דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

בעולם / טראמפ: זכותי כנשיא לחלוק מידע עם רוסיה

למרות הכחשות קודמות מטעם הבית הלבן, התבטא נשיא ארה"ב בדף הטוויטר שלו ולא הכחיש את הדיווח של הוושינגטון פוסט לפיו חשף מידע מודיעיני רגיש בפני בכירים רוסים | לדבריו, "אני רוצה שרוסיה תגביר את מאבקה בטרור ובדאע"ש"

דונלד טראמפ (צילום: Gage Skidmore \ flickr)
דונלד טראמפ (צילום: Gage Skidmore \ flickr)
אוריאל לוי

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, התייחס היום (שלישי) לדיווחים כי חלק עם שר החוץ הרוסי מידע מודיעיני רגיש שאספה שותפה של ארה"ב לגבי דאע"ש. למרות הכחשתו של היועץ לביטחון לאומי מוקדם יותר היום, שטען כי האירוע לא התרחש, כתב הנשיא האמריקני בחשבון הטוויטר שלו כי "זכותו כנשיא" לעשות זאת. הצהרות אלו סותרות גם את ההכחשה הגורפת של שר החוץ הרוסי.

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/864436162567471104

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/864438529472049152

בדברים שכתב בחשבון הטוויטר שלו הוסיף טראמפ כי העובדות שרצה לחלוק "נוגעות לטרור, לבטיחות בתעופה ולנושאים הומניטריים. בנוסף לכך, אני רוצה שרוסיה תגביר את מאבקה בדאע"ש ובטרור". דובר הקרמלין מסר כי אלו "שטויות מוחלטות" וכי "אין לנו שום קשר לשטות החדשה הזאת". על אף שדבריו של טראמפ לא מהווים ככל הנראה עבירה פלילית, החשש הוא כי החשיפה תפגע במאמצים המודיעיניים של וושינגטון וביכולת המאבק בדאע"ש.

הדיווחים פורסמו ברקע המשך חקירת קשרי הממשל למוסקבה. כמה שעות לפני הפגישה של טראמפ והמשלחת הרוסית הודח ראש ה-FBI ג'יימס קומי, שהיה אמון על החקירה. טראמפ הכחיש כי יש קשר לכך וטען כי הוא לא תפקד כראוי.

כזכור, הוושינגטון פוסט פרסם הלילה כי טראמפ חשף בפני שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, והשגריר הרוסי בוושינגטון, סרגיי קיסליאק, מידע על תכנית פעולה של ארגון דאע"ש, שנחשב כמסווג ביותר, במהלך פגישה שערכו השלושה בבית הלבן בשבוע שעבר. לברוב אמר הבוקר כי "הדיווחים על כך שטראמפ העביר לרוסים מידע מודיעני מסווג – מזויפים"

על פי הפרסום, המידע שטראמפ העביר נאסף על-ידי שותפה של ארה"ב דרך הסכם שיתוף מודיעיני, שנחשב רגיש עד כדי כך שחלק מהפרטים לא מועברים גם לבנות ברית והוא מועבר באופן מוגבל גם בממשל האמריקאי. עוד מסרו בכירים לעיתון כי חשיפת המידע מסכנת מקור מודיעיני קריטי שאוסף מידע על דאע"ש. עוד עולה מהפרסום כי השותפה המודיעינית לא נתנה לארה"ב אישור לשתף את הפרטים עם רוסיה, ובכירים בממשל אמרו שבהחלטה זו טראמפ מסכן את שיתוף הפעולה עם בת הברית שיש לה מודיעין בתוככי ארגון דאע"ש.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בפגישה עם שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב בבית הלבן ב10.5.17 (צילום: Russian Foreign Ministry via AP).
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בפגישה עם שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב בבית הלבן ב10.5.17 (צילום: Russian Foreign Ministry via AP).

כאמור, עד ציוציו של הנשיא, הכחיש הממשל האמריקני את הידיעה. "הנשיא ושר החוץ סקרו מידע על איומים משותפים מארגוני טרור כולל איומים על תעופה" אמר היועץ לביטחון לאומי, הגנרל ה. ר. מקמסטר, שהשתתף בפגישה, "בשום שלב לא נדונו מקורות מודיעיניים או שיטות איסוף מודיעיניות, כמו גם פעילויות צבאיות שלא היו ידועות כבר לציבור".

חשוב לציין כי כנשיא, יש לדונלד טראמפ את הסמכות להסיר סיווג ביטחוני כמעט מכל מידע, ולכן לא נראה שהוא עשה פעולה שאינה חוקית. אך בכירים בממשל האמריקני הביעו דאגה מהדרך בה טיפל טראמפ במידע כה רגיש, כמו גם מרמת ההבנה שהראה ביחס לתוצאות של צעד כזה. לטענתם, חשיפה של זרם מודיעיני שסיפק תובנות קריטיות על דאע"ש, עלול לפגום ביכולת של ארה"ב ובנות בריתה לזהות איומים עתידיים.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!