דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארה״ב

ארה״ב / בשימוע דרמטי בסנאט סתר מחליפו של ראש ה-FBI את טענות טראמפ

״לא נכון שקומי לא נהנה מתמיכה בארגון״ | ״לא מקובל לעדכן על חקירה שמתנהלת״ | ״לא מכיר בקשות לתוספת תקציב״ - ההודעה על הפיטורים התבצעה באמצעות אי-מייל ללא עילה ברורה

הנשיא טראמפ בחדר הסגלגל (צילום: AP).
הנשיא טראמפ בחדר הסגלגל (צילום: AP).

הנשיא טראמפ אמר אמש (חמישי) כי הוא היה מפטר את מנהל ה-FBI, ג'יימס קומי, גם ללא המלצותיהם של התובע הכללי וסגנו, זאת בניגוד להצהרות מוקדמות יותר של גורמים בבית הלבן.

טראמפ התעקש שוב שקומי אמר לו מפורשות, בשלוש הזדמנויות שונות, כי הוא (טראמפ) אינו מושא לחקירה."הוא אמר את זה פעם אחת בארוחת ערב ופעמיים בשיחות טלפון" אמר טראמפ.  "עמדתי לפטר את קומי, ללא קשר להמלצה", אמר טראמפ בראיון לרשת NBC. קודם לכן הדגישו בבית הלבן כי הנשיא פעל על-פי המלצת התובע הכללי ג'ף סשנס והמשנה שלו, רוד רוזנשטיין.

הערותיו של טראמפ באו תוך כדי ביקורת הולכת וגוברת על ה"אבולוציה" שעברו ההסברים הניתנים על-ידי הבית הלבן למהלך.

בדברים שאמר בפני ועדה של הסנאט אתמול (חמישי) סתר המנהל בפועל של ה-FBI, אנדרו מק'קייב, את הצהרות הבית הלבן לגבי סיבת פיטוריו של קומי ובעיקר את הטענה שקומי איבד את האמון של צמרת הארגון. "זה לא מדוייק", השיב מק'קייב לשאלתו של אחד הסנאטורים. "אני יכול לומר לך גם כי קומי נהנה מתמיכה רחבה בתוך הארגון, תמיכה שעדיין קיימת".

מק'קייב אמר לסנאטורים כי אין זה מקובל ב-FBI לומר למישהו אם הוא נמצא או לא נמצא תחת חקירה. הוא לא השיב לשאלות לגבי שיחות שהתקיימו בין הנשיא לבין מנהל ה-FBI לשעבר, ג'יימס קומי. בבית הלבן סרבו ביום רביעי לספק כל עדות או פרטים נוספים וסוכני FBI בדימוס טוענים כי לא ניתן להעלות על הדעת הצהרות שכאלה ממנהל ה-FBI.

פיטוריו הדרמטיים של קומי עשויים להעלות סימן שאלה סביב המשך חקירת ה-FBI בדבר מעורבותה האפשרית של רוסיה במערכת הבחירות האחרונה בארה"ב וקשריה האפשריים לקמפיין של טראמפ. הידיעות השונות בנושא זה מעיבות על טראמפ מתחילת כהונתו חרף הכחשה מצידו של כל קשר לרוסיה או ידיעה על קשר של גורמים בקמפיין שלו עם  מוסקבה.

מק'קייב כינה את החקירה של מעורבות רוסיה "משמעותית ביותר", סתירה נוספת לאופן בו הבית הלבן ניסה להציג את הדברים, והבטיח לסנאטורים כי פיטוריו של קומי לא יפגעו בה. מק'קייב הבטיח כי לא יסבול התערבות מצד הבית הלבן וכי לא יספק לממשל עדכונים על התקדמותו. "לא ניתן למנוע מאנשי ה-FBI מלעשות את הדבר הנכון", הכריז. הוא ציין כי עד כה לא הייתה התערבות בחקירה.

כמה ימים לפני פיטוריו, ביקש קומי משאבים נוספים על מנת להמשיך בחקירתו, מסרו בכירים אמריקניים, ובכך ליבו את החשדות כי טראמפ עומד מאחורי נסיון לטרפד חקירה שעלולה לסכן את כהונתו. מק'קייב אמר כי הוא לא מכיר בקשות שכאלה וכי החקירה מתוקצבת כראוי. גם דוברת משרד המשפטים הכחישה כי בקשה שכזאת הוגשה על-ידי קומי.

טראמפ הוא הנשיא הראשון מאז ריצ'רד ניקסון אשר מפטר בכיר ברשויות אכיפת החוק בעת שזה מפקח על חקירה שקשורה לבית הלבן. הדמוקרטים מיהרו להאשים את טראמפ על שניצל את התנהלותו של קומי בפרשיית חקירת האי-מיילים של הילרי קלינטון כתירוץ לפיטוריו וקראו למנות תובע מיוחד לחקור את מעורבות רוסיה בבחירות. מנהיגי הרפובליקנים, באופן די צפוי, התייחסו לדרישה בביטול והגדירו אותה כמיותרת.

כשהם מגבים את הפיטורים, בכירים בבית הלבן טענו כי אמונו של טראמפ בקומי התערער במשך חודשים. הם רמזו כי טראמפ השתכנע לנקוט בצעד שכזה בעקבות גורמים במשרד המשפטים, לרבות דו"ח של רוזנשטיין המבקר את התנהלותו של קומי בחקירתה של קלינטון.

"בכנות, הוא שקל את פיטוריו של קומי מיום שנכנס לתפקיד", אמרה דוברת הבית הלבן, שרה הקאבי סנדרס וסתרה את דבריהם של בכירים בבית הלבן יום קודם שהסבירו את הפיטורים בתלונות חדשות ממשרד המשפטים אודות קומי.

בסופו של דבר פיטר הנשיא את קומי יום לאחר פגישתו עם סשנס ורוזנשטיין וההודעה על הפיטורים התבצעה באמצעות אי-מייל שהכיל כמה מסמכים, ביניהם הדו"ח של רוזנשטיין שכלל לא בטוח שהבין שישמש כעילה לפיטורין.

נודע כי קומי שלח מייל לכמה מחבריו ועמיתיו ובו ציין כי אין בכוונתו להתעכב על ההחלטה לפטרו ואף לא על "האופן בו בוצעה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!