דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

בעולם / מיאנמר: לא נאפשר חקירת או"ם של הפשעים נגד המיעוט המוסלמי

מנהיגת המדינה בפועל, אונג סן סו צ'י, הודיעה אתמול (ד') כי לא תאפשר לוועדת חקירה של האו"ם לבדוק את הפשעים בהם מואשמת המדינה כנגד בני הרוהינגיה המוסלמים | בינואר השנה, האשים האו"ם את מיאנמר בביצוע פשעים נגד האנושות

מסיבת העיתונאים המשותפת למנהיגת מיאנמר, אונג סן סו צ'י  (משמאל) ושרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני. (צילום: (AP Photo/Virginia Mayo.
מסיבת העיתונאים המשותפת למנהיגת מיאנמר, אונג סן סו צ'י (משמאל) ושרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני. (צילום: (AP Photo/Virginia Mayo.
אוריאל לוי

אונג סן סו צ'י, המנהיגה בפועל של מיאנמר, מתנגדת לחקירה של האו"ם את הפשעים שבוצעו נגד בני הרוהינגיה המוסלמים במדינה. מועצת זכויות האדם של האו"ם החליטה, במרץ האחרון, לשלוח משלחת מטעמה שתחקור את הפשעים בהם מואשמים כוחות הביטחון של מיאנמר (בורמה) במחוז ראקין שבמערב המדינה. ביום שלישי האחרון הודיעה סו צ'י, כלת פרס נובל לשלום, כי לא תאפשר לאנשי האו"ם לפעול בשטח המדינה. במסיבת עיתונאים שערכה בבריסל יחד עם שרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, אמרה סו צ'י כי "התנגדנו להחלטה לשלוח וועדת חקירה כי אנחנו סבורים שההחלטה איננה תואמת את מה שקורה בשטח".

הודעה זו באה אחרי הצהרתה הצהרתה של סו צ'י, לפני כשלושה חודשים, כי תחקור את הפשעים נגד בני הרוהינגיה לבקשת נציב זכויות האדם של האו"ם.

על פי דיווח שפרסמה אתמול (רביעי) סוכנות הפליטים של האו"ם (UNCHR), מאז 2012 למעלה מ-168,000 בני רוהינגיה נמלטו ממיאנמר. לפני כשבוע גינתה הסוכנות את ממשלת מיאנמר על תכניתה ליישב מחדש את בני הרוהינגיה בכפרים סגורים בעלי אופי של מחנות עקורים.

לאחרונה התייחס האו"ם לרדיפת הרוהינגיה במספר הזדמנויות. בהודעה שפרסם ב-3 בינואר 2017 האשים האו"ם את מיאנמר בביצוע "פשעים נגד האנושות". גם אחמד אל-טאייב, העומד בראש האוניברסיטה המוסלמית אל-אזהר שבקהיר ונחשב לאימאם הגדול של האסלאם (מקביל לאפיפיור), גינה את רדיפת בני הרוהינגיה בנובמבר אשתקד.

 

הרוהינגיה הוא עם מוסלמי החי במיאנמר, בהודו ובבנגלדש. בני הרוהינגיה טוענים כי מוצאם באזור החוף של מערב מיאנמר ומזרח הודו ובנגלדש, בעוד הבורמזים טוענים כי הם פלשו לארצם מהודו. הבריטים, ששלטו בארצות אלו, הביאו בני רוהינגיה רבים מהודו ובנגלדש לבורמה, החל מהמאה ה-19, על מנת להשתמש בכוח עבודתם בחקלאות. בני רוהינגיה נוספים היגרו למיאנמר לאחר מלחמת העצמאות של בנגלדש (1971).

הבורמזים הבודהיסטים מתייחסים לבני הרוהינגיה המוסלמים כפולשים, ומאשימים אותם בהתקפות טרור כנגד צבא מיאנמר. במהלך שנות התשעים החלה החונטה הצבאית ששלטה במדינה להעביר חוקים המפלים לרעה את בני הרוהינגיה. במקביל החל הצבא להשתלט על שטחי המחיה שלהם תוך שרפת כפרים וגירוש אוכלוסיה.

בשנות האלפיים נשללה אזרחותם של מיליון וחצי בני הרוהינגיה החיים במיאנמר, ובמקביל נפסקו נגדם הלכות דתיות והם פוטרו אותם מכל המשרות הציבוריות בהם אחזו. המשטר במדינה בודד אותם במחנות עקורים ברצועת החוף וכך הפריד בינם ובין האוכלוסייה הבודהיסטית. אלפי בני הרוהינגיה נמלטו מזרחה באמצעות סירות, מתוכם רבים טבעו בים ונרצחו בשלל דרכים בעוד שרפת כפריהם נמשכת. חוקרים הזהירו כי בני הרוהינגיה עשויים להיות קרבנות לרצח עם.

מוסלמיות בנות מיעוט הרוהיניגיה במחנה פליטים במחוז ריקאן שבמערב מיינאמר(צילום: AP).
מוסלמיות בנות מיעוט הרוהיניגיה במחנה פליטים במחוז ריקאן שבמערב מיינאמר(צילום: AP).

מאז 2012 החלה השמדה מאורגנת של בני המיעוט במיאנמר. מעשי הטבח נגדם התגברו, כאשר בין הנרצחים גם נשים וילדים; וכפרים נמחקו עד היסוד. על פי העיתון הבנגלדשי דאקה טריביון,  בין ה-9 ל-20 באוקטובר 2016 נרצחו 428 בני רוהינגיה במיניאמר, 192 נשים נאנסו, 440 נעצרו, ועוד 160 הותקפו ונפגעו מאלימות. ב-25 בנובמבר 2016 רצח צבא מינאמר כ-500 בני רוהינגיה בכפר חאתי פארה (Hati Para). שבוע לפני כן, ב-19 בנובמבר, פרסם "משמר זכויות האדם" (HRW) דו"ח לפיו יותר מאלף בתים בתים של בני רוהינגיה הוחרבו בהוראת הממשלה. ב-19 בדצמבר פרסם ארגון זכויות האדם "אמנסטי אינטרנשיונל" דו"ח אודות מקרים רבים של רצח, אונס, גירוש והחרבת כפרים של בני הרוהינגיה במחוז ראקין שבמיאנמר, החל מאוקטובר 2016.

למרות כל זאת, בתחילת דצמבר 2016 הודיע נשיא ארה"ב דאז, ברק אובמה כי יבטל את הסנקציות נגד מיאנמר בעקבות השיפור במצב זכויות האדם במדינה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!