דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מיסוי דירה שלישית

חוק דירה שלישית / שר האוצר לא מחזיר את חוק דירה שלישית לדיון בכנסת

בתגובה להצעת בג"ץ להחזיר את החוק לדיון מחודש בוועדת כספים, ענה משרד האוצר כי ״לדבר עלולות להיות השלכות שליליות על שוק הדיור וכי יש בעייתיות בביטול חוק קיים״

שר האוצר משה כחלון בפורום נתניה לנדל"ן, ארכיון. צילום: דבר ראשון
שר האוצר משה כחלון בפורום נתניה לנדל"ן, ארכיון. צילום: דבר ראשון

שר האוצר, משה כחלון, דחה אתמול (ראשון) את הצעת בג"צ להחזיר את החוק למיסוי דירה שלישית, ״חוק ריבוי דירות״, לדיון וחקיקה מחדש בוועדת הכספים. הנימוק לדחייה הוא הטענה כי הדבר יביא להשלכות שלילות על שוק הדיור, וכן כי מדובר בפגיעה בסמכות הממשלה והכנסת.

ביום שלישי שעבר דן בית המשפט העליון בעתירות נגד החוק למיסוי דירה שלישית על בסיס הטענה כי נפלו פגמים מהותיים באופן בו אושר החוק בוועדת הכספים, במסגרת חוק ההסדרים. הרכב השופטים ברשות נשיאת בית המשפט העליון, מרים נאור, הציע להשיב את החוק לדיון מחודש בוועדה, הצעה לה, כאמור, מסרבת המדינה.

בתשובתו לעתירה לא התייחס משרד האוצר לטיעונים על פגמים שנפלו בהליך החקיקה, עליהם התריע היועץ המשפטי של הכנסת עו"ד איל ינון, אלא בעיקר לבעיתיות שבביטול חוק שכבר חוקק, וכן להשפעות השליליות שיכולות להיות לביטול החוק על שוק הדיור, לתפיסתו של שר האוצר. בכדי להוכיח את טענתם, מכילה התשובה גם נתונים לפיהם העלייה במחירי הדיור התמתנה בחודשים האחרונים וקטן חלקם של המשקיעים בשוק הדיור.

המחלוקת נוגעת לאופן בו אושר החוק בוועדת הכספים, בלילה שבין יום חמישי לשישי, ב-16 בדצמבר, ימים ספורים לפני אישורו הסופי של תקציב המדינה וחוק ההסדרים. בתוך "מרתון" האישורים של סעיפי חוק ההסדרים, קיבלו חברי הוועדה לידיהם את הנוסח המעודכן של החוק רק באותו הערב, שעות ספורות בלבד לפני תחילת הדיון – עובדה שהובילה להימנעות של חברי הכנסת מהאופוזיציה מהשתתפות בדיונים.

ביום ראשון שלאחר הישיבה שלח היועץ המשפטי של הכנסת, עו"ד איל ינון, מכתב ליו"ר ועדת הכספים, משה גפני (יהדות התורה) בו הוא מדווח על ההליך הלא תקין במסגרתו עבר החוק, "עמדתנו היא שהליך חקיקתו של פרק זה בוועדת הכספים עולה כדי אי-תקינות חמורה של הליך החקיקה היורדת לשורשו של ההליך" כתב ינון, והוסיף "מדובר בהסדר מיסוי ארוך ומורכב, הכולל גם סנקציות פליליות, ובעת שהועבר נוסח זה הן חברי הוועדה והן היועצת המשפטית היו בדיונים אינטנסיביים והצבעות בוועדה, ולכן מטבע הדברים לא יכלו להתפנות לקריאה ולימוד של ההסדר החדש".

החוק למיסוי דירה שלישית, הנחשב לאחת מתכנית הדגל של שר האוצר משה כחלון, קובע כי מס בשיעור של 1% יחול על בעלי שלוש דירות ומעלה, בשווי של מעל ל-1.15 מיליון ש״ח, לכל אחת מהן. בנוסף, הוחלט כי גובה המס המרבי יעמוד על 18 אלף שקלים בשנה לכל דירה, והוא יחול על מי שמחזיק בבעלותו לפחות שתי דירות ויותר מ-49% בעלות בדירה שלישית. החוק קובע מדרגות מיסוי בהתאם לשווי הדירה, בטווח שבין 1.15 מיליון ש״ח ל-1.4 מיליון ש״ח. מטרתו של החוק, ביחד עם צעדים אחרים אותם קידם שר האוצר, היא להקטין את חלקם של משקיעים בשוק הדיור, ולהגדיל את היצע הדירות למטרות מגורים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!