דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משפט

משפט ופלילים / הסדר הטיעון נדחה: השופט יצחק כהן הורשע בהטרדה מינית

הסדר הטיעון שחתם השופט עם הפרקליטות כלל הודאה בעבירה אחת שבה לא יורשע | נשיאת השלום בראשל"צ: "האינטרס הציבורי מחייב הרשעה"

השופט יצחק כהן (ארכיון. מוטי קמחי /Pool דרך פלאש90).
השופט יצחק כהן (ארכיון. מוטי קמחי /Pool דרך פלאש90).

השופט לשעבר יצחק כהן הורשע בהטרדה מינית של עובדת בית המשפט – כך קבעה אתמול (שני) נשיאת בית משפט השלום בראשל"צ השופטת עינת רון. בצעד חריג, דחתה השופטת רון את הסדר הטיעון שגיבשה הפרקליטות עם כהן, לפיו הוא יודה, יישא בעונש קל (קנס ושעות עבודה לתועלת הציבור) אך לא יורשע בעבירה. השופטת רון פסקה כי "אינטרסים ציבוריים… אינם מאפשרים סיומו של ההליך בלא הרשעתו של הנאשם בדין ולטעמי, לא ניתן להם המשקל הראוי והנכון".

בנובמבר 2014 פרש כהן מתפקידו כנשיא בית המשפט המחוזי בנצרת, עקב תלונות שונות של עובדות כנגדו על עבירות מין שלכאורה ביצע כנגדן. בדצמבר 2015 החליט היועץ המשפטי לממשלה דאז אביחי מנדלבליט כי כהן יועמד לדין על חלק מהעבירות, בכפוף לשימוע. ואכן לאחר שנדחו טענותיו של כהן החליט היועץ המשפטי להעמידו לדין על שתי עבירות – האחת של הטרדה מינית והשנייה של מעשה מגונה בעובדת.

לאחר מכן הגיעה פרקליטות המדינה להסדר טיעון מקל עם כהן, לפיו הוא יודה בהטרדה מינית של עובדת אחת, ישלם קנס ויבצע עבודות שירות, אך לא יורשע. אי-ההרשעה נומקה בצורך שלא לפגוע בנאשם, בכפוף לתסקיר שירות המבחן שהעיד כי הוא מבין את השלכות המעשה ואינו מסוכן עוד לציבור. גם המתלוננת במקרה הזה הסכימה להסדר הטיעון.

המקרה שבו הודה כהן אירע בספטמבר 2010, כאשר כהן שימש כסגן נשיא בית המשפט המחוזי בנצרת. עובדת בבית המשפט, שלא היתה כפופה לכהן, התבקשה על ידי שופט אחר למסור לו מסמך. היא נכנסה לחדרו, והוא הושיב אותה על ברכיו, הכניס את ידו מתחת לחולצתה ונגע בגבה. המתלוננת, שחשה לא בנוח, החלה לדבר על חתונתה הקרבה, ולאחר זמן מה קמה. אז קם הנאשם וחיבק אותה.

בפסק דין מנומק דחתה השופטת רון את הסדר הטיעון. היא ציינה כי "ההלכה היא כי משהוכח מעשה עבירה יש להרשיע את מבצעו בדין. רק במקרים חריגים ויוצאי דופן ניתן יהיה להימנע מכך". רון הדגישה כי אמנם מדובר בעבירה ברף הנמוך של עבירות המין, אך מדובר במעשה שאיננו "ליטוף אקראי", וכן כי פער הגילאים והתפקידים בין כהן לעובדת מהווה "ניצול ציני של מעמד בכיר ותפקיד בכיר" כלפי העובדת.

"יש במעשים אלה משום הפרת אמון בוטה כלפי המתלוננת עצמה, שהיא עובדת בית המשפט, הפרת אמון בוטה מצד הנאשם כלפי הנהלת בתי המשפט ומערכת המשפט כולה ואף הפרת אמון בוטה כלפי הציבור כולו", כתבה השופטת רון בהכרעתה." עוד כתבה השופטת כי "כרום תפקידו של הנאשם ובכירותו במערכת המשפט, כך מצופה ממנו התנהלות נורמטיבית וערכית יותר ומתן דוגמא ומופת לאחרים. ככל שהוא סוטה מרמת ההתנהלות המצופה ממנו, כך משמעותית וקשה יותר הפגיעה במערכת
המשפט ובאמון הציבור."

השופטת רון כתבה כי לא השתכנעה בפגיעה חמורה וודאית בעתידו של השופט כהן שתיגרם מהרשעה. בנוסף קבעה כי "פרשה זו אינה באה בגדרם של המעשים החריגים ויוצאי הדופן, כהלכת בית המשפט העליון בהם ניתן יהיה לסיים את ההליך הפלילי ללא הרשעה בדין וזאת מבלי לפגוע פגיעה משמעותית ומהותית באינטרסים הציבוריים.
לא למותר לציין בעניין זה את הרתעת הרבים ואת הצורך למגר את התופעה של הטרדות מיניות, ובעיקר במקומות עבודה."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!