דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הבחירות בהסתדרות

הבחירות בהסתדרות / בוחרות בנעמ"ת: הכל על הבחירות לארגון הפמיניסטי הגדול בישראל

מעל 250 אלף נשים יבחרו את מוסדות ארגון הנשים של ההסתדרות, שהוקם עוד ב-1921 | כיום מפעילה נעמ"ת מאות מעונות יום לגיל הרך וכ-20 מוסדות חינוך טכנולוגיים, לצד פעילות ציבורית ענפה

בחירות, ארכיון. למצולמות אין קשר לכתבה (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).
בחירות, ארכיון. למצולמות אין קשר לכתבה (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).
טל כרמון
אסף צבי
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

במקביל לבחירת יו"ר ההסתדרות ומוסדותיה ב-23 במאי הקרוב, תיערך מערכת בחירות נוספת, שבה יבחרו כ-250 אלף הנשים החברות בהסתדרות את נציגותיהן בארגון הנשים של ההסתדרות – נעמ"ת (נשים עובדות ומתנדבות). מדובר בארגון הנשים הדמוקרטי הגדול בישראל, הפועל באופן יום יומי כדי לענות על הצרכים הייחודיים של נשים עובדות ונשים בכלל: הפעלת מעונות יום לילדים ורשת חינוך, קידום והעצמת נשים, וסיוע לנפגעות אלימות והטרדה מינית. נעמ"ת שותפה ומובילה מהלכים פמיניסטיים בתחום החקיקה, החינוך וההסברה ושותפה למאבקים חברתיים. נכון ל-2015, העסיק הארגון מעל 4,500 עובדות ועובדים.

מפעל הדגל של נעמ"ת הוא רשת מעונות היום, שהוקמו על מנת לאפשר לנשים לצאת לעבוד. נעמ"ת מפעילה מעונות יום מאז שנות ה-30 של המאה הקודמת. כיום מפעילה נעמ"ת 209 מעונות, בהם מתחנכים כ-16,000 ילדים. בנוסף מפעילה נעמ"ת רשת חינוך, הכוללת 16 בתי ספר על-יסודיים טכנולוגיים, 2 מכללות לתלמידי יג'-יד', 2 כפרי נוער ומכללה לצורפות ולעיצוב תכשיטים –"אומנית". בבתי הספר הטכנולוגיים, הלימודים מאפשרים קבלת תעודה טכנולוגית והסמכות מקצועיות בהתאם למגמות הלימוד השונות, וכן צבירת יחידות לימוד לתעודת בגרות. תחום נוסף בארגון, המציין השנה עשור לפעילותו, הוא 'נעמ"ת הצעירה' – תכנית מפגשים והכשרת מנהיגות לסטודנטיות ולצעירות.

סמינר נעמת הצעירה אנטי גזענות (צילום: דבר ראשון)
סמינר נעמת הצעירה אנטי גזענות (צילום: דבר ראשון)

בנוסף מפעילה נעמ"ת לשכות משפטיות ומרכזי זכויות בכ-30 מוקדים ברחבי הארץ. במרכזי הזכויות ניתן לקבל ייעוץ וליווי בתחומי דיני העבודה (פיטורין בהריון, בטיפולי פוריות ולאחר לידה, זכויות הוריות לאם ולאב, אפליית נשים בשכר, בקידום, בקבלה לעבודה, בתנאי הפרישה, הטרדה מינית), דיני המעמד האישי (נישואין, גירושין, מזונות, משמורת ילדים, אבהות, חלוקת רכוש, משפחות חד הוריות וחד מיניות, היבטים משפטים של אלימות במשפחה, אפוטרופסות), עריכת הסכמים שונים (הסכמי גירושין והתרת נישואין, הסכמים לחיים משותפים, הסכמי ממון, הסכמי שלום בית, הסכמי הורות, הסכמי הפרייה) ועריכת צוואות וצווי ירושה וקיום צוואה.

נעמ"ת מובילה גם יוזמות חקיקה בתחומים השונים של מעמד האישה. עורכות הדין של הארגון משתתפות בישיבות ועדות הכנסת בנושאים הנוגעים למעמד האישה, מנסחות הצעות חוק, מגישות ניירות עמדה ושותפות לקידומן של עשרות הצעות חוק בתחומים שונים הקשורים לקידום מעמד האישה בחברה, בעבודה ובמשפחה והגנה על שלומה ובטחונה.

