דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 25.8°תל אביב
  • 23.3°חיפה
  • 22.0°אשדוד
  • 25.1°באר שבע
  • 25.9°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 23.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
המזרח התיכון

המזרח התיכון / מנהיג חיזבאללה נשא נאום תוקפני נגד ישראל והתייצב לימין אסד

"קטאר, סעודיה וארצות הברית הם אלה המבצעים טיהור אתני בסוריה, לא אסד״ | הרמטכ״ל אייזנקוט: ״חיזבאללה מתמודד כיום עם משבר פנימי - על מה נלחמים, משבר כלכלי, ומשבר מנהיגותי"

חסן נסראללה, ארכיון (צילום ארכיון: AP)
חסן נסראללה, ארכיון (צילום ארכיון: AP)
אוריאל לוי

מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה, אמר אמש (חמישי) שישראל מפחדת מעימות כיוון שהוא ייערך בשטחה ו"לא תוותר נקודה אחת בטוחה במדינת ישראל". במלאות שנה לחיסול בכיר חיזבאללה מוסטפא בדר א-דין, נשא ראש הארגון חסאן נסראללה נאום תוקפני נגד ישראל.

בדומה לנאומים קודמים שלו ניסה נסראללה לצייר את מדינת ישראל כגוף פחדני ומתפורר: "ישראל בונה חומת מגן בגבול הצפון, בעזה ובמצרים, חומה המסמנת את סוף החזון הציוני לארץ ישראל השלמה מנילוס ועד פרת" אמר, והוסיף "ישראל הגדולה שיכולה לכפות את רצונה על האזור, חלפה גם כן מהעולם. אמרנו את זה בשנת 2000, החומות הן הוכחה. ישראל המסתתרת מאחורי חומות גבוהות. דבר זה מעיד על קורי עכביש שממלאים אותה, על חולשה מדינית."

נסראללה רמז לאירוע שבו חדר אזרח לבנוני לישראל במהלך השבוע שעבר, "ישראל חוששת מהאזרח הלבנוני על הגבול, היא מבועתת מעימות עתידי עם חזבאללה. האויב הישראלי יודע שהעימות הבא יהיה בשטחו ולא תשאר נקודה אחת בטוחה על אדמת ישראל. ישראל בונה מכשולי הגנה על גבול לבנון – זוהי ההוכחה לכך שישראל לוקחת ברצינות את האיומים של חיזבאללה." בטון מרגיע ציין כי "הלבנונים ראויים לחיות חיים נורמליים, ללא מלחמה. הדיבורים של ישראל על מלחמה הם מלחמה פסיכולוגית. הימים בהם ישראל יכלה לפלוש ללבנון באופן חופשי הסתיימו, אז אל תדאגו."

בנושא הפלסטיני הביע נסראללה תמיכה בשביתת הרעב של האסירים הפלסטינים, "אני רוחש כבוד לשביתת הרעב של האסירים הפלסטינים בבתי הכלא בישראל. העם הפלסטיני התרגל להקריב את עצמו בזמן שמדינות ערב נשארות אדישות." בנוגע לפסגה הערבית המתוכננת במכה בעת ביקורו של טראמפ אמר נסראללה, "בדרך כלל עולים לרגל למכה – עכשיו יעלו לרגל עבור טראמפ. נראה אם המנהיגים הערבים יבקשו מטראמפ ללחוץ על ישראל לעשות ויתורים הומניטריים עבור הפלסטינים.״

נסראללה התייחס למלחמה בסוריה תוך דגש על פעילות חיזבאללה בגבול הסורי-לבנוני, "חיזבאללה טיהרה את כל הגבול הסורי מג'יהאדיסטים סונים, ועכשיו האזור בטוח. נפרק את עמדותינו הצבאיות בצד הלבנוני של הגבול המזרחי, משום שהשגנו את משימתנו. כעת זוהי חובת המדינה להגן על הגבול. אם המדינה הלבנונית היתה עושה זאת מהתחלה, לא היינו באים לשם. אנחנו מעבירים את העמדות שלנו לצבא לבנון. אנחנו לא רוצים להיות תחליף למדינה או למוסדותיה."

בהמשך גונן נסראללה על משטר אסד, בן בריתו, וטען כי "הג'יהאדיסטים הסונים הנאמנים לטורקיה, קטאר, סעודיה וארצות הברית הם אלה המבצעים טיהור אתני בסוריה, לא משטר אסד. טיהור על ידי הג'יהאדיסטים סונים לא מתבסס רק על דת או על גזע, אלא על בסיס נאמנות מפלגתית.״

לפני כחודשיים, הודיע הרמטכ"ל גדי איזנקוט כי באדר א-דין נרצח על-ידי מפקדיו, "זה מצביע על גודל האכזריות, המורכבות והמתח בין חיזבאללה לפטרון האיראני", אמר איזנקוט בכנס על-שם מאיר דגן שהתקיים במכללה האקדמית נתניה. עוד הוסיף כי למרות פעילותו הנרחבת של חיזבאללה בסוריה, בה צובר הארגון ניסיון מבצעי רב, הארגון מתמודד כיום עם שורת משברים, "משבר פנימי – על מה נלחמים, משבר כלכלי, ומשבר מנהיגותי".

בתחילת החודש דיווח  העיתון הגרמני "די-וולט" כי ארגון חיזבאללה נתון במצב כלכלי קשה, ונמצא למעשה קרוב לפשיטת רגל. על פי הדיווח, המשבר הגביר את מאבקי הכוחות בצמרת הארגון, וחסאן נסראללה העומד בראשו מפעיל חוליות חיסול כדי להיפטר ממתנגדיו. לאחרונה הגבירה ארה"ב את מאבקה הכלכלי בארגון. "ארגון הטרור במצב הכלכלי הגרוע ביותר מזה עשורים", אמר אדם ז'ובין, שהיה שר האוצר האמריקאי בפועל עד לפני כחודשיים. לדבריו, חיזבאללה פעיל בחזיתות רבות מידי, בעוד שהכנסותיו מעסקים שונים שברשותו מצטמצמות בגלל סנקציות אמריקאיות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!