דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חמאס

מדיני-ביטחוני / ישראל: "אמנת חמאס החדשה היא מצג שווא"

לדבריו של חאלד משעל, ראש הלשכה המדינית של הארגון, מטרת האמנה החדשה להציג "חמאס הגיוני, המעוניין להתמודד ברצינות עם המציאות והסביבה האזורית והבינלאומית" | רה"מ בתגובה: "ביום שהחמאס יפסיק לחפור מנהרות ולחנך להרג ישראלים, זה יהיה שינוי אמיתי. וזה לא קרה"

צעיר פלסטיני מניף דגל חמאס (צילום: Muammar Awad / פלאש 90).
צעיר פלסטיני מניף דגל חמאס (צילום: Muammar Awad / פלאש 90).
שי ניר

ארגון הטרור חמאס פרסם אתמול (שני) את מה שנראה כמו תוכנית פוליטית פרגמטית שנועדה להוציא את הארגון מבידוד בינלאומי.

באמנה החדשה ארגון חמאס ממתג עצמו מחדש כתנועת שחרור איסלמית-לאומית במקום הגדרתם הקודמת כענף של תנועת 'האחים המוסלמים', שהוצאה מחוץ לחוק בשנת 2013 על ידי בית המשפט במצרים. נראה גם שהחמאס ויתר על ביטויים הקוראים להשמדתה של מדינת ישראל אך יחד עם זאת עדיין מחזיק הארגון במטרה הסופית, "שחרור" כל פלסטין ההיסטורית.

בשלב זה קשה לומר אם שינוי האמנה יביא לשיפור היחסים עם מצרים המקיימת סגר על גבול רצועת עזה, בדומה לישראל, מאז השתלטות החמאס על הרצועה בשנת 2007.

על אף המיתוג החדש חמאס עדיין נצמד לקו התקיף שהביא לבידודו מלכתחילה. הארגון אישרר באמנה כי לא יכיר במדינת ישראל, לא יוותר על האלימות ולא יכיר בהסדרי ביניים ישראלים-פלסטינים קודמים, תנאים מוקדמים אותם הציב המערב כתנאי לשאת ולתת עם החמאס.

רצועת עזה. (צילום: קורינה קרן פלאש 90)
רצועת עזה. (צילום: קורינה קרן פלאש 90)

התכנית שפורסמה, היא תוצר עבודה של ארבע שנים והוצגה במסיבת עיתונאים בדוחא, קטאר, בידי חאלד משעל, ראש הלשכה המדינית של הארגון. מהארגון נמסר כי בהמשך החודש יבחר מחליפו של משעל לאחר סיום הבחירות החשאיות בקרב ההנהגה. במסיבת העיתונאים אמר משעל כי המסמך משקף, "חמאס הגיוני, המעוניין להתמודד ברצינות עם המציאות והסביבה האזורית והבינלאומית בעודו מייצג את המטרות של אנשיו."

נראה כי המצע החדש נועד לבסס את המחלוקת האידיאולוגית בין תנועת החמאס ויריבתה הפוליטית תנועת הפתח שבראשה עומד נשיא הרשות הפלסטינית מחמוד אבאס (אבו מאזן) הזוכה לגיבוי מערבי. מאז החמאס ביצע הפיכה צבאית ברצועת עזה, בשנת 2007, שנה לאחר שהביס את הפתח בבחירות לפרלמנט הפלסטיני, קו מפריד עובר בין הארגונים וניסיונות הפיוס מאז נכשלו זה אחר זה. בשבועות האחרונים מאיים אבו מאזן להפעיל לחץ כלכלי הכולל הפסקת תשלומי משכורות והעברת כספים לרצועה במטרה לאלץ את החמאס לויתורים. איומיו של אבו מאזן באים גם על רקע פגישתו הצפויה עם נשיא ארה"ב דונלדת טראמפ, בבית הלבן ברביעי הקרוב ובניסיונו להציג עצמו כמנהיגו של כל העם הפלסטיני.