תחום מרכזי נוסף בנעמ"ת הוא טיפול באלימות כלפי נשים ומניעתה. עיקר הפעילות של נעמ"ת בתחום המאבק באלימות נעשית במסגרת מרכז גליקמן לטיפול ולמניעת אלימות במשפחה, בשותפות עם עיריית ת"א ומשרד העבודה והרווחה. המרכז נותן מענה טלפוני מיידי, בו ביום, לכל אישה המרגישה באופן סובייקטיבי במצוקה מצד בן-משפחה. מסגרת המרכז נערכים ימי עיון וסדנאות לקהלי יעד שונים בקהילה. מרכז גליקמן פועל כמודל ייחודי המשלב תחת קורת גג אחת טיפול מיידי בנפגעות אלימות במסגרת מקלט מוגן לנשים מוכות ולילדיהן, וכן אבחון וטיפול ארוך טווח במסגרת המרכז הפתוח.

אירוע בירכא כחלק ממבצע הסברה בנושא העלאת מודעות למצוקות של נשים במקומות עבודה (צילום: באדיבות נעמת).
אירוע בירכא כחלק ממבצע הסברה בנושא העלאת מודעות למצוקות של נשים במקומות עבודה (צילום: באדיבות נעמת).

נעמ"ת מתנהלת כגוף ארצי אך גם כגוף מקומי. הפעילות חולקה ל-28 מרחבים גיאוגרפיים ׁ(המחולקים באופן מקביל פחות או יותר למרחבי ההסתדרות). בכל מרחב בנעמ"ת פועלת מועצת מרחב שמפקחת את פעילות המרחב, וממנה מתוכה את יושבת ראש המרחב. יו"ר המרחב אחראית על הפעילות השוטפת של גופי נעמ"ת במרחב (מעונות, בתי ספר, מרכזי זכויות).

איך מתנהלות הבחירות?

הבחירות למוסדות נעמ"ת הן חלק מהבחירות למוסדות ההסתדרות, על אף שנעמ"ת היא ארגון עצמאי המאוגד כעמותה. בעוד כל חברי וחברות ההסתדרות יצביעו בפתק צהוב ליו"ר ובפתק לבן לוועידה ולמרחבים, יצביעו חברות ההסתדרות, ורק הן, בפתק סגול – לוועידה ולמרחבים בנעמ"ת. בבחירות לנעמ"ת ניתן יהיה לבחור באחת משתי הסיעות המתמודדות – "עוגנים" (סיעה בראשותו של יו"ר ההסתדרות הנוכחי אבי ניסנקורן) ו"הבית החברתי" (סיעה בראשות ח"כ שלי יחימוביץ').

כיצד מתנהלות הבחירות לראשות ולמרחבי נעמ"ת? (גרפיקה: דבר ראשון).
כיצד מתנהלות הבחירות לראשות ולמרחבי נעמ"ת? (גרפיקה: דבר ראשון).

המוסד המרכזי שעומד לבחירה הוא ועידת נעמ"ת – גוף בן 901 חברות, המתכנס אחת לשנה ומשמש כאסיפה כללית של העמותה. בטרם הבחירות מפרסמת כל סיעה את רשימת המועמדות מטעמה לוועידה, ולאחר ספירת הקולות תורכב הוועידה בהתאם לשיעור היחסי של כל סיעה במניין הקולות. בכינוס הוועידה הראשון שלאחר הבחירות, בוחרות חברות הוועידה את 201 חברות מרכז נעמ"ת, על פי מפתח סיעתי. מרכז נעמ"ת מקביל לוועד עמותה, נפגש מספר פעמים בשנה ומקיים מעקב ובקרה על פעילות העמותה.

במפגש הראשון של המרכז לאחר הוועידה, בוחרות חברות המרכז את בעלת התפקיד הבכיר בארגון – יושבת ראש נעמ"ת. מאחר שהייצוג במרכז הוא סיעתי, היו"ר תגיע מהסיעה שזכתה ברוב הקולות, או מסיעה שהקימה קואליציה עם סיעות נוספות. בנוסף בוחרות חברות המרכז את מזכירות נעמ"ת, שבה 31 חברות המיוצגות אף הן על פי מפתח סיעתי ומהוות פורום מצומצם יותר לקבלת החלטות שוטפות.

