דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

כלכלה / בממשלה מתכננים השקעה מסיבית בתשתיות, במימון ובשיתוף המגזר הפרטי

האתר כלכליסט פרסם הבוקר (א') כי אגף החשב הכללי במשרד האוצר, בשיתוף משרד ראש הממשלה, החל לגבש תכנית רב שנתית להשקעה של 15-20 מיליארד ש"ח, פי 2 מההשקעה הנוכחית בנושא | מרבית הפרויקטים יתבצעו בשיתוף ובמימון המגזר הפרטי |

בניית גשר מעל עמק הארזים . צילום: הדס פרוש / פלאש 90.
בניית גשר מעל עמק הארזים . צילום: הדס פרוש / פלאש 90.

אגף החשב הכללי ואגף התקציבים באוצר בשיתוף משרד ראש הממשלה החלו לגבש תכנית אסטרטגית, רב־שנתית, להשקעה של כ-20-15 מיליארד שקלים בשנה בתשתיות פיזיות, כך פירסם הבוקר (ראשון) האתר כלכליסט. על פי הדיווח, הפרויקטים יבוצעו וימומנו בשיתוף המגזר הפרטי (PPP).

 

את הדיונים מובילים החשב הכללי החדש באוצר רוני חזקיהו, הממונה על אגף התקציבים אמיר לוי, מנכ"ל משרד ראש הממשלה אלי גרונר והצוותים המקצועיים של כל אחד מהמשרדים. התכנית תכלול ארבעה סוגי תשתיות: אנרגיה, מים, תחבורה ציבורית ותעשיות ביטחוניות. עם זאת, במשרד ראש הממשלה מבקשים להוסיף לרשימה את תחום התשתיות החברתיות — בניית כיתות לימוד, גני ילדים ובתי חולים.

רוני חזקיהו (צילום: יוסי זמיר פלאש 90)
רוני חזקיהו (צילום: יוסי זמיר פלאש 90)

בכירים באוצר אמרו ל"כלכליסט" כי מבדיקה שנערכה עולה שכאשר מנכים את ההשקעות של אינטל בישראל, שיעור ההשקעות הפיזיות במשק הוא שלילי. אותם בכירים הסבירו בנוגע לתוכנית המתגבשת כי "אין מדובר בסלילת עוד כביש או בניית עוד גשר, אלא במשהו ענק וארוך טווח".

על פי הפרסום בכלכליסט, הצדדים החלו להתקדם בגיבוש טיוטה ראשונית ובה רשימת פרויקטים שמתוכננים להתבצע בחמש עד עשר השנים הקרובות. המטרה היא לגבש תכנית רב־שנתית שתעניק ודאות לכל המגזרים שיהיו מעורבים במהלך: ממשלה, חברות תשתיות, חברות בנייה, חברות הנדסה, בנקים, קרנות וגופים מוסדיים – הן בארץ והן בחו"ל.

בין אלה שעתידים להיכלל בשלב הראשון של התכנית כביש 16 (כניסה לירושלים), הרחבת כביש 6 (לאורך ולרוחב), נמל תעופה פרטי ברמת דוד, מתקן פוטו־וולטאי (לייצור חשמל מאנרגיה סולרית) בדימונה, מתקן התפלה בגליל המערבי ובניית צינור גז למדף היבשתי.

גורמים המעורבים בתהליך מסרו לכלכליסט כי חזקיהו מיקם את הפרויקט בראש סדר העדיפויות שלו. גורמים באוצר מסרו כי בכוונתו להמליץ על הכפלת התקציב, לכל הפחות, לצורך מטרה זו. ההשקעה בתשתיות הפיזיות כאחוז מהתוצר עומדת עתה על כ־1.9% – כ־23 מיליארד שקל.

התכנית החדשה של משרד האוצר מזכירה במעט את התכנית לשיקום התשתיות שהציג נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, במהלך מסע הבחירות שלו. תכניתו של טראמפ הציעה לשקם חלק ניכר מתשתיות המים, החשמל הביוב והדרכים – שנמצאות במצב חמור ביותר – בעלות של טריליון דולר, באמצעות חברות פרטיות שיזכו להטבות במס ובעלות על התשתיות. הכלכלן האמריקאי פול קרוגמן אמר אז על התכנית כי היא "הונאה, שתעשיר קבוצה קטנה של מקורבים לצלחת על חשבון משלם המסים".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!