דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אסד

סוריה / הסכם 'האזורים הבטוחים' בסוריה נשמר, אך הלחימה בארץ השסועה נמשכת

שר החוץ הרוסי לברוב מבקר במפתיע בארה"ב, ככל הנראה על מנת להבטיח את תמיכת טראמפ בהסכם קבע בסוריה | הגבול בין סוריה לירדן מתחמם | הצדדים נמנעים בינתיים מלחימה באזורים הבטוחים, אך הם שומרים כוחות לאזורים אחרים

שר החוץ של סוריה ואליד אל מועלם במסיבת עיתונאים לגבי "הסכם האזורים הבטוחים" (צילום: SANA via AP).
שר החוץ של סוריה ואליד אל מועלם במסיבת עיתונאים לגבי "הסכם האזורים הבטוחים" (צילום: SANA via AP).
אוריאל לוי

ההסכם שהושג באסטנה לפני כשבוע ממשיך להיות מיושם: המלחמה הופחתה באזורים שהוגדרו. בעקבות זאת, צבא אסד וכוחות המורדים הגבירו את מלחמתם בדרום המדינה, במחוז חמת ובשכונת קאבון במזרח דמשק. חלק מהמורדים בדרום אומנו וחומשו על ידי ירדן, וסוריה חוששת מפלישה ירדנית לשטחה. בתוך כך שר החוץ הרוסי צפוי לפגוש היום את נשיא ארה"ב, טראמפ, בוושינגטון במטרה להשיג הסכם קבע בסוריה.

הסכם 'האזורים הבטוחים' בסוריה, נחתם בין ממשל אסד, רוסיה, איראן וטורקיה, נכנס לתוקפו לפני חמישה ימים ומחזיק עד כה מעמד. בכפוף להסכם, הופחתה הלחימה בין צבא אסד ובני בריתו לבין המורדים בארבעה אזורים שהוגדרו כ"אזורים בטוחים". הפחתת הלחימה באזורים אלה מפנה את הכוחות הלוחמים להלחם ביניהם באזורים אחרים, ולהלחם נגד דאע"ש.

שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב מבקר במפתיע בוושינגטון, וצפוי לפגוש את נשיא ארה"ב דונאלד טראמפ. השניים צפויים לדון בהסכם, למרות שארה"ב לא הייתה שותפה לו ואף מתחה עליו ביקורת. ביקורו המפתיע של לברוב עשוי לנבוע מכך שרוסיה מעוניינת להרחיב את ההסכם שהושג באסטנה, ולהגיע להסדר קבע בנוגע לסוריה, דבר שיהיה קשה לעשות ללא הסכמת ארה"ב.

המלחמה בין צבא אסד ובני בריתו השיעים לבין המורדים נערכת במקביל בשלושה גזרות: 

בצפון מחוז חמת ממשיכים כוחותיו של אסד לכבוש כפרים ועיירות מידי המורדים, במסע כיבושים שנמשך ברצף מאז תחילת אפריל. כוחות אסד הצליחו להחזיר לידיהם את כל הטריטוריה שאיבדו ב"מתקפת האביב" של המורדים ואף להכפיל את שטח אחיזתם בצפון חמת.

בגזרה אחרת, במדבר הסורי שבדרום המדינה, הממלכה הירדנית מעורבת במלחמה תוך שהיא וארה"ב מאמנות יחד כוחות מורדים. מעורבותה של ירדן הביאה את ממשל אסד לחשוש מפלישה ירדנית לדרום סוריה.

מלך ירדן, עבדאללה, רמז בחודש שעבר כי צבא ירדן פועל נגד איומי הטרור של ארגונים אסלאמיסטים אך לא יחדור לסוריה, אולם, דובר הממשלה הירדנית, מוחמד אל מומני, טען כי ירדן תשקול הכנסת כוחות צבא לשטח סוריה במידה ויהיה בכך צורך. שר החוץ הסורי, וליד מועלם, הזהיר את ירדן מפלישה לשטח סוריה, "אנו לא נמצאים בעימות עם ירדן, אבל אם כוחות ירדן ייכנסו לשטח סוריה ללא תיאום עם דמשק, אנו נראה בכך צעד עויין ונתייחס אליהם כאל כוחות אויב", אמר מועלם במסיבת עיתונאים שנערכה אתמול (שלישי). בחודש שעבר אמר נשיא סוריה בשאר אסד בראיון לסוכנות הידיעות הרוסית 'ספוטניק' כי "אנו מודעים לתוכניות של ירדן לשלוח כוחות צבא לתוך שטח סוריה בתיאום עם ארה"ב".

בתוך כך, המורדים בדרום סוריה דיווחו כי חיל האוויר הסורי הפציץ אותם לראשונה, סמוך לגבול ירדן. ההפצצה, עליה דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס, התרחשה שעות ספורות לאחר איומו של שר החוץ הסורי.

בשכונת קאבנון שבמזרח דמשק נמשכת מזה כחודשיים הלחימה בין כוחות המורדים לבין משטר אסד. בעוד הלחימה נמשכת, הגיעו אתמול לשכונה 22 אוטובוסים של הממשל הסורי ופינו כ-1,500 מורדים ובני משפחותיהם שהגיעו ל'הסכם יישוב מחדש' עם ממשל אסד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!