דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הוצאה לפועל

כלכלה וחברה / הסיבות השכיחות לחוב בהוצאה לפועל: עוני ואובדן הכנסה

עוד עולה מהמחקר שערכה רשות האכיפה והגבייה כי יותר מ-55% מהחייבים הם אנשים עובדים | הרב עידית לב מ'רבנים לזכויות אדם': "השאלה היא איך מצליחים להושיט יד לאנשים ולהוציא אותם מהחובות"

לשכת ההוצאה לפועל בתל אביב. ארכיון - למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: פלאש 90)
לשכת ההוצאה לפועל בתל אביב. ארכיון - למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: פלאש 90)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

רשות האכיפה והגבייה פרסמה בשבוע שעבר מחקר על הסיבות להיווצרות חוב בהוצאה לפועל. מהמחקר עולה כי הסיבות העיקריות שהובילו לחוב הן התנהלות כלכלית לא נכונה ואבטלה או אובדן הכנסה של אחד מבני הזוג – המהוות כ-50% מהתשובות שהתקבלו אצל החייבים.

המחקר של רשות האכיפה והגבייה מציג תמונה שצריכה להטריד את רשויות המדינה באשר למי הם האנשים שנמצאים בחוב. מהנתונים עולה כי בישראל 2017 פרופיל החייב להוצאה לפועל הוא אדם שאין בבעלותו רכב או דירה, בעל 12 שנות לימוד או פחות שהכנסתו החודשית נמוכה. בנוסף, כפי שעולה מהמחקר, בהשוואה למדינות אחרות, אחוז החייבים בישראל גבוה מאשר באוסטרליה, קנדה וניו זילנד.

"יש מישהי שאנחנו מטפלים במקרה שלה, לקחה הלוואה של 17,000 ש"ח לתשלום שכירות, חלתה והפכה לנכה. ה-17,000 ש"ח הפכו ל-600,000 ש"ח חוב."

המחקר שפורסם בשבוע שעבר הוא למעשה המשך של מחקר שנעשה ב-2015 ופורסם לפני שנה וזוהי הפעם הראשונה שמחקר כזה נערך על גוף ממשלתי. המחקר הקודם העלה שאלות באשר לסיבות המובילות אדם לשקוע בחובות, והוחלט להרחיב את המחקר ולפנות לחייבים באמצעות שיחה טלפונית על מנת להשלים אינפורמציה חיונית מתוך כוונה לנסות וללמוד את מאפייני החייב והסיבות שהובילו לחוב.

על השאלון ענו באופן מלא 228 נדגמים (מהווים כ-38% מהמדגם), 196 נדגמים סירבו לענות (מהווים כ-33%) ו-147 לא הושגו (מהווים כ-25%). 15 נדגמים ענו חלקית על השאלון ולכן הוחרגו, 12 נדגמים נפטרו ושניים לא מתגוררים בארץ.

הרב עידית לב, מנהלת תחום צדק חברתי ב'רבנים למען זכויות האדם התייחסה למחקר ואמרה כי, "צריך להתייחס למספר האנשים שלא ענו. מי שביצע את הסקר לא מציע הסבר ללמה לא ענו ואני חושבת שבמחקר כזה זה מאוד מהותי למה לא ענו ומי לא ענה." היא הוסיפה כי ברשות האכיפה והגבייה "טוענים שלא היו להם מספרי טלפון עדכניים ועשרה אנשים נפטרו. כשאדם נפטר ויש לו חוב בהוצאה לפועל זה מעלה סימני שאלה. בנוסף, בפרופיל של מי שלא ענו, הרוב הן נשים לא יהודיות. צריך להבין באיזו שפה פנו הסוקרים. השאלון הוא שאלון קשה, דרך הטלפון זה מורכב גם עבור מי שיודע עברית ברמת שיחה פשוטה".