באמנת ההקמה של החמאס, משנת 1988, נכתב כי הארגון קורא להקים מדינה איסלמית בפלסטין ההיסטורית או בשטח שבין הים התיכון ונהר הירדן. בעבר, גם תקף החמאס ובחריפות את תוכניתו של עבאס להקים מדינה פלסטינית בגבולות 67. בתכניתו החדשה מעלה החמאס לראשונה את האפשרות להקים מדינה פלסטינית בגבולות 67 ונכתב כי זוהי, "נוסחה להסכמה לאומית" ("national consensus formula"). יחד עם זאת, בחירת המילים באמנה מראה כי אין זו דרך לסיום הסכסוך הישראלי-פלסטיני אלא שלב ביניים בלבד להגשים את מטרת חמאס למדינה פלסטינית בכל שטחי 48, "אף חלק מפלסטין אינו ניתן לוויתור – ולא משנה כמה זמן ייקח". המסמך גם אינו כולל קריאות ברורות להשמדת מדינת ישראל אך מציין כי, "החמאס דוחה כל הצעה אחרת מאשר שחרור מלא של פלסטין מהנהר לים." בנוסף, "אין שום הצדקה לגירוש ולהגליית העם הפלסטיני על ידי הישות הציונית, שהיא פרויקט קולוניאליסטי". ביחס לעם היהודי חל שינוי בגישת החמאס, בעוד אמנת ההקמה מלאה בהתייחסויות אנטישמיות, המסמך החדש מדגיש כי החמאס אינו שומר טינה לעם היהודי אך מבדיל בינו לבין התנועה הציונית, "לא תהיה הכרה בלגיטימיות של הישות הציונית." ביחס להתנגדות המזויינת נכתב במסמך כי, "דוחים כל ניסיון לחתור תחת ההתנגדות ונשקה."

מחמוד עבאס וחאלד משעל (צילום: פלאש90)
מחמוד עבאס וחאלד משעל (צילום: פלאש90)

משעל צפוי לסיים החודש את תפקידו כמנהיג החמאס. שני המתמודדים האפשריים לעמוד בראש הארגון הם מוסא אבו מרזוק, סגנו של משעל ואיסמאיל הנייה שנבחר ב-2012 כראש הלשכה המדינית של חמאס ברצועת עזה וכיהן בעבר כראש ממשלת חמאס ברצועת עזה.

הצהרות חמאס הן "מצג שווא"

בישראל מיהרו להגיב להצהרות חמאס: "מדובר במצג שווא" נמסר מלשכת ראש הממשלה. "אנו רואים שחמאס ממשיך להשקיע את כל משאביו לא רק בהכנות למלחמה בישראל, אלא גם בחינוך ילדי עזה להכחדת ישראל. ביום שהחמאס יפסיק לחפור מנהרות ויפנה משאביו לתשתיות אזרחיות ויפסיק לחנך להרג ישראלים, זה יהיה שינוי אמיתי. וזה לא קרה", הוסיפו.

גם השר לביטחון הפנים ולנושאים אסטרטגיים גלעד ארדן, הגיב למצע המדיני החדש של חמאס ואמר כי מדובר ב"תרגיל יחסי ציבור בלבד, שכל מטרתו הוא לגייס לגיטימציה בינלאומית. בפועל, חמאס ממשיך כל העת לקדם מתקפות טרור והסתה פרועה הקוראת לרצח ישראלים וממשיך לסרב להכיר בזכותה של ישראל להתקיים. לקהילה הבינלאומית אסור להתייחס למצע החמאס כשינוי מדיניות התנועה, שפועלת במציאות בכל יום לרצח יהודים וישראלים ללא הבחנה, תוך ניצול האוכלוסייה האזרחית בעזה כמגן אנושי."

מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב (פולי) מרדכי התייחס אף הוא לאמנת חמאס באלמונסק, עמוד הפייסבוק בערבית וכתב כי "הקוראן – חוקתנו והמוות למען אללה הוא משאלתנו הגבוהה ביותר – אלו הם פניו האמתיות של ארגון הטרור חמאס ולא האמנה ולא המסמך החדש שלו – שהם רמאות והונאה טהורה."

מתוך פייסבוק
מתוך פייסבוק

מרדכי הוסיף כי "ארגון הטרור חמאס שם ללעג ציני את העולם כשהוא מנסה להציג עצמו דרך "מסמכו החדש" כנאור ומתקדם. אנחנו צוחקים משום שראינו כבר כיצד ארגון הטרור חמאס "מאמין" בדמוקרטיה כשהוא מוציא להורג את מתנגדיו ומשליך אותם מהגגות, וכן משפיל נשים אשר אין להן כל מקום בלשכה המדינית, וממשיך בפעילות טרור תוך ניצול כל עזרה מהעולם למטרת רצח במקום לטפל בבעיות הרצועה. ארגון הטרור חמאס יכול לשנות מילה באמנה או במסמך החדש, אך אין שום דבר אמיתי ונאמן בהם והם אינם שווים את הנייר שהם נכתבו עליו. נייר שמהווה מחיצה מאחוריה חמאס מנסה להסתיר את פעולותיו והאידיאולוגיה הנפשעת שלו – אך ללא הואיל."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!