נכון לכתיבת שורות אלו, רק סיעת "עוגנים" הכריזה על המועמדת שלה לראשות נעמ"ת – יושבת הראש הנוכחית של הארגון, גליה וולוך. במטה יחימוביץ' לא הציגו מועמדת, ואמרו עם פרסום רשימות המועמדים למוסדות השונים כי בכל מקרה בחירת יו"ר נעמ"ת תיערך רק לאחר הבחירות. מבחינה פורמלית האמירה הזו נכונה, אך משמעותה בפועל היא שמאות אלפי חברות נעמ"ת לא יוכלו לדעת מי תעמוד בראשות הארגון ותנהל אותו בפועל במידה וסיעת "הבית החברתי" תזכה ברוב הקולות. העניין מסתבך עוד יותר מכיוון שעל פי תקנון נעמ"ת, יושבת ראש הארגון חייבת להיות חברת ועידה. כלומר, יחימוביץ' תוכל להציג מועמדת לראשות נעמ"ת רק במידה והיא מופיעה ברשימת המועמדות שלה לוועידת נעמ"ת.

בנוסף לוועידה, שהיא גוף ארצי, פתק ההצבעה לסיעה בנעמ"ת משמש גם לבחירת מועצות המרחב בנעמ"ת – שהן גוף אזורי. בנוסף לספירה הארצית של כלל הפתקים, הקולות נספרים גם בפילוח מרחבי, על פי היישוב שבו מתגוררת המצביעה. לשם הדוגמה, מועצת מרחב נעמ"ת בחיפה תורכב מנציגות הסיעות שהתמודדו למועצת המרחב הזה, על פי שיעור התמיכה של הסיעות בקלפיות במרחב חיפה. לאחר הבחירות מתכנסת מועצת המרחב ובוחרת ביושבת ראש המרחב בנעמ"ת. ב-2 מרחבים המועמדות של "עוגנים" כבר ניצחו אוטומטית, לאחר ש"הבית החברתי" כלל לא הגישה רשימת מועמדים למרחב: מרכז הגליל וגליל מרכזי (מדובר ב-2 מרחבים שונים).

לרשימות המועמדות לוועידת נעמ"ת ולמרחבי נעמ"ת באתר ההסתדרות – הקישו כאן

גם כאשר החברה מצביעה בקלפי במקום העבודה, הקול שלה נספר יחד עם שאר הקולות במרחב שבו היא מתגוררת. זו הסיבה לכך שבמקומות העבודה ההצבעה היא במעטפות כפולות, בדומה לקלפי צבאית בבחירות לכנסת – המעטפות עם פתקי ההצבעה מוכנסות לתוך מעטפה גדולה עם שם הבוחרת, שמועברת מבלי שנפתחה למרכז ספירת הקולות. לאחר זיהוי שם העובדת שעל המעטפה הגדולה, המעטפה תעבור למרחב המגורים שלה, שם היא תיפתח, ומעטפות פתקי ההצבעה שבתוכה ייספרו באופן חשאי ויצורפו למניין הקולות במרחב המגורים.

קצת היסטוריה: איך הוקם בהסתדרות ארגון פמיניסטי עוד ב-1921

בשנת 1921, בסמוך לוועידת הייסוד של ההסתדרות, התכנסו בבלפוריה 43 צירות מכל רחבי הארץ, שייצגו את 485 הפועלות, שהועסקו אז ב–36 מקומות עבודה. זה היה כנס היסוד של ועידת הפועלות הראשונה, שבעקבותיה נוסדה מועצת הפועלות, ולכן זהו התאריך המכונן של הקמת התנועה.

נעמ"ת הוקמה בשנת 1921 תחת השם "מועצת הפועלות", כגוף ארצי שעסק בקביעת מדיניות ובטיפול בנשים עובדות. הסניפים בערים ובמושבות שהפעילו את מעונות היום, ארגון המתנדבות ועובדות משק הבית פעלו תחת השם ארגון אימהות עובדות. בשנת 1976 אוחדו כל השמות לשם אחד, נעמ"ת – תנועת נשים עובדות ומתנדבות.

בין המנהיגות הבולטות של נעמ"ת ניתן למצוא את ראשת הממשלה לשעבר, גולדה מאיר. עוד מנהיגה בולטת היא בבה אידלסון, שהנהיגה את התנועה מעל 40 שנה – מ-1931 עד 1974. אידלסון כיהנה גם כחברת כנסת שקידמה בצורה משמעותית את השוויון בין גברים לנשים. בין היתר קידמה אידלסון את החקיקה לחוק שכר שווה לעבודה שווה לעובדת ולעובד, את היוזמה להפרדת ניכוי מס הכנסה בין בני זוג והרחבתו לבני זוג בהתיישבות העובדת, קריאה להקמת מוסד לנישואין ולגיטין אזרחיים, קידום זכויות סוציאליות לנשים וביטוח לאומי לעקרות הבית. היא ניסתה בשעתו להעלות לדיון ציבורי את תופעת האלימות במשפחה, אך לא הצליחה בכך, בעקבות התנגדות שר המשטרה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!