כך פועל מעגל העוני

55% מהחייבים דיווחו כי הם עובדים לעומת 45% מהחייבים, כאשר 65% מהחייבים העובדים דיווחו שהם עובדים במשרה מלאה. הסיבה הנפוצה לחוסר תעסוקה בקרב החייבים הלא עובדים היא בעיות בריאותיות או פסיכולוגיות. כ-22% מכלל החייבים טוענים כי שני בני הזוג עובדים. לב התייחסה גם לכמות האנשים העובדים וההתפלגות של מי שלא עובד שנחשפו במחקר, "יש תפיסה של חייבים ושל אנשים שחיים בעוני כנצלנים וככאלה שחיים על חשבון אחרים. פה ניתן לראות שזה לא כך. גם מי שלא עובד, הסיבות לכך הן גידול ילדים, או מבוגר לא בגיל פרישה, כאשר אנחנו יודעים שבשוק העבודה יש הדרה גילאית".

הרב עדית לב, מארגון "רבנים לזכויות אדם". מטילה ספק בממצאי הסקר וסבורה שתמונת המצב האמתית של החייבים קשה מזו המוצגת על ידי רשות האכיפה והגבייה (תמונה באדיבות המצולמת)
הרב עדית לב, מארגון "רבנים לזכויות אדם". מטילה ספק בממצאי הסקר וסבורה שתמונת המצב האמתית של החייבים קשה מזו המוצגת על ידי רשות האכיפה והגבייה (תמונה באדיבות המצולמת)

עוד חשף המחקר כי כ-40% מהחייבים (גברים) מדווחים כי השכלתם היא מתחת ל- 12 שנות לימוד לעומת כ-27% מהחייבות (נשים).

הסיבות השכיחות שהובילו לחוב הינן אבטלה או אובדן הכנסה של אחד מבני הזוג (26% מהחייבים); התנהגות כלכלית לא נכונה (22%). כ-54% מהחייבים מדווחים כי הכנסתם החודשית היא עד 6,000 ש"ח (נטו). כ-26% מהחייבים מדווחים כי בבעלותם כלי רכב, כ-27% מהחייבים מדווחים כי בבעלותם דירת מגורים. "אני רואה הרבה מקרים של אנשים שמסתבכים, שלקחו על עצמם מחוייבות כלכלית ואז או שחלו או שפיטרו אותם והם לא מסוגלים לעמוד במחויבות הכלכלית" אמרה לב והוסיפה, "יש מישהי שאנחנו מטפלים במקרה שלה, לקחה הלוואה של 17,000 ש"ח לתשלום שכירות, חלתה והפכה לנכה. ה-17,000 ש"ח הפכו ל-600,000 ש"ח חוב."

"ישנם הרבה מאוד אנשים שחיים בעוני ועולה השאלה אם כתוצאה מהעוני הם נכנסים לחובות, כי אי אפשר לחיות ממשכורת מינימום. השאלה היא איך מצליחים להושיט יד לאנשים ולהוציא אותם מהחובות. כיום המערכת עסוקה בלתת את המקל. הנתונים קשים, השכלה נמוכה, עוני, יכולת נמוכה להתנהל עם עניינים כלכליים. אני מקווה שרשות האכיפה והגבייה תסיק מהנתונים הללו מסקנות ושינוי דרכי פעולה כך שיותר אנשים שחיים בעוני יצאו ממעגל העוני", סיכמה לב.

לדברי מנהל הרשות, תומר מוסקוביץ, מדובר בפעם הראשונה שבה נערך מחקר מסודר בדבר הסיבות שהובילו להיווצרותו של חוב בהוצאה לפועל. ממצאי המחקר, המהווים השלמה למחקר בדבר פרופיל החייב ברשות האכיפה והגביה, הם לדבריו "בעלי חשיבות רבה ויסייעו לרשות בגיבוש המלצות אופרטיביות לטיפול וסיוע לאוכלוסיית החייבים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!