דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סוריה

סוריה / הסכם "האזורים הבטוחים" בסוריה נכנס לתוקפו ועד כה מחזיק מעמד

ההסכם נכנס לתוקפו בין שישי לשבת ועל אף אי-בהירות רבה בחלק מסעיפיו וביקורת מצד מספר גורמים, נראה כי הלחימה באזורים המוגדרים פחתה, לפחות לעת עתה

חיילי צבא סוריה על גג בניין בעירייה בפאתי דמשק (צילום AP).
חיילי צבא סוריה על גג בניין בעירייה בפאתי דמשק (צילום AP).
אוריאל לוי

סבב השיחות הרביעי באסטנה בשיתוף רוסיה, איראן, טורקיה וממשל אסד, הוביל לחתימת הסכם בו הוגדרו בסוריה "אזורים בטוחים" בהם תופחת הלחימה. המדיניות בנוגע למטוסי קרב אשר יטוסו באזורים אלה לא הוגדרה בהסכם, אך רוסיה אמרה כי לא תאפשר לארה"ב לטוס בהם. לפי נוסח ההסכם, שדלף אתמול לרשת, הוא יהיה תקף לחצי שנה עם אפשרות להארכה. המשמעות הממשית של "האזורים הבטוחים" שהוגדרו גם כ"אזורים בהם תופחת הלחימה" איננה ברורה.

משרד ההגנה הרוסי פרסם את מפות האזורים עליהם יחול ההסכם בתדריך שערך (בצבע כחול):

ארגון חיזבאללה פרסם גם הוא מפה המגדירה את האזורים בהם הוסכם להפחית את הלחימה (בצבע אפור):

https://twitter.com/C_Military1/status/860604706351173632

מאז כניסתו של ההסכם לתוקף דווח על מעט הפצצות של צבא אסד באזורים שונים בסוריה, ביניהם גם אזורים שהוגדרו "בטוחים". לפי דיווח של האתר קסיון-ניוז המזוהה עם האופוזיציה הסורית הטילו הבוקר (שבת) מסוקים סורים חביות נפץ על כפרים ועמדות צבאיות במחוזות חמאת ודרעא. עם זאת, ניכרת הפחתה בלחימה באזורים שהוגדרו בהסכם:

במשרד ההגנה הרוסי ציינו כי טרם השיחות באסטנה נפגשו מומחי המשרד עם נציגים סורים מהמשטר ומהאופוזיציה, טורקים, איראנים, ירדנים ואף עם שר הביטחון הישראלי, אביגדור ליברמן. סגן שר ההגנה הרוסי, אלכסנדר פומין, אמר כי עמדתה של ארה"ב בנושא סייעה להבשלת התנאים ליצירת הסדר פוליטי בסוריה. עוד הוסיף כי העובדה שהאו"ם, ארצות הברית וערב הסעודית תמכו בהסכם מבטיחה את יישומו המלא. ארה"ב לעומת זאת התייחסה להסכם שהושג בספקנות. בהודעה שפרסמה מחלקת המדינה, נאמר כי "אנו מודאגים מההסכם שהושג באסטנה וממעורבותה של איראן בהסכם, והגדרתה כ'עֲרֵבָה' להסכם. פעולותיה של איראן בסוריה הגבירו את אלימות, ולא הפסיקו אותה".

מפת שליטת הכוחות בשטחי סוריה (גרפיקה: אידאה. מקור: ויקיפדיה).
מפת שליטת הכוחות בשטחי סוריה (גרפיקה: אידאה. מקור: ויקיפדיה).

קיימת סבירות כי הלחימה באזורים שהוגדרו אכן תופחת בשבועות הקרובים, דבר שיעזור למורדים, שנחלו שורה ארוכה של תבוסות בשנה האחרונה, להתאושש ולהשקיע את כוחם במלחמה בדאע"ש בדרום המדינה. מצדו של צבא אסד ובני בריתו הפחתת הלחימה באזורים שהוגדרו תאפשר לפנות כוחות לטובת המלחמה בדאע"ש במרכז סוריה. צבא אסד ינסה להגיע עם כוחותיו לעיר דיר א-זור הנצורה מזה שלוש וחצי שנים על-ידי דאע"ש, ולהגדיל את שטח אחיזתו במרכז המדינה. בתוך כך יש לזכור כי ארגון "תחריר אל-שאם" (לשעבר ג'בהת א-נוסרה) המסונף לאל-קאעידה וממומן על ידי קטאר איננו חתום על ההסכם. ארגון זה שנחשב החזק ביותר מבין המורדים, הוא בן ברית של הארגון "אחרר אל-שאם", שהוא הארגון השני בעוצמתו. ארגונים אלה שלא חתומים על ההסכם עשויים להמשיך להילחם ולמוטט את הסכם ההבנות בין הצדדים.

מפלגת PYD השולטת בחבל הכורדי האוטונומי בצפון סוריה (רוג'בה) דחתה את הסכם אסטנה וטענה כי הוא יוצר "חלוקה עדתית" של סוריה. ה-PYD ו"הכוחות הסוריים הדמוקרטיים" (SDF) שבהנהגתה לא הוזמנו לשיחות בהובלת רוסיה וטורקיה באסטנה וגם לא לשיחות בהובלת ארה"ב והאו"ם בג'נבה, זאת על אף שהם נתמכים צבאית על ידי ארה"ב ורוסיה.

לפי דיווחים של גורמים שונים באופוזיציה הסורית כוחות אסד מנסים לכבוש את קאבון שבמזרח דמשק הבירה ואיננה מצויה באזורים הבטוחים.

בחודש שעבר נהרגו בסוריה 1,014 אזרחים לפי ארגון זכויות האדם הסורי SNHR. ארגון אחר בשם SOHR דיווח כי נהרגו בחודש שעבר כ-2,800 בני אדם בסוריה, ביניהם 938 אזרחים. המלחמה בסוריה החלה לפני 6 שנים וחודשיים, ולפי הערכות של ארגוני זכויות אדם נהרגו בה כחצי מיליון בני אדם וכ-6.5 מיליון בני אדם נמלטו מהמדינה.

יחסי הגומלין בין הכוחות הלוחמים בסוריה (גרפיקה: אידאה).
יחסי הגומלין בין הכוחות הלוחמים בסוריה (גרפיקה: אידאה).
דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!