דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אונסק"ו

מדיני / אונסק"ו אישרה החלטה נוספת נגד מדיניות ישראל בירושלים

ברוב של 22 מול 10, אישר ארגון החינוך המדע והתרבות של האו"ם החלטה לפיה מהלכיה של ישראל בירושלים "בטלים ומבוטלים לאלתר". בישראל ביקרו ההחלטה אך הצביעו בסיפוק על העלייה בתמיכה בישראל

הכניסה למטה אונס"קו בפריז (תמונה מתוך ויקימדיה קומונס)
הכניסה למטה אונס"קו בפריז (תמונה מתוך ויקימדיה קומונס)
שי ניר

ארגון החינוך, המדע והתרבות של האו"ם (אונסק"ו) קיבל אתמול (שלישי) הצעת החלטה נגד מדיניות ישראל בירושלים לפיה כל המהלכים של ישראל לשינוי אופיה של ירושלים "אינם תקפים, בטלים ומבוטלים לאלתר". ההצעה שהוגשה ע"י אלג'יריה, מצרים, לבנון, מרוקו, עמאן, קטאר וסודן ועברה ברוב של 22 מדינות בעד, 10 מתנגדות ו-23 נמנעות. בנוסף, מאשררת הצעת ההחלטה את זו שהתקבלה באוקטובר אשתקד, המתעלמת מהזיקה והקשר שבין העם היהודי לירושלים. במשלחת הישראלית הגיבו בחריפות לעצם ההחלטה, אך גם הצביעו בסיפוק על כך שמספר המדינות שהתנגדו להצעה עלה מאז ההצעה הקודמת.

הצעת ההחלטה מאתמול אמנם פותחת בהכרה בחשיבותה של העיר העתיקה לשלושת הדתות המונותאיסטיות אך מיד עוברת להתקפה וקובעת בסעיף 5 כי כל התהליכים החקיקתיים, המנהליים והפעולות השונות אותן מבצעת ישראל בירושלים, "אינם תקפים, בטלים ומבוטלים לאלתר". בעייתיות נוספת בסעיף מבוטאת בכך שהוא מתייחס למעמדה של "עיר הקודש ירושלים" ובכך מהווה חריגה מסמכותו של אונסק"ו לאזור אליו הארגון יכול להתייחס, בכך שהרישום של אתר המורשת העולמית בירושלים, משנת 1982, מוגדר "העיר העתיקה והחומות של ירושלים". בסעיף שש של הצעת ההחלטה, "מביעים צער" בארגון כי "רשויות הכיבוש כשלו לעצור" את כל עבודות החפירות המתמשכות במזרח העיר וביצוע פרויקטים ועבודות "שאינן חוקיות תחת החוק הבינלאומי ומהוות הפרה, ועל כן אינן תואמות" את החלטות הארגון.

אולם אונסקו, ארכיון (צילום: אי.פי)
אולם אונסקו, ארכיון (צילום: אי.פי)

בסעיף נוסף מואשמת ישראל, באופן חד צדדי, כי היא מסרבת להציב נציג או משלחת מעקב ותגובה מטעם אונסק"ו בעיר העתיקה ונאמר כי הארגון "מזמין" את המנהל הכללי של הארגון ואת מרכז המורשת העולמית "להפעיל כל מאמץ אפשרי" ובמידה וישראל תתמיד בסרובה, "לנקוט בצעדי תגובה אפקטיביים להבטיח את ההצבה." ישראל בעבר הסכימה לאפשר למשלחת מומחים משותפת ישראלית-פלסטינית לקיים בדיקה האם פעולות רשות העתיקות בעיר אכן "משנות את אופייה האותנטי של ירושלים" כפי שנכתב בהצעת ההחלטה שהתקבלה, וזאת בתנאי שהמקומות הקדושים יהיו מחוץ לתחום הבדיקה. הצדדים הסכימו לכך אך בדקה ה-90 בכיר פלסטיני אמר כי המשלחת תלך לכל האתרים, לרבות המקומות הקדושים, בניגוד למסוכם, וישראל הגיבה בביטול היוזמה.

בהצעת החלטה מאוקטובר, הביטוי המרכזי לערעור ריבונותה של ישראל והקשר ההיסטורי של עם ישראל לירושלים בוטא בכך שהוועד המנהל השמיט באופן מכוון את השם העברי של מתחם הר הבית והוזכר רק השם הערבי חראם אל שריף. לצד זאת, הכותל המערבי הוזכר במרכאות הבאות לומר כי זהו כביכול שמו של הקיר ומתחם הרחבה. נציגי ישראל ראו פעולות אלה כמכוונות לפגוע בישראל ועל כן באה התגובה החריפה של ישראל. ראוי לציין גם כי שגרירה היהודי של מקסיקו לאונסק"ו סרב להצביע בעד הצעת ההחלטה בשל מצפונו ובניגוד לעמדת ממשלת מקסיקו ואף התפטר מתפקידו.

