דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רווחה

רווחה / הפגנת הנכים: "אל תשחקו בחיים שלנו"

בהפגנת ארגוני הנכים מול משרד האוצר זעמו המפגינים על הוועדה המיוחדת לבחינת העלאת קצבאות הנכות בראשות פרופ' ירון זליכה | הוועדה המליצה על העלאה מתונה בקצבאות | הפעיל החברתי דוד מזרחי: "הגיעה העת להעלות לכל נכה את הקצבה לשכר המינימום"

הפגנת הנכים מול משרד האוצר תחת הסיסמה "נכה, לא חצי בן-אדם", 8 במאי 2017 (קרדיט: רמי פלג פופלינגר).
הפגנת הנכים מול משרד האוצר תחת הסיסמה "נכה, לא חצי בן-אדם", 8 במאי 2017 (קרדיט: רמי פלג פופלינגר).
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

ארגוני הנכים הפגינו אתמול (שני) מול משרד האוצר וזאת בעקבות פרסומים בכלי התקשורת השונים על המלצות הוועדה המיוחדת לבחינת העלאת קצבאות הנכות בראשות פרופ' ירון זליכה, שהוגשו בשבוע שעבר לשר האוצר. המלצות אלו הן השניות שמגישה הוועדה וזאת לאחר ביקורת שספגה לאחר פרסום ההמלצות הראשונות.

בהמלצות המעודכנות ממליצה הוועדה להגדיל את הקצבאות בהיקף של 4.5 מיליארד ש"ח. מתוך 4.5 המיליארדים, מיועדים 3 מיליארד להעלאת קצבאות הנכות לסכום של 4,000 ש"ח בחודש. יתר הסכום יאפשר סיוע בשכר דירה, הגדלת הניידות ועוד שירותים. בנוסף, ממליצה הוועדה להצמיד את הקצבה למדד.

הפגנת הנכים מול משרד האוצר (קרדיט: רמי פלג פופלינגר).
הפגנת הנכים מול משרד האוצר (קרדיט: רמי פלג פופלינגר).

דרישת ארגוני הנכים הייתה שהקצבאות יעלו לגובה שכר המינימום, דבר עליו אמר זליכה מספר פעמים שלא יוכל לקרות מכיוון שמדובר בסכום גבוה מדי.

כאן חשוב להזכיר את החישוב שערכנו ב"דבר ראשון" ושהראה כי עלות התוספת נמוכה בהרבה, ועומדת על קרוב למחצית מן הסכום שזליכה העריך – כ-7.6 מיליארד שקלים בשנה. לא צריך להיות יודעי ח"ן ואף לא פרופסורים לכלכלה כדי לבצע את החישוב שעשינו. מדובר במספר הנכים (230,000 על פי נתוני הביטוח הלאומי), כפול התוספת המבוקשת בין הקצבה לבין שכר המינימום, כפול 12 חודשים. אפילו כשהוספנו לחישוב את העובדה שב-2018 שכר המינימום צפוי לעלות ל-5,300 ש"ח בחודש ובנוסף הערכנו שתהיה עליה קטנה במספר הנכים, הגענו ל-7.6 מיליארד שקלים, הערכה לה שותפים גם ארגוני נכים.

אלכס פרידמן יוזם הקמפיין 'נכה, לא חצי בנאדם' אמר במהלך ההפגנה: "שיהיה ברור, נכה לא חצי בן אדם, לא שני שליש בן אדם ולא 80% בן אדם. התחלנו את המחאה בדרישה לקצבת נכות בגובה שכר מינימום ולא נתפשר על פחות. שר האוצר שלנו בכיוון הנכון, זה הזמן לקבל החלטות אמיצות."

הפעיל החברתי דוד מזרחי פנה אל חברי הכנסת בדברים שכתב בחשבון הפייסבוק שלו במהלך ההפגנה: "אל תשחקו בחיים שלנו, תתעוררו ומהר. אנחנו דורשים שכר מינימום לכל נכה ולא, נתחיל לזעזע את המדינה. החיים של ההורים שלי ושל כלל הנכים חשובים לי. תתביישו, מ-2,300 שקל אי אפשר להתקיים בכבוד. אתם שם בכנסת קבעתם שאדם רגיל מקבל מינימום כ-5,000 ש"ח, אז בן אדם נכה יכול להסתפק בחצי מזה? אתם לא תשלחו את ההורים שלי למות ואני אשב בשקט ואשתוק. תתחילו לגלות ערבות הדדית, תשחררו את הקצבאות ותעשו סוף לסאגה הזאת. אחרי 15 שנה הגיעה העת להעלות לכל נכה את הקצבה לשכר המינימום בכדי שלא יתלבט בין לקנות תרופה או פרוסה."

הפעיל החברתי דוד מזרחי, בשביתת רעב למען העלאת קיצבת הנכות. ארכיון (תמונה: באדיבות דוד מזרחי)
הפעיל החברתי דוד מזרחי, בשביתת רעב למען העלאת קיצבת הנכות. ארכיון (תמונה: באדיבות דוד מזרחי)

ח"כ דר' עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת) אמר במהלך ההפגנה כי "חובת המדינה להשוות את קצבת הנכות לשכר המינימום וזכותו של הנכה לחיות בכבוד. הקצבה המעטה שהנכים מקבלים היא קצבת לעג שלא מספיקה לצרכיהם הבסיסיים של אנשים עם מוגבלות אשר נדרשים לרכוש תרופות ולפעמים להעסיק מלווה סיעודי. לכן מן הראוי שהמדינה תתקן את העוול הזה שנמשך שנים רבות, ותפסיק להציב את הנכים מתחת לקו העוני."

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!