דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
21.3°תל אביב
  • 17.8°ירושלים
  • 21.3°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 22.1°אשדוד
  • 23.6°באר שבע
  • 28.0°אילת
  • 23.2°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

עבודה מסוכנת / שלושה בעלי תפקידים הואשמו בגרימת מותו ברשלנות של פועל בניין

על הקבלן המבצע, על מנהל העבודה ועל פועל נוסף בפרוייקט הבנייה 'בית בכפר' בגדרה, הוטלו עד ארבעה חודשי עבודות שירות | השופט: "רק ענישה בעלת ממש, תרתיע רבים שכמותם, באופן אשר יוביל לשמירה על חיי אדם ובריאותו, במיוחד בסביבה מסוכנת מטבעה כסביבת הבנייה"

תאונה באתר בנייה. ארכיון (צילום: דוברות מד"א).
תאונה באתר בנייה. ארכיון (צילום: דוברות מד"א).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ניתן גזר הדין במשפטם של שלושת בעלי התפקידים בפרוייקט הבנייה 'בית בכפר בגדרה' שהורשעו בגרימת מותו ברשלנות של טיטן מולו, אזרח אריתראה שנהרג בתאונת עבודה במאי 2010.

על זוהר משה, הקבלן המבצע באתר הבניה שלא דיווח על החלפת מנהל העבודה האמון על הבטיחות ועל אלכסנדר גודס, מנהל העבודה מטעם קבלן המשנה תפוז הוטלו ארבעה חודשי עבודות שירות. על פועל נוסף, מג'די ג'בארין, הוטלו שלושה חודשי עבודות שירות. כמו כן ישלם כל אחד מהם קנס בסך 5,000 ש"ח.

ביום התאונה הורה גודס לג'בארין לבצע עבודות יציקה מסביב לפיר פנימי בגובה כ-11 מטר. לשם כך אמר לו להסיר את הגידור מסביב לפיר אשר היה מכוסה בלוח גבס דק. בהמשך עזב ג'בארין את המקום מבלי להחזיר את הגידור, ומולו, שעבד בקומה הרביעית בניקיון מבלי שעבר הדרכת בטיחות כנדרש בחוק, דרך על לוח הגבס שקרס תחתיו – ונפל אל מותו.

בגזר הדין שקל השופט את חומרת המעשים והמחדלים שהובילו ברשלנות למותו של מולו. "למרבה הצער, איש מהנאשמים לא זכר את שמו של המנוח, את מראהו, את דמותו. היה זה יומו הראשון בעבודה, איש לא החליף עמו מילה, לא ברכוהו ב'בוקר טוב'" כתב השופט מנחם מזרחי מבית משפט השלום ברחובות. בפסק דינו, "אך המנוח, ככל אדם ואדם, היה עולם ומלואו – חיים מלאים שנגדעו – משפחה שנפגעה – עולם אישי מלא שחרב, וכבר אמרו קדמוננו 'האדם הוא עולם קטן, העולם הוא אדם גדול, ומה שיש בזה, יש בזה."

לדבריו הענישה בעבירת גרימת מוות ברשלנות בכלל ובענף הבניין בפרט חייבת להיות בעלת משקל הרתעתי -"סביר להניח כי הנאשמים למדו את לקחם והם לא ישובו לסורם בכגון דא, אך רק ענישה בעלת ממש, תרתיע רבים שכמותם, תמריץ אחרים לעבודה בטוחה, להקפדה על נהלים, לשמירה על כללי בטיחות, קלה כחמורה, באופן אשר יוביל לשמירה על חיי אדם ובריאותו, במיוחד בסביבה מסוכנת מטבעה כסביבת הבנייה".

כמו כן התייחס השופט לכך שהנאשמים הינם אנשים נורמטיביים ונעדרי עבר פלילי, וכי משפחת המנוח קיבלה פיצויים במסגרת הליך אזרחי. מנגד ציין כי הנאשמים בחרו שלא להודות באשמתם, "זכותם של הנאשמים להיאבק על חפותם, אך יש לכך מחיר, משום שניהול המשפט מלמד כי הם לא הפנימו די הצורך את אשמתם ולא נטלו אחריות על מעשיהם ומחדליהם" כתב.

בגזר הדין נמתחה גם ביקורת על השיהוי שנקטה התובעת הראשית במשרד העבודה והרווחה בהגשת כתב האישום, שהוגש רק באוגוסט 2014, כשהתאונה ארעה במאי 2010, וכן על כך שבחקירת האירוע נפלו כשלים, ובראשם אופן העבודה של מפקח מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית. "התנהלותה זו של המאשימה מקהה במעט את טענותיה בדבר הצורך בענישה חמורה, מרתיעה, נוכח מרחק הזמן הבלתי מוסבר, שכן הרתעה אמיתית כרוכה בקשר בל יינתק במידיות האכיפה".

בא כוחו של ג'בארין, עו"ד עאדל בויראת, מסר ל'דבר ראשון' כי בכוונתם לערער על גזר הדין, "הוא היה עובד שפעל על פי הנחיות מנהל העבודה ובעלי החברה" מסר.

תגובת עו"ד ענבל רביב המייצגת את גודס  ועו"ד רחל תורן המייצגת את משה, לא הגיעה עד למועד פרסום הכתבה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!