דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
22.2°תל אביב
  • 22.6°ירושלים
  • 22.2°תל אביב
  • 21.5°חיפה
  • 19.1°אשדוד
  • 25.1°באר שבע
  • 22.7°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 18.0°צפת
  • 22.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תקשורת

השידור הציבורי / 256 הסתייגויות: נמשכים הדיונים על ההצעה לתיקון חוק התאגיד

עו"ד קלגסבלד המייצג את התאגיד: נלקחה מהתאגיד זכותו החוקתית לחופש ביטוי; המשנה ליועמ"ש: "גם לרשות השידור היה חופש ביטוי והוחלט שהיא תיסגר, וזה כשלעצמו לא פגיעה חוקתית"

חדר הבקרה של תאגיד השידור הציבורי (צילום: מרים אלסטר  פלאש 90)
חדר הבקרה של תאגיד השידור הציבורי (צילום: מרים אלסטר פלאש 90)

הוועדה המשותפת לוועדת הכלכלה וועדת הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן (הליכוד), המשיכה היום (שני) להכין לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה הממשלתית לתקן את חוק תאגיד השידור הציבורי, ולהקים תאגיד חדשות נפרד. זאת אחרי שהדיון אמש הסתיים ללא שהוסדרו מספר מחלוקות, הנוגעות בין היתר להצעת ביטן לדחות את פתיחת השידורים לסוף מאי וכן יישום ההסכם בין האוצר להסתדרות באשר לעובדי רשות השידור, העברת רדיו רקע מהתאגיד לתאגיד החדשות ועוד.

עם התחדשות הדיונים הבוקר, התעוררה מחלוקת נוספת באשר לטיפול בגמלאי רשות השידור. ח"כ ביטן דרש שהטיפול בעובדים אלה יהיה באחריות התאגיד, ומשרד האוצר יבצע התאמות תקציביות. נציג האוצר בוועדה התנגד להצעה, ואמר כי מדובר בפריצת מסגרת התקציב. ביטן הטיל על חברי הכנסת יעקב פרי (יש עתיד) ורועי פולקמן (כולנו) למצוא לכך פתרון עוד היום.

בצהריים התחדשה הישיבה ועו"ד אביגדור קלגסבלד, המייצג את התאגיד, הציג את עמדתו לפיה תיקון החוק פוגע בזכות חוקתית מרכזית של התאגיד, ההנהלה, המועצה והמנהלים האחרים שלו. לדבריו נפגעת ליבת חופש הביטוי של התאגיד, המוגנת בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו.

בתשובה לשאלה מצד ח"כ ביטן אם רק בגלל העיסוק בתקשורת אין לממשלה ולכנסת סמכות לערוך שינויים, אמר עו"ד קלגסבלד כי "נגיד שהיו לוקחים לך את חופש הביטוי שלך, זה חשוב אם היו נותנים אותו לח"כ אחר או לנשיא בית המשפט העליון? מה שחשוב זה מה נלקח ממך. ומהתאגיד נלקח החופש לשדר חדשות ואקטואליה". לדבריו, במקרה כזה הכנסת צריכה להוכיח שהפגיעה היא לתכלית ראויה ומידתית. "אתם לא יכולים להרים את הנטל הזה" אמר קלגסבלד, "כי יש התבטאויות גם שלך וגם של השרה מירי רגב כנגד התאגיד. ההתבטאויות היו חמורות, במיוחד בכך שהחשידו תאגיד שטרם התחיל לשדר כתאגיד שמאל עם אג'נדה אנטי ממשלתית. בנוסף הובאה בין ההתבטאויות רצון של הממשלה לחזק את השליטה על השידור הציבורי ולשלוט על המינויים. תכלית ראויה קשה למצוא פה" עוד הוסיף כי "יש פה פגיעה חוקתית שלא ניתן לחלוק עליה ולא מתקיימת תכלית ראויה ולא מתקיימת מדתיות".

על דבריו של עו"ד קלגסבלד השיב המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד רז נזרי, שאמר כי "החוק שמונח הוא תוצר של הסכמות כאלה ואחרות ותוצאה של קביעות של היועץ המשפטי לממשלה שעליהם הוא לא יוכל להגן. אם הייתה מחשבה בשלב מסוים שיהיה תאגיד שלא יקלטו בו כל עובדי התאגיד הקיים, היועץ המשפטי לממשלה אמר שזה בעייתי. היועץ גם עמד על כך שלא יכול להיות שהוא ישדר חדשות רק ברדיו ולא בטלוויזיה. החוק כן שמר על מספר עקרונות, הוא שמר על עובדי התאגיד גם במספרם וגם בתפקידיהם. הוא שומר על כך שסמכויות המנהל הזמני יישארו". ביחס לטענה על פגיעה חוקתית בהעברת שידורי החדשות, אמר נזרי כי "אנחנו לא חושבים שיש פגיעה בחופש הביטוי. אנחנו לא חושבים שלתאגיד ציבורי יש חופש ביטוי לכשעצמו. גם לרשות השידור היה חופש ביטוי והוחלט שהיא תיסגר, וזה כשלעצמו לא פגיעה חוקתית". עם זאת הוא הוסיף כי "ודאי שיש קשיים משפטיים לא מבוטלים". היו"ר ביטן הגיב על כך ותהה: "איזה קשיים? בגלל שעשינו תאגיד שידור אנחנו מחויבים לו לכל חיינו?".

ח"כ רוברט אילטוב (ישראל ביתנו), התייחס גם הוא לטענות על פגיעה חוקתית בתאגיד השידור ואמר כי יש ניסיון לכבול את ידה של הכנסת מלחוקק חוקים, ולאיים עליה בבג"ץ. "התאגיד פגע בייצוג הולם באופן בוטה ביותר, וגם זה חוק במדינת ישראל, הניסיון לקשור את הידיים של הכנסת הוא פסול", אמר.

ח"כ יוסי יונה (המחנה הציוני) אמר מנגד כי אם זו הייתה רק בעיה של העובדים אפשר היה לפתור זאת בתאגיד, "אבל השרה רגב אמרה במפורש שאתם לא רוצים את התאגיד כי אתם לא שולטים בו", טען.  לכך השיב ביטן כי "אנחנו לא שולטים בתאגיד, וגם לא בתאגיד החדשות, וזה מוכיח את הטענה שאנחנו מקימים גוף חדש שאין לנו עליו שליטה בדיוק באותה מידה".

במהלך הישיבות היום טרם הושלמה הקראת סעיפי החוק, והישיבה צפויה להתחדש עוד בהמשך הערב ולהימשך עד השעות המאוחרות. במהלך הישיבה הערב צפויה הוועדה לסיים את ההקראה ולהתחיל לדון בכ-256 הסתייגויות שהוגשו עד כה להצעה, ולאחר מכן תחל ההצבעה על סעיפי החוק. הדיון צפוי להתחדש מחר בשעה 12:00 ועד לסיום ההצבעות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!