על אף שהתקבלה הצעת ההחלטה, במשלחת הישראלית הביעו סיפוק מתוצאות ההצבעה, "מדובר בהישג דיפלומטי אדיר התמיכה לישראל כמעט הכפילה עצמה והתפשטה לאפריקה, דרום אמריקה, ומזרח אירופה. העובדה שבהצבעה באוקטובר 14 רק ארה"ב תמכה בישראל ומאז המספר רק הולך וגדל הודות למאמץ דיפלומטי בהובלת ראש הממשלה." כך אמר שגריר ישראל לאונסק"ו, כרמל שאמה הכהן, וציין את הסמליות של ההצבעה דווקא ביום בו מציינים את עצמאותה של מדינת ישראל, "להצביע נגד מדינה ביום העצמאות שלה זה שפל חדש של מדינות ערב אבל תוצאות ההצבעה הם יום הכיפורים שלהם הם המומים הגיעו הבוקר זחוחים שהאיחוד האירופי בכיסם וסיימו עם חמש מדינות חדשות שהצביעו בפעם הראשונה נגדם." והוסיף, "דגלי ישראל המתנוססים בהר הבית ובכל רחבי ירושלים והארץ הם תשובה מוחצת למזימה הערבית לפגוע בריבונותנו ובקשר ההיסטורי של העם היהודי לירושלים הר הבית והכותל."

במערכת הפוליטית בישראל הגיבו רבים להצעת ההחלטה שהתקבלה באונסק"ו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הביע סיפוק כי מספר המדינות המביעות התנגדות עקבית לישראל במוסדות הבינלאומיים הולך ומצטמצם, "מספר המדינות שתומכות בהצעה האבסורדית הזאת באונסק"ו הולך ומצטמצם. לפני שנה זה היה 32 (מדינות), לפני חצי שנה זה ירד ל – 26, עכשיו זה ירד ל -22 מדינות, אבל אני רוצה שנגיע בהמשך ונמשיך לעשות את המאמץ השיטתי והעקבי הזה, נוריד את זה בכלל, כי לא צריכות להיות הצבעות כאלה באו"ם." עוד והוסיף " יש היום יותר מדינות שנמנעות או תומכות בישראל מאשר מדינות שמתנגדות לישראל. זה שינוי, פעם ראשונה." נתניהו אמר את הדברים בקבלת פנים לסגל הדיפלומטי המוצב בארץ לרגל אירועי יום העצמאות ה-69 בבית הנשיא והזכיר את התמיכה המוחלטת של חברי הסנאט בארה"ב, מיום שישי שעבר, בקריאה למזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, "להבטיח כי הטיפול בישראל לא יהיו קשה יותר מאשר עם כל חברה אחרת באום והוסיפו, "המשך המתקפה על ישראל במועצת זכויות האדם של האו"ם ובמוסדות אחרים של הארגון היא לא מקובלת".

סגנית שר החוץ, ציפי חוטובלי אמרה ערב ההצבעה, "ההחלטה הפוליטית הצפויה של אונסק"ו רק פוגעת ברלוונטיות של הארגון שאמור לשמר מורשת ותרבות אך פעם אחר פעם מועל בתפקידו, כשמדובר בישראל. ישראל אינה זקוקה לאישורים מגופים פוליטיים לקשר ההיסטורי הבלתי מעורער לבירתנו הנצחית ירושלים, קשר בן 3000 שנה שמדבר מכל אבן מאבני העיר." והוסיפה לאחר ההצבעה, "ישראל מוקירה את המדינות שעמדו לצדה של האמת ולא נכנעו לפוליטיקה שמסלפת את ההיסטוריה."

ראש האופוזיציה ויו"ר המחנה הציוני, ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג, אמר בתגובה להחלטת אונסק"ו, "החלטת אונסק"ו נגד ישראל היום היא חרפה אנטישמית ואנטי ישראלית שמסלפת את ההיסטוריה של העם היהודי וזיקתו הבלתי מעורערת לבירתו הנצחית ירושלים. החלטה אומללה וחסרת כל מעמד ותוקף שתמצא את דרכה לפח האשפה של ההיסטוריה, בדיוק כמו האשמת הציונות בגזענות."

העיר העתיקה והחומות בירושלים מוגדרים באונסק"ו מאז שנת 1982 כאתר מורשת עולמית. מי שרשמה את ירושלים באונסק"ו הייתה ממלכת ירדן בהיותה חברה באונסק"ו. ישראל באותה שנה אמנם הייתה חברה בארגון אך מכיוון שלא הייתה חתומה על אמנת המורשת העולמית לא יכלה לערער על הרישום הירדני. משמעות הדבר העיקרית שאתר רשום באונסק"ו היא שהארגון מחויב לקיים אחת לשנה דיון בעניינו ולברר את מצבו אם במגמת שיפור או החמרה ולהנחות על צעדים בהתאם. עד שנת 2011 לא היו תקריות מיוחדות הקשורות לארגון אך מאז שהפלסטינים הפכו להיות במעמד של "מדינה חברה" בארגון, הם חברו לירדן והחלו לרשום הצעות החלטה פוליטיות הקשורות לירושלים ובמטרה לערער את ריבונותה של ישראל על העיר העתיקה. הפלסטינים טוענים, בין היתר, כי כל החפירות הנעשות באמצעות רשות העתיקות אינן חוקיות ובהיות אתר המורשת רשום תחת ירדן, ישראל מואשמת כי היא משנה את "האותנטיות" הירדנית של העיר. לאונסק"ו כארגון האחראי על אתרי מורשת אין מנדט לקבל החלטות או לעסוק בנושאי ריבונות כמו מועצת הביטחון של האו"ם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!