דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

מחאה / 500 בני אדם הפגינו בתל אביב כנגד רדיפת להט"ב בצ'צ'ניה

זאת על רקע הדיווחים לפיהם השלטון במדינה, שכבר הכריז כי עד הרמאדן הקרוב לא יישארו הומואים במדינה, ריכז כמאה להט"ב במתקנים סגורים | "חובה מוסרית של כל אדם למחות נגד דבר כזה", אמרה אחת המשתתפות באירוע, אותו יזמה האגודה למען הלהט"ב

הפגנה מול שגרירות רוסיה על רצח הלהט"בים בצ'צ'ניה (צילום: דבר ראשון).
הפגנה מול שגרירות רוסיה על רצח הלהט"בים בצ'צ'ניה (צילום: דבר ראשון).
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

כ-500 בני אדם השתתפו הבוקר (שישי) בהפגנת מחאה, מול שגרירות רוסיה בתל אביב, על הרדיפה של להט"ב בצ'צ'ניה. במסגרת האירוע, ביוזמת האגודה למען הלהט"ב בישראל,  קראו המוחים קריאות כנגד השלטון הרוסי כדוגמת "פוטין, פוטין, אל תדאג, עוד ניראה אותך בהאג", ו"הגאווה עוד תנצח". קריאות אחרות השוו בין הנעשה בצ'צ'ניה לשואה, כדוגמת "לא ניתן לצ'צ'ניה לעשות שואה שנייה"

הפגנה מול שגרירות רוסיה (צילום: דבר ראשון).
הפגנה מול שגרירות רוסיה (צילום: דבר ראשון).

בחודש וחצי האחרונים מתרבות העדויות על רדיפה של הומואים בצ'צ'ניה, ועל מחנה בו ריכזו כמאה גברים בו עונו, ואף נרצחו בשל העדפתם המינית. נשיא צ'צ'ניה, רמזן קדירוב, הצהיר כי עד הרמאדן הקרוב, בסוף מאי, לא ישארו הומואים במדינה. לפי דיווחים שונים הנשיא המוסלמי הציע להוריהם של הגברים הכלואים, להיות שותפים ברצח בניהם, כדי לנקות את כבוד המשפחה. בשיחה שקיים קדירוב עם נשיא רוסיה, פוטין,הכחיש בנשיא הצ'צ'ני את רדיפת ההומואים במדינתו.

"כל הפרשה נחשפה לראשונה על ידי עיתונאים רוסים, שיש איומים על חייהם והם נאלצו לעזוב את מוסקבה" תיארה חן אריאלי, יו"ר האגודה למען הלהט"ב בישראל, את השתלשלות האירועים, "אחרי החשיפה, השלטונות ברוסיה הודיעו שזה 'פייק ניוז' ושאין דברים כאלה. אבל באותה נשימה, נשיא צ'צ'ניה נשמע מתבטא שהוא ימגר עד סוף מאי את התופעה הזאת".

לדבריה, "מרגע שהגיעו פרסומים ראשונים, קיימנו ישיבת חירום בה לקחו חלק כל הארגונים בקהילה וארגונים תומכים, כמו תנועות הנוער, וניסינו להבין מה ישראל יכולה לעשות ביחס למה שקורה שם. הדבר הראשון שעשינו זה ליצור קשר עם האחים והאחיות שלנו בצ'צ'ניה וברוסיה וביררנו מה הם צריכים".

הפעילות אותה מבצעים הארגונים, אמרה אריאלי, מתבצעת במספר גזרות במקביל:  ניסיון להעלות את הטרגדיה על סדר היום הציבורי, דרך ראיונות בתקשורת הישראלית והעולמית וקיום של מחאה בינלאומית; פעולה משפטית, במסגרתה יקראו לאו"ם להקים ועדת חקירה בינלאומית; וסיוע לנפגעים, במסגרתו גויסו כספים שהועברו לאלו שהצליחו להימלט מצ'צ'ניה וחיפוש אחר מדינות מקלט עבור אותם נפגעים. לדבריה, פנו הארגונים לשר הפנים ולראש ממשלת ישראל בבקשה "להכריז על ישראל כמדינת מקלט, ובדרישה שישראל תוציא הודעת גינוי רשמית".

לוי ועדי, בני 18, הגיעו להפגנה מראש העין ומירושלים בהתאמה. "יש לי אח גאה שחי עם בעלו בתל אביב" הסבירה עדי את השתתפותה בהפגנה, "באופן כללי זאת חובה מוסרית של כל אדם, במיוחד שלנו היהודים, למחות נגד דבר כזה, לא יכולתי שלא להגיע". לוי הוסיף כי " מה שהכי עצוב זה שלפני זמן קצר היה את יום השואה ומה שקורה עכשיו זה דומה".

באירוע לקחו חלק ארגונים ותנועות רבות, ביניהן חוש"ן (חינוך ושינוי, מרכז החינוך וההסברה של קהילת הלהט"ב בישראל), איגי (ארגון נוער גאה), הנוער העובד והלומד, המחנות העולים, השומר הצעיר ודרור ישראל. עוד השתתפו חברות הכנסת מסיעת מרצ, זהבה גלאון ותמר זנדברג.

הפגנה מול שגרירות רוסיה (צילום: דבר ראשון).
הפגנה מול שגרירות רוסיה (צילום: דבר ראשון).

מיקי קילשטיין, בת 39 מרמת גן המתנדבת בחוש"ן ובאגודה, הסבירה את המשמעות של ההפגנה. " יש הפרות חמורות של זכויות האדם בצ'צניה, שמופנות כלפי הקהילה הלהט"בית, והקהילה הבין לאומית שותקת בינתיים. קנצלרית גרמניה היא המנהיגה המערבית היחידה שגינתה זאת עד כה" אמרה, "אנחנו פה כדי לעורר הד תקשורתי, כדי שהאו"ם ומנהיגי העולם יתחילו להתעסק בזה כמו שצריך. יש כאן אלימות מכוונת כלפי להט"בים, ואם אנחנו לא נעמוד נגד אז מי יעשה את זה?"

יונתן קורני, בן 30 מתל אביב, גם הוא פעיל בארגונים להט"בים, טען כי "מה שהתחיל בצ'צ'ניה, יכול להתפשט למדינות בעולם. חלק מהמטרה שלנו היא להביע סולידריות ולתמוך בחברים שלנו, וחלק זה למנוע מדברים כאלה לקרות במדינות אחרות".

המוחים קיימו דקת דומייה לזכר הקרבנות, וכן הקריאו את עדות של אדם שנמלט מאחד המחנות. " שטח אליו הביאו אותי נראה נטוש אבל זה לא כך, זה דומה יותר לכלא סגור עליו איש אינו יודע, אנחנו היינו כמה עשרות. חלק היו משתחררים, וחדשים היו נכנסים. כמה פעמים ביממה היו מוציאים אותנו ומכים אותנו. המטרה העיקרית הייתה לברר מיהם הקשרים שלך, הם קשרו את ידנו בכבלים וסובבו מנוע שמייצר חשמל, זה כאב, סבלתי כמה שיכולתי ואז הייתי מאבד הכרה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!