תשל"ג . מתוך – עיתון דבר, מאי 08, 1973
ליאורה רייך, מארצות הברית היא הנערה הראשונה שזכתה להיות כלת חידון התנ"ך העולמי לנוער, בשנת תשל"ג . מתוך – עיתון דבר, מאי 08, 1973

המתמודדים שהעפילו לחידון העולמי משתתפים ב"מחנה תנ"ך" שנמשך כשבועיים, בו הם מטיילים ברחבי הארץ ונפגשים עם אח"מים. במהלך המחנה, נבחנים עשרות המתמודדים במבחן בכתב ובו נקבע מי יהיו משתתפי החידון העולמי.

בנעט סיפר כי הפופולריות לה זוכה התחרות, עולה בהתמדה, "אני רואה את זה בביקוש לכרטיסים. רבים מבקשים ממני כרטיסים, אבל הם נגמרו מזמן." משפחות המתחרים מגיעות לעיתים לישראל במיוחד כדי לעודד. חננאל מלכה, חתן חידון התנ"ך תשע"ה, מלווה את החבורה הזו מטעם משרד החינוך, ושמח על ההזדמנות." לדבריו, החידון והמחנה מגבשים את הנוער, מחברים אותו לישראל, לתנ"ך ולעם היהודי.

שרון ממקסיקו, כלב מארה"ב ושאול מדרום אפריקה

שרון טופיה גם היא ממקסיקו סיטי, מרגישה מאוד מחוברת ליהדות, "התנ"ך הוא הזהות שלנו, זה מי שאנחנו, מאיפה שאנחנו באים." כלב גיטליץ, בן 14, מבית הספר 'בתי תפילה' מבולטימור ארה"ב, מתרגש מאוד מהחידון ומהביקור בארץ התנ"ך, "זה הסיפור המתמשך שמחבר את העם היהודי ואחרי הכל, אלו דברי אלוהים חיים למשה, לנביאים ולעם ישראל." שאול יוסף, בן 16 מיוהנסבורג, דרום אפריקה, מקווה שהתחרות תסמן את דרכנו בעתיד, "זה הסיפור של ההיסטוריה שלנו וזה מאוד מאוד חשוב לדעת מאין אנחנו באים ולאן אנחנו הולכים."

יש דמות שאתם אוהבים במיוחד? שואבות ממנה השראה?

שרון: "אני אוהבת את דוד המלך כי במלחמה נגד גוליית, אפילו שאף אחד לא האמין שהוא יכול להצליח, הוא האמין בעצמו, והוא הצליח, הוא ניצח."

שרון טופיה, 15, מקסיקו – מתמודדת בגמר חידון התנ"ך העולמי לנוער התשע"ז (צילום: דבר ראשון)
שרון טופיה, 15, מקסיקו – מתמודדת בגמר חידון התנ"ך העולמי לנוער התשע"ז (צילום: דבר ראשון)

מתן: "אני לא אוהב את דוד המלך, הוא אפתי קצת, חסר רחמים לפעמים. דמות מעצבנת קצת, הכל מצליח לו. אני אוהב את נביאי החורבן, את עמוס, ישעיהו."

מתן הראש, 16 , ישראל – מתמודד בגמר חידון התנ"ך העולמי לנוער התשע"ז (צילום: דבר ראשון)
מתן הראש, 16 , ישראל – מתמודד בגמר חידון התנ"ך העולמי לנוער התשע"ז (צילום: דבר ראשון)

דניה: "אני אוהבת את יוסף, בגלל שכשהוא היה במצריים והיה היהודי היחיד, הוא נשאר עם הזהות שלו, הוא עדיין היה יהודי, הוא לא התחבר למצרים, וזה כוח מאוד גדול שהיה לו."

דניה רנר, 15, מקסיקו – מתמודדת בגמר חידון התנ"ך העולמי לנוער התשע"ז (צילום: דבר ראשון)
דניה רנר, 15, מקסיקו – מתמודדת בגמר חידון התנ"ך העולמי לנוער התשע"ז (צילום: דבר ראשון)

כלב: "אני בוחר בחזקיהו המלך, כי כשקראתי ולמדתי על כל הדברים הגדולים שהוא עשה, ואיך הוא היה כל כך מיוחד והאמין בשם בדבקות בהשם, מאוד הושפעתי ממנו ורציתי להיות כמוהו."

כלב גיטליץ, 14, ארה"ב – מתמודד בגמר חידון התנ"ך העולמי לנוער התשע"ז (צילום: דבר ראשון)
כלב גיטליץ, 14, ארה"ב – מתמודד בגמר חידון התנ"ך העולמי לנוער התשע"ז (צילום: דבר ראשון)

 

שאול: "המלך יהושע, בגלל שאפילו כשהוא גדל ולא היה הכי ישר, הוא ראה וחטף הרבה, וזה השפיע עליו והוביל אותו לדרך הנכונה, וזו הדרך שהיהודים בה עכשיו – חלק מאיתנו לא בשביל הנכון אבל נוכל לעלות עליו אם נהיה תחת ההשפעה הנכונה."

שאול יוסף, 16, דרום אפריקה מתמודד בגמר חידון התנ"ך העולמי לנוער התשע"ז (צילום: דבר ראשון)
שאול יוסף, 16, דרום אפריקה מתמודד בגמר חידון התנ"ך העולמי לנוער התשע"ז (צילום: דבר ראשון)

הראל סיפר על הדרך לגמר, "במהלך התיכון התחלתי מאוד לאהוב תנ"ך, הבנתי שהוא הרבה יותר מגוון מרק סיפורי האבות והמצוות. יש הרבה סיפורים מעניינים, יש פילוסופיה, שירה ומשלים. אבא שלי הציע לי לגשת לחידון, הוא מאוד אוהב תנ"ך, אבל לא הייתי מחובר בכלל. אבל השנה אמרתי, אתה יודע מה? אולי יש לי סיכוי. התחלתי ללמוד, אמרתי, אולי זה כן משהו שיהיה בהישג ידי, נעבור את המחוזי ונראה. עברתי שלב ועוד שלב, עד שהגעתי לעולמי. לא הבנתי בהתחלה למה נכנסתי, ואני לומד לזה רק מחודש דצמבר, כשהרוב לומדים כבר שנים, אבל קראתי הרבה מאוד, וגם הלחנתי כמה פרקים, כדי לזכור."

ניתן לצפות בשידור ישיר בחידון בערוץ הראשון, ובקישור הזה.

נאחל בהצלחה לכולן ולכולם!

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!