דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
גלבוע

שותפות / לא נכנעים לשנאה: יהודים וערבים בגלבוע בעצרת משותפת כנגד "תג מחיר"

בעקבות הרס מכוניות וריסוס גרפיטי בכפר נאעורה בשבוע שעבר, קיימו מעל אלף תושבי האיזור עצרת מחאה | סגן ראש המועצה: "אנחנו מתייצבים כאן לומר - כן לאהבה, כן לשכנות טובה, כן לחיים משותפים ולא לגזענות ושנאה"

עצרת הזדהות עם תושבי כפר נאורע על אירוע תג המחיר בישוב (צילום: דוברות המועצה אזורית הגלבוע).
עצרת הזדהות עם תושבי כפר נאורע על אירוע תג המחיר בישוב (צילום: דוברות המועצה אזורית הגלבוע).
מיכל רוזן

למעלה מאלף תושבי המועצה האזורית גלבוע והסביבה השתתפו אתמול (ראשון) עצרת הזדהות ותמיכה בתושבי הכפר הערבי נאעורה, בעקבות אירוע "תג מחיר" שארע בו בשבוע שעבר. האירוע אורגן על ידי המועצה האזורית גלבוע ופורום "תג מאיר" המתנגד לפעולות טרור יהודי. "אי אפשר להישאר אדיש לאירוע", אמר ראש המועצה עובד נור, "כל מי שהאחווה האנושית יקרה לליבו, מי שמונחה מערכי המוסר, ומערכי היהדות בפרט, אסור לו לשתוק נוכח המעשים בנעאורה. מי שהעז להגיע לכאן לגלבוע ולבצע מעשה נפשע זה – אין בו מורשת, אין בו הדר, אין בו אנושיות ואין לו אלוהים".

לפני כשבוע בוצעה פעולת "תג מחיר" בכפר נאעורה. על פי מצלמות האבטחה, בסביבות השעה 2 לפנות בוקר הגיעו 3 דמויות לשכונה הצפונית בכפר נאעורה, וגרמו נזק לרכוש תוך שהם מרססים כתובות ומנקבים צמיגים ב- 8 מכוניות שחנו בסמוך לבתים. עם היוודע דבר המקרה החמור בנאעורה, התגייסה המועצה במלוא מרצה לתמוך בתושבים תוך הבעת שאט-נפש מהמעשה. משעות הבוקר המוקדמות הגיעה צמרת המועצה (בראשות ראש המועצה) לנאעורה על מנת לסייע ולנסות להקל בתחושות הקשות. בין השאר, ובהובלת מאיר נוריאני (מנהל מח' התחבורה), התקיים מבצע זריז במהלכו הוחלפו (עוד באותו היום), כ-25 צמיגי רכבים שהושחתו, בצמיגים חדשים.

במועצה סיפרו כי למחרת האירוע ניתן היה לראות שלל תגובות אנושיות, טבעיות, של תושבי הגלבוע שביקשו להרעיף אהבה על תושבי נאעורה. בין השאר היו אלו תושבים שביקשו להתנדב למחוק את הכתובות, לסייע לבעלי הרכבים, ורבים שהגיעו לכפר או התקשרו למכריהם בנאעורה על מנת לבטא את הבושה והכלימה.

ראש המועצה נור התייחס בדבריו לשותפות היהודית-ערבית שנוצרה בגלבוע: "שותפינו כאן מ'תג מאיר' נוהגים לומר שבפעילותם הם 'מבקשים להדליק נר בחשכה'. ובכן, החיים המשותפים בגלבוע הם האור הגדול, הם האור בחשכה. כאן, דולק באופן קבוע נר התקווה שמאיר למרחקים ומייצג את הרקמה האנושית העדינה המחברת בינינו בקשר בלתי מנוצח, של חיים משותפים. זוהי שותפות גורל המהווה דוגמה ומודל לחיקוי. שזורים בה ערכי ערבות הדדית, והיא נוצקה על בסיס איתן של אהבה וכבוד האדם".

עצרת הזדהות עם תושבי כפר נאורע על אירוע תג המחיר בישוב (צילום: דוברות המועצה אזורית הגלבוע).
עצרת הזדהות עם תושבי כפר נאורע על אירוע תג המחיר בישוב (צילום: דוברות המועצה אזורית הגלבוע).

