דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

כלכלה / גם באפריל: המדינה גבתה יותר מהצפוי, והוציאה פחות מהמתוכנן

משרד האוצר פרסם הבוקר (א') את דוח ביצוע התקציב והכנסות המדינה ממסים | העלייה בשיעור ההכנסות ממסים הביאה לעדכון נוסף של צפי ההכנסות השנתי | בצד ההוצאות הוציאו המשרדים האזרחיים, בשליש הראשון של השנה, רק רבע מתקציבם

מסיבת העיתונאים לסיכום שנת 2016 של משרד האוצר (צילום: דבר ראשון)
מסיבת העיתונאים לסיכום שנת 2016 של משרד האוצר (צילום: דבר ראשון)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

משרד האוצר פרסם הבוקר (ראשון) את דוח ביצוע התקציב והכנסות המדינה ממסים לחודש אפריל 2017. מנתוני הדוח עולה כי מגמת גביית המסים מעבר לצפי נמשכה גם בחודש אפריל, במהלכו הכניסה המדינה לקופתה 24.1 מיליארד שקלים  – עלייה ראלית של 10.8% לעומת החודש המקביל בשנה שעברה. כתוצאה מהגבייה הגבוהה בארבעת החודשים הראשונים של השנה, החליטו באוצר לעדכן את צפי הכנסות המדינה ממסים לשנת 2017  מ-294.5 מיליארד שקלים ל-297 מיליארד שקלים. עדכון זה מתווסף לעדכונים קודמים שנעשו בצפי ההכנסות מאז אושר התקציב בכנסת. האומדן של האוצר, בזמן אישור התקציב, עמד על 293.7 מיליארד שקלים.

בפירוט הכנסות המדינה ממסים מופיע נתון מטריד נוסף, הקשור לתמהיל המסים בישראל. בעוד שהגבייה של מסים הישירים עלתה בשיעור של 8.8% לעומת אפריל הקודם, גביית המסים העקיפים עלתה בשיעור של 13.5%. העובדה כי המסים הישירים -הנוטים לפרוגרסיביות – עלו בשיעור נמוך משמעותי מהעלייה במסים העקיפים – הנוטים לרגרסיביות – מוכיחה כי מערכת המס בישראל נסוגה מתפקידה לקידום השוויון ובעצם מטילה חלק גדול יותר מנטל המס על השכבות הנמוכות. הכנסות המדינה ממע"מ, אותו כינה בעבר שר האוצר "המס המרושע ביותר", עלו בשיעור של 18%.

נתוני הוצאות המדינה מעלים המשך מגמה אף הם – הפעם מדובר בתת ביצוע של התקציב. על פי הדוח, הצליחו המשרדים האזרחיים להוציא בארבעת החודשים הראשונים של השנה רק 28.5% מתקציבם, זאת על אף שתקופה זו מייצגת שליש (33%) מהשנה. מי שכן מצליחה למצות את תקציבה היא מערכת הביטחון שהוציאה עד כה 35.7% מתקציבה המתוכנן.

העלייה המתמשכת שיעורי גביי המסים על ידי המדינה, משמעותית במיוחד ביחס להבטחתו של שר האוצר, משה כחלון, מתחילת השנה, לפיה עודפי הגביה יוחזרו לציבור. תכניתו של כחלון "נטו למשפחה" מעלה כי בכוונתו לבצע הורדת מסים – הורדת מסי קניה ומכסים, העלאת מס הכנסה שלילי, והגדלת נקודות הזיכוי להורים עובדים. בנוסף הכריז שר האוצר על הגדלת הסבסוד לצהרונים. סוגיה נוספת הקשורה בהגדלת ההוצאה הממשלתית, עליה צפוי להכריז כחלון בקרוב, היא העלאת קצבאות הנכות. על פי הסיכום בין ועדת זליכה לבין מנכ"ל משרד האוצר הקצבה תגדל לכ-4,000 שקלים בארבע פעימות. העובדה שהמהלך נפרש על פני ארבע פעימות, ושגם בסופן תעמוד הקצבה על שיעור נמוך משמעותית משכר המינימום, עוררה זעם רב בקרב ארגוני הנכים. ייתכן שהגאות בהכנסות המדינה תאפשר לכחלון לצמצם את מספר הפעימות ולהביא לבשורה משמעותית יותר עבור הנכים.

ועדת השרים לחקיקה אישרה הבוקר את הצעת כחלון להעלות את נקודות הזיכוי במס להורים עובדים. על פי ההצעה, העלאת נקודות הזכות תבוצע באופן רטרואקטיבי מתחילת 2017, כך שאם תאושר ההצעה בכנסת, בהמשך השנה צפוי זיכוי לאחור במס הכנסה של שכירים רבים, שיאזן לפחות חלק מעודפי הגביה שגבתה רשות המסים עד כה. לאחר אישור החוק בכנסת צפויה כל משפחה העונה לקריטריונים לקבל באופן חד פעמי סכום בגובה כמה מאות שקלים כקיזוז מס.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!