דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תרבות האונס

מחאה / כ-1,200 נשים מחו נגד תרבות האונס ב'צעדת השרמוטות' בת"א

בצעדת השרמוטות, שהתקיימה בת"א זו השנה השישית, מחו נשים ונערות צעירות, וגם כמה גברים, נגד האשמת הקורבן | "גם אם תקראו לנו שרמוטות אנחנו נעמוד ביחד ונצעק יותר חזק מכם - כי אף אחת, אף פעם, לא מבקשת את זה"

צעדת השרמוטות (קרדיט: רז רותם).
צעדת השרמוטות (קרדיט: רז רותם).
רז רותם
רז רותם
צרו קשר עם המערכת:

כ-1,200 נשים וגברים צעדו היום (שישי) בת"א ב'צעדת השרמוטות' שהתקיימה זו השנה השישית. קהל רב, ובעיקר נשים צעירות ונערות התכנסו בחוף גורדון, והפגינו נגד תרבות האונס והאשמת הקורבן. הצעדה עברה דרך כיכר אתרים וכיכר רבין והסתיימה ברחבת הבימה. בשבועות הקרובים צפויות להתקיים מספר צעדות נוספות ברחבי הארץ.

ניכר היה שמקרה האונס המחריד שארע בהרצליה לפני כחודש, בו על פי החשד ארבעה גברים צעירים אנסו בברוטליות נערה בת 17, לאחר שככל הנראה השקו אותה לשוכרה וסיממו אותה, השפיע מאוד על תוכן הסיסמאות והשלטים שנשאו הצועדות. "כך הייתי לבושה, ביקשתי את זה?" נכתב על שלט שהחזיקה אישה צעירה, ובשלט אחר שנשאה נערה צעירה נכתב "חוטיני זו לא הזמנה לאונס", כביקורת על דבריה של עו"ד טלי גוטליב המייצגת את חלק מהחשודים באונס, שקישרה בדיון להארכת מעצרם בין התוכן שהנערה שנאנסה העלתה לחשבון האינסטגרם שלה לאונס עצמו.

צעדת השרמוטות (קרדיט: רז רותם).
צעדת השרמוטות (קרדיט: רז רותם).

"באתי כי אני מאמינה במטרה ואני חושבת שצריך לפעול למענה ולמען התלמידות שלי. אני חובבת כל פרובוקציה שמערערת על הסדר הקיים" אמרה חן, מורה שהגיעה מהצפון על מנת להשתתף בצעדה."

לדברים של יותם קונסטנטיני, הפעיל בארגון אסל"י היוצא נגד אלימות כלפי נשים, "יותר מדי גברים עסוקים במירוץ הזה שנקרא מיניות הישגית. יותר מדי גברים חושבים שיש נשים שזה בסדר שיפגעו בהן, שאפשר להיות אלימים כלפיהן, אפשר לאנוס אותן. חשוב להגיד, גברים הם לא חיות, אפשר לשלוט בעצמנו, יש בנאדם בצד השני וחשוב שנתחיל לראות את זה."

צעדת השרמוטות (קרדיט: רז רותם).
צעדת השרמוטות (קרדיט: רז רותם).

דבר שבלט מאד במהלך הצעדה היה השתתפותן של נערות רבות. אורישה (15), לורי (15) ולילי (14) מת"א אמנם צעירות אך זוהי לא פעילות האקטיביזם הפמיניסטי הראשונה בה הן לוקחות חלק. "זה היה לי מאד ברור שאגיע. עכשיו זה לבוא לצעדה, ובפעם אחרת זה לתמוך בנפגעות תקיפה מינית, זה היה מובן מאליו", הסבירה אורישה.

"כולנו יודעות איך זה לא להרגיש בטוחות ללכת ברחוב וזה המקום שלנו להילחם על הזכות הבסיסית הזאת" אמרה לורי והוסיפה, "הלכתי אתמול ברחוב ושני גברים על אופנוע שרקו לי ועשו לי נשיקות כי הלכתי עם גרביונים. יכולתי גם ללכת עם פיג'מה ועדיין הם היו עושים את זה. אבל עבור אנשים מסויימים, זו לגיטימציה להטריד אותי מינית בגלל איך שאני לבושה."

לילי הסבירה מדוע היא החליטה להגיע לצעדה, "מבחינתי זה מלשמוע הערות ברחוב על איך שאת לבושה כשאת הולכת עם חברות לאכול במסעדה או למסיבה, ואת לא אמורה לשמוע הערות מגבר בן 40 שיש לו כנראה ילדות בגיל שלך."

"זכותה של כל אישה ללכת ברחוב בלי לסבול מהטרדות מיניות", סיכמה אורישה.

צעדת השרמוטות (קרדיט: רז רותם).
צעדת השרמוטות (קרדיט: רז רותם).

לדברי המארגנות, המילה שרמוטה נבחרה דווקא בגלל המשמעות השלילית שלה. בעמוד הפייסבוק של הצעדה נכתב כי שרמוטה היא "מילה שמסבירה לך שלא משנה איך את מתלבשת, או איך את מתנהגת, אם שכבת איתו, או אם אמרת לו לא, את שרמוטה וזו אשמתך. בין אם את לובשת ג'ינס, שמלה, או חצאית, מאופרת או לא, מחייכת או לא, עונה או לא – לא משנה מה את עושה את תמיד מסתכנת שיקראו לך שרמוטה, שיגידו שביקשת את זה, שאת פתיינית ומחטיאה, שיטילו את האחריות על משהו שנעשה לך – עליך. אנחנו מוחות על התפיסה הזו ויוצאות לרחובות לומר שוב בקול חד וברור – שום דבר הוא לא הצדקה או תירוץ לאונס או תקיפה מינית, וגם אם תקראו לנו שרמוטות אנחנו נעמוד ביחד ונצעק יותר חזק מכם – כי אף אחת, אף פעם, לא מבקשת את זה."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!