סגן ראש המועצה, הישאם זועבי, תושב הכפר טייבה השכן, אמר כי "אנחנו מתייצבים כאן לומר – כן לאהבה, כן לשכנות טובה, כן לחיים משותפים ולא לגזענות ושנאה. רוחות השנאה הם איום לאזורנו ולמדינתנו, ויש להילחם בהן בכל מחיר. עלינו להזכיר בכל עת כי שורשיהן האמתיים של הדתות נשענים על היסוד של 'ואהבת לרעך כמוך'".

סלאח גריפאת, יו"ר-עמית של תנועת צועדים יחד לעתיד משותף ציין בפני המשתתפים כי "שום תג מחיר לא יוכל לעשות בינינו משהו. אנחנו ביחד ננצח את כל הגזענים". לצד דברי תמיכה ועידוד לתושבי הכפר, וכן שאיפה להיכרות מעמיקה יותר בין יהודים וערבים, אפשר היה למצוא גם דברי ביקורת כלפי אוזלת היד של הרשויות ותגובתן הרפה. יו"ר פורום תג מאיר גדי גבריהו התבטא "מי שמדבר על זועבי'ז וחדרי לידה נפרדים ועל ערבים שנוהרים לקלפיות – שלא יגלגל את עיניו לאחר אירוע תג מחיר בנאעורה", וקשר בין קיום האירוע לדיון הציבורי סביב חוק הלאום. "באנו לכאן לבקש מממשלת ישראל להפסיק לחוקק חוקים שמעוררים מדנים ומחלוקת".

חבר הכנסת היחידי שהשתתף באירוע היה איתן ברושי (מחנ"צ) שלצד גינוי המעשה קבל כיצד כוחות הביטחון לא מצליחות לשים ידן על מבצעי פעולות תג מחיר: "זה כישלון שהתופעות האלה לא נפסקו עד היום, אנחנו קוראים מפה לכוחות הביטחון להשתמש בכל האמצעים". עוד הוסיף ברושי: "באזור העמק בכלל והגלבוע בפרט, עוד בטרם הקמת המדינה ועד היום, חיים בשיתוף פעולה מלא יהודים וערבים. אין כוח שיכול להפר את השותפות הזאת. על כוחות הביטחון לנקוט בכל האמצעים כדי למגר את תופעות האלימות ולמנוע פעילות עוינת של גופים מטורפים כמו "תג מחיר" המאיימים על שלמות החברה בישראל."

האירוע כלל גם דברים מרגשים שנשאו נציגי מועצות הנוער המשותפת בגלבוע, נציגי בכירים מנאעורה כולל תלמידות ביה"ס היסודי, וכן הופעת שירה של ילדי הגנים. בסיום האירוע נטעו עץ זית בלב כיכר הכפר, כמסר מהדהד של פיוס ושותפות גורל שהייתה ותימשך לעד בגלבוע.

בנוסף, קיימו בשבוע שעבר תלמידי כיתה ט', מביה"ס עמל "עמק חרוד", דיון על "תג המחיר". התלמידים ביקשו להביע את תחושת הדחייה שהם חשים לנוכח המעשה. תלמידי עמק-חרוד מקיימים לאורך השנה פעילויות משותפות עם מקביליהם בביה"ס אחווה גלבוע, אשר מורכב ברובו מתלמידים מנאעורה.

מוא"ז הגלבוע נחשבת למועצה המעורבת הגדולה בישראל, כאשר קרוב ל- 40% מתושביה הם ערבים. במועצה פיתחו עם השנים מודל של חיים משותפים מוצלח וחיי שכנות טובים, אשר נתנו את אותותיהם בתגובה למקרה.

יצוין כי "תג המחיר" בנאעורה גרר גם תגובת של אישי ציבור ובראשם יו"ר הכנסת, ח"כ יולי אדלשטיין שהתקשר לראש מוא"ז הגלבוע, לחזק את ידיו ואת דרך החיים המשותפים בגלבוע. אדלשטיין ציין כי החיים בגלבוע מהווים מודל ארצי לדו-קיום יוצא דופן, ושום מקרה או אירוע גזעני, לא ישבש זאת. בנוסף, חברת הכנסת איילת נחמיאס-ורבין, ביקשה לייחד את נאומה בן דקה בכנסת, לטובת חיזוק ערכי הגלבוע. חבר הכנסת איתן ברושי (המחנה הציוני), המתגורר בשכנות לגלבוע (בקיבוץ גבת), התייחס בנחרצות לנושא כשאמר "במועצה אזורית הגלבוע יש חיים משותפים ונהדרים ולא ניתן לכמה נערים עם בקבוק של ספריי להרוס אותם. יש לעצור מיד את העבריינים ולטפל בהם ביד קשה."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!