דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
השידור הציבורי

השידור הציבורי / הקואליציה החלה בהליך מזורז לפיצול חטיבת החדשות מתאגיד השידור

הצעת החוק המתוקנת אושרה בישיבת הממשלה ובוועדת השרים לחקיקה ותעלה לקריאה ראשונה הערב (ה') | באם לא יאושר התיקון לחוק עד ה-15.5, יחל תאגיד השידור לפעול במתכונתו המקורית | האופוזיציה הודיעה כי תחרים את ההצבעה על החוק

חדר הבקרה של תאגיד השידור הציבורי (צילום: מרים אלסטר  פלאש 90)
חדר הבקרה של תאגיד השידור הציבורי (צילום: מרים אלסטר פלאש 90)

הקואליציה החלה אתמול (רביעי) בתהליך מזורז לאישור חוק השידור הציבורי המתוקן, במסגרתו יוקם תאגיד חדש לשידורי חדשות ואקטואליה בנפרד מתאגיד השידור הציבורי "כאן. בניסיון להשלים את המהלך עד ה-15 במאי –  המועד שבו אמור כיום התאגיד "כאן" להתחיל את שידוריו – אישרה אתמול בבוקר  הממשלה את הצעת החוק, והסמיכה את ועדת השרים לחקיקה לאשר אותו בישיבה שתתקיים כמה שעות לאחר מכן. בערב, כונסה מליאת הכנסת לישיבת פגרה מיוחדת כדי להניח את הצעת החוק על שולחן הכנסת, והערב, בשעה 19:00, צפויה ההצעה החוק צפוי לעלות להצבעה בקריאה ראשונה. סיעות האופוזיציה הודיעו כי יחרימו את ההצבעה על הצעת החוק, בשל קביעת סדרי דיון מיוחדים השמורים למצבי חירום בלבד.

ישיבת הממשלה (צילום ארכיון: אמיל סלמן / פלאש 90).
ישיבת הממשלה (צילום ארכיון: אמיל סלמן / פלאש 90).

במהלך ישיבת הממשלה דרש שר הביטחון אביגדור ליברמן כי שידורי רדיו רק"ע יעברו מאחריות תאגיד "כאן" לידי תאגיד החדשות החדש וכן את הגדלת התקנים בתחנה. גם השר איוב קרא דרש כי השידורים בערבית יועברו כחטיבה אחת יחד עם חטיבת החדשות של התאגיד לאחריות גוף החדשות החדש; ובכך לשנות את הצעת החוק הנוכחית הקובעת כי השידורים בערבית ובשפות נוספות יישארו תחת אחריות תאגיד "כאן". לדברי קרא, "חשוב שכל השידורים בכל השפות יעברו לתאגיד החדשות החדש ובכך יישמר גם עיקרון השוויון".

לפי הצעת החוק, שגובשה במסגרת הפשרה שהביאה לסיום את המשבר הקואליציוני בין שר האוצר משה כחלון לראש הממשלה בנימין נתניהו סביב סוגיית השידור הציבורי, תאגיד "כאן" לא יעסוק בכלל בחדשות ואקטואליה, וחטיבת החדשות שלו תבוטל. מרבית עובדי חטיבת החדשות בתאגיד, כמו גם עובדי רשות השידור, יעברו לעבוד בתאגיד החדשות החדש שיוקם, אך הוא יעבוד תחת הנהלה חדשה, שתמונה על ידי הדרג הפוליטי ולא תהיה כפופה להנהלה הנוכחית של התאגיד.

תזכיר חוק פיצול התאגיד הופץ כבר בערב חג הפסח, אך היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט דרש שיינתנו 21 יום לעיון הציבור, מה שיצר לוחות זמנים דחוקים במיוחד לחקיקה. בשבוע שעבר אישרה הכנסת בהליך בזק את דחיית תחילת שידורי תאגיד "כאן" בשבועיים, ואם והחקיקה לפיצול שידורי החדשות לא תושלם עד 15 במאי, התאגיד יעלה לאוויר כמתוכנן וישדר חדשות לפי ייעודו המקורי.

בשבוע שעבר הזהירו אנשי הלשכה המשפטית של הכנסת מלוחות הזמנים הצפופים, ואמרו כי כי אם החקיקה תגיע לקריאה ראשונה רק ביום שני, 8 במאי, לא ניתן יהיה לנהל הליך חקיקה ראוי שמאפשר לחברי הכנסת ללמוד את החוק ולהבין אותו, והזהירו מ"הליך פגום". בתגובה, בקואליציה כינסו ישיבת ממשלה מיוחדת לאישור הצעת החוק, כדי לאפשר עוד כמה ימים לתהליך החקיקה בכנסת.

כאמור, סיעות האופוזיציה הביעו זעם על ההליך המזורז. יו"ר סיעת המחנה הציוני ומרכזת האופוזיציה, ח"כ מרב מיכאלי, אמרה כי "לא ייתכן שהממשלה הזאת בגיבוי יו"ר הכנסת ידרסו פעם אחר פעם את כללי הדמוקרטיה. הציבור מצפה מיו"ר הכנסת שיגן על הכנסת מפניי שכרון הכוח של ראש הממשלה ולא ייתן יד לפגיעה באמון הציבור בבית הנבחרים ובהליך החקיקה".

ח"כ מרב מיכאלי. צילום: פלאש 90
ח"כ מרב מיכאלי. צילום: פלאש 90

במקביל, פנתה אתמול מיכאלי, בשם כל סיעות האופוזיציה, ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד אביחי מנדלבליט, בעקבות הדיווחים לפיהם אתר האינטרנט ממשל זמין, המיועד להתייחסות הציבור לתזכירי חוק ממשלתיים, לא פעל במשך ארבעה ימים. לאחר פרסום תזכיר של הצעת חוק ממשלתית ניתנת לציבור תקופה של 21 למסירת הערות.

בפנייה ביקשה מיכאלי כי מנדלבליט יאריך את פרק הזמן הניתן להערות הציבור וימנע את המשך הליך החקיקה בכנסת עד לסיום הזמן המלא להערות הציבור.  "אי האפשרות להגשת הערות הציבור בפרק הזמן המתואר בעייתית משום שהיא מנוגדת להנחייתך לפיה יש לפרסם את תזכיר החוק להערות הציבור לפרק זמן מלא של 21 יום, וכן משום שהיא מנוגדת להתחייבות המדינה לבג"ץ בעניין זה ממש" כתבה מיכאלי,  הזמן הניתן להגשת הערות הציבור מטרתו קיומו של ממשל תקין ומתן אפשרות לציבור להביע את דעתו והערותיו לתזכיר החוק – דבר אשר לא יכול להתאפשר בעקבות סד הזמנים הקצר שנותר. לכן, נבקש התערבותך בהליך זה על ידי הארכת פרק הזמן הניתן להערות הציבור ומניעת המשך הליך החקיקה בכנסת עד לסיום הזמן המלא להערות הציבור".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!