דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ל"ג בעומר

‏ל"ג בעומר / יוזמה הצוברת תאוצה מפגישה את הצעירים של היום עם דור תש"ח

כחלק מיוזמת "מסביב למדורה" יתארחו השנה בני דור תש״ח ולוחמי המחתרות במאות מדורות, ייפגשו בני נוער וצעירים ויחלקו אתם את סיפורם. רוצים לארח או להתארח?

אירוע "מסביב למדורה" 2016. (צילום: יח"צ)
אירוע "מסביב למדורה" 2016. (צילום: יח"צ)
דוד טברסקי

כחלק מחגיגות ל"ג בעומר השנה יארחו מאות מדורות את מייסדי המדינה ולוחמי המחתרות אשר יספרו את סיפורם במטרה להחיות את מורשת הקומזיץ במיזם מיוחד. המיזם "מסביב למדורה" נוסד לפני שנה, ולאחר שבשנה שעברה הצליחו המארגנים תוך שבועות בודדים לארגן מעל לאלפיים משתתפים ב-85 מדורות, החליטו להעלות את הרף וליזום 300 מדורות ברחבי הארץ. כל זאת במטרה להפגיש את לוחמי ההגנה, הפלמ"ח, האצ"ל והלח"י עם הציבור הרחב, בדגש על הצעירים, בשבוע סביב ל"ג בעומר כדי לשמוע סיפורם האישי מימי הקמת המדינה.

בכוונת מארגני האירוע לחבר קבוצות שייפנו אליהם עם נציג או נציגה מדור המייסדים ומקימי המדינה שיגיעו למדורה לדון בשאלות והאתגרים מהתקופה של הקמת המדינה והחברה הישראלית היום. "מתוך פעילות רבת שנים בעולם בחיבור בין מבוגרים לצעירים, הבנו שיש עוצמות מאוד גדולות בסיפוריהם של דור המייסדים. אנשים שבשנה האחרונה נפטרו חלקם, ביניהם אלי שמעוני ז"ל, שהיה מהכוכבים שלנו, לוחם דגול בפלמ"ח וממובילי עיתון גלובס" מספר ניר יששכר, מנכ"ל ארגון "מדור לדור", והעומד בראש הפרוייקט. "יש לנו פה מחויבות היסטורית וערכית, אבל מעבר לזה, יש כאן הזדמנות לשמוע סיפורים מרתקים של האנשים שעיצבו את החיים שלנו כאן ועדיין חיים פה איתנו. האנשים האלו מאוד אופטימיים ויש להם הרבה מה להגיד על המדינה שהם אוהבים וגאים בה".

לדעת יששכר, מטרת יוזמי האירוע היא לחדש את מסורת החג ולכונן אותו כסמל לזיכרון הגבורה היהודית 'ל"ג בעומר זה החג האחרון שהתווסף ללוח השנה היהודי. זה חג מימי בר כוכבא שבו ציינו את הגבורה היהודית. עם השנים המיתוג שלו התעצב כך שאם אתה חילוני אתה יוצא להדליק מדורות עם הילדים ואם אתה דתי אתה עולה להילולה בהר מירון בקברו של רבי שמעון בר יוחאי, אבל רוב הישראלים לא יודעים מה לעשות עם החג הזה. השאיפה שלנו היא לעצב טקס ומסורת חדשה ביום הזה הכוללים להגיע למדורה ולשמוע סיפור של מייסד מדינה. אנחנו מיזם לא פוליטי ואנחנו מקווים להצליח להפגיש בתוך האירועים האלו ימין ושמאל, עולים וותיקים, דתיים וחילונים ועוד. לעשות כאן מפגש ישראלי".

"בין חגיו הגדולים של הדור/ אין יפה מחגכם הצנוע"

בין המשתתפים האירוע השנה אפשר למצוא את לוחם הפלמ"ח חיים פלד, דור רביעי בארץ, בן למקימי ראש פינה, יליד תל אביב ותלמיד בגימנסיה הרצליה שהצטרף לכוחות ההגנה עוד בהיותו נער. "היינו מתאמנים במקלות ואיגרוף מגיל 16", מספר פלד. "נכון שבשנת 47, עם ההודעה על חלוקת הארץ באו"ם, התחילו האירועים להסלים. אבל זה היה ברור לכל בר דעת ביישוב שאלו הולכים להיות פני הדברים, הדברים לא קרו רק ב-21, 29 ו-46. תמיד היו אירועים. תמיד היו התנכלויות ואלימות והיינו צריכים לעמוד במשימה". עם פרוץ המלחמה ב-47 נשלח פלד להגן עם הכוח שלו על צינור מים באזור ניר עם שבדרום המדינה הצעירה, ליד הקיבוצים שזה עתה הוקמו. "הערבים פוצצו את צינורות המים שהיו מקור החיים היחידי של האזור, ללא מים היישובים לא יכלו להחזיק מים. ואותו דבר לגבי הדרך שעברו בה משאיות תובלה. היינו צריכים להראות נוכחות" מאוחר יותר פלד היה מבין הראשונים שהקימו את גדוד 12 התל אביבי, שלימים הפך להיות גדוד 54 של חטיבת גבעתי. פלד נפצע מספר פעמים וחזר שוב ושוב לחזית ולמצער, גם איבד חברים רבים לאורך הדרך. לדבריו, חלק גדול ממחזור הלימודים שלו בגימנסיה מצא את מותו במלחמת השחרור "כל הארץ הייתה חזית וכל העם צבא. זה היה מוטיב חזק מאוד ונכון מאוד. בארץ היו מפוזרים המון ישובים, החטיבות הגדולות של צה"ל עוד לא הוקמו ואנחנו הקמנו ויצרנו את הפעילות ההגנתית החמושה השוטפת של כוחות המגן העבריים. הרגשנו, הלכה למעשה, שעתיד הישרדות החברה על כתפינו. הייתה תחושה חזקה וברורה, שאם ניפול זה יהיה הסוף. השארתי בבית את אמא ואבא והתחושה הייתה שעל הכתפיים של נער בן 18 כמוני עומד הכל ואם אני אל אהיה פה הכל יתמוטט. זה לא רומנטי ולא כלום – זו באמת הייתה התחושה".

האירועים יתקיימו בשבוע של ל"ג בעומר בין ה-10 ל-16 במאי כשהחג עצמו חל ב-14 במאי. בשיאו של השבוע, ב-16 במאי, תערך מדורה מרכזית באמפי שוני אשר תהיה פתוחה לקהל הרחב, בהשתתפות צעירים ומייסדים. בסך הכל צופים המארגנים כ-6,000 משתתפים.

הרוצים לקחת חלק, בין כמארגני מדורה ובין כמייסדים המתארחים בה, מוזמנים להירשם באתר המיזם. באתר ניתן למצוא גם הצעות לנושאים לשיחה, שירונים ומתכונים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!