דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
23.7°תל אביב
  • 25.3°ירושלים
  • 23.7°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 27.9°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ערב הסעודית

אפליה בחסות החוק / ערב הסעודית: יוקל על נשים לצאת ללמוד ולעבוד בלי רשותו של גבר

בממלכה הפונדמנטליסטית נשים נמצאות תחת שליטה קיצונית של גברים, המוכרים בחוק כ"משגיחים" שלהן. צווים חדשים שהוציא המלך סלמאן יקלו על נשים ביציאה לעבודה ובשימוש בשירותי המדינה

עיתונאיות במסיבת עיתונאים בערב הסעודית (צילום: AP Photo/Jacquelyn Martin, Pool)
עיתונאיות במסיבת עיתונאים בערב הסעודית (צילום: AP Photo/Jacquelyn Martin, Pool)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

מתרבים הסימנים שערב הסעודית, מדינה בה מתקיימת שליטה קיצונית של גברים בנשים בחסות החוק, עוברת תהליך שינוי אטי. צווים שפורסמו לאחרונה יאפשרו לנשים בממלכה הפונדמנטליסטית להשתמש בשירותי המדינה ויקלו על נשים ביציאה לעבודה, וזאת ללא אישור הגברים אשר מוגדרים על פי חוק כ"משגיחים" שלהן.

בערב הסעודית, אחת המדינות בהן מתקיימת הפרדת מגדר הגבוהות בעולם, נשים חיות תחת פיקוחו של שומר ממין זכר, הן אינן מורשות לנהוג, ועליהן ללבוש בגדים שחורים מכף רגל ועד ראש בפומבי. על פי שיטת ההשגחה (האופטרופוס) הקיימת, נשים הן חופשיות רק עד כמה שהגבר מרשה להם, כך שיש נשים שמורשות ללמוד לדוגמה לעומת אחרות שלא מורשות לצאת מהבית בכלל.

על פי דיווחים בכלי התקשורת הסעודיים הוציא לאחרונה מלך המדינה סלמאן בן עבדולעזיז אל-סעוד צו המאפשר לנשים ליהנות משירותים ממשלתיים כגון חינוך ובריאות ללא קבלת הסכמת אפוטרופוס זכר. לטענת כלי התקשורת אינדיפנדנט, מהלך זה מגיע לאחר לאחר שורה של צעדים המאפשרים ליותר נשים לצאת לעבוד, וזאת על רקע תהליך בו הופכת כלכלת המדינה למגוונת יותר, ומפחיתה את ההסתמכות שלה על נפט.

המגמה החלה בשנת 2011, כאשר המלך עבדאללה המנוח אפשר לנשים להיכנס למועצת השורא המייעצת של הממשלה. ב 2012, נשים הורשו להשתתף לראשונה באולימפיאדה. המלך הנוכחי הנחשב מתקדם יחסית בתפיסותיו, וב-2015 אישר לראשונה לנשים להצביע בבחירות המוניציפליות. נשים גם כעת מורשות לעבוד בחלק מהמשרות בתחום קמעונאיות ואירוח.

בשנה שעברה כ-2500 נשים סעודיות דרשו לסיים את שיטת ההשגחה ועוד 14,000 נשים חתמו על עצומה עם ההאשטאג IAmMyOwnGuardian#. מהלכים אלו יכולים להיראות כמשמעותיים בכיוון של ערב הסעודית לצמצום אי השוויון בין גברים לנשים.

על פי השינויים החדשים, נשים יכולות, במקרים מסוימים, ללמוד ולגשת לטיפול בבית החולים, לעבוד במגזר הציבורי והפרטי ולייצג את עצמן בבית המשפט ללא הסכמת אפוטרופוס זכר. מאהה אקייל, מנהלת מסע פרסום של זכויות נשים אמרה לרויטרס  "עכשיו לפחות זה פותח את הדלת לדיון על מערכת האפוטרופוס. נשים הן עצמאיות ויכולות לדאוג לעצמן". אקייל רמזה לכך שהפסיקה יכולה להיות נסיבתית ולא לחול על כל המקרים, אך בכל מקרה, ללא קשר לנסיבות למהלך, מדובר לדבריה בהתקדמות יחסית.

ערב הסעודית מדורגת 141 מתוך 144 מדינות ב -2011 Global Gap, מחקר כלכלי עולמי על האופן שבו נשים משתתפות בהשתתפות כלכלית ופוליטית, בריאות וחינוך. בהחלטה שעוררה זעם, נבחרה המדינה להצטרף לוועדת הנשים של האו"ם, שתפקידה לעצב "סטנדרטים גלובליים בנושא שוויון בין המינים והעצמת נשים".

מערכת האפוטרופסות של שמירה על ידי גבר, המחייבת נשים לקבל אישור מאפוטרופוס – אב, בעל או בן – לנסוע, ללמוד או להינשא מהווה מכשול למימוש זכויות נשים, אומרים ארגוני זכויות. מאהה אקייל הוסיפה כי "אפוטרופסות גברית היא בלתי מוסלמית ומשפילה לנשים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!