דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.0°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 21.4°חיפה
  • 18.4°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 19.4°טבריה
  • 20.1°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
התאגדות

סכסוך בסודהסטרים / יו"ר מרחב נגב בהסתדרות: "הנהלת סודהסטרים ממשיכה לפגוע בהתאגדות"

מהלך ההתאגדות התוסס ממילא בחברת "סודהסטרים" קיבל תפנית נוספת כאשר אדם הגיע למרחב ההסתדרות עם 700 טופסי ביטול-כביכול של חברות העובדים בהסתדרות | יו"ר המרחב: "מדובר בנציג ההנהלה"

ועד עובדי סודה סטרים מחוץ לבית הדין לעבודה בבאר שבע, מרץ 2017.  (צילום באדיבות ועד העובדים).
ועד עובדי סודה סטרים מחוץ לבית הדין לעבודה בבאר שבע, מרץ 2017. (צילום באדיבות ועד העובדים).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

אודי ירליפ, המועסק בחברת סודהסטרים בתפקיד ניהולי בעיקרו – קדם ייצור (מלשון מקדם) במפעל החברה בנאות-חובב, התייצב אתמול (שלישי) במשרדי ההסתדרות במרחב נגב עם ערימת ניירות. לטענתו, אסף את חתימותיהם של כל 700 עובדי המפעל של סודהסטרים באזור התעשייה של רהט על טפסים לביטול חברותם בהסתדרות.

האירוע המפתיע הזה מגיע בהמשך לנסיונות חוזרים ונשנים של הנהלת סודהסטרים לפגוע במהלך ההתאגדות של עובדיה, נסיונות שגלשו למקומות מוזרים במיוחד בעת שביתת העובדים לפני כחודשיים והגיעו גם לערכאות. בבית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע מתנהל הליך כנגד הנהלת החברה בטענה לפגיעה בהתארגנות העובדים. בשבועות האחרונים נראה היה שההנהלה הכירה ביציגות העובדים והחלה לנהל משא ומתן, אך ההנהלה משכה ידה מהמו"מ באורח חד-צדדי בתחילת השבוע.

מפעל סודהסטרים (ארכיון, צילום: נתי שוחט / פלאש90).
מפעל סודהסטרים (ארכיון, צילום: נתי שוחט / פלאש90).

"הנהלת סודהסטרים ברשותו של מר בירנבאום נחושה בדעתה לסגור את התאגדות העובדים בכל מחיר ובכל תנאי" אמר בכעס ל'דבר ראשון' יו"ר מרחב נגב בהסתדרות מאיר בביוף. "במסגרת הטריקים והשטיקים הם ממציאים פתאום 'עובד' שמתפנה להחתים 700 עובדים אחרים על טופסי ביטול של חברות בהסתדרות – אף אידיוט לא קונה את השטויות האלה. זה מסע מתוכנן".

ירליפ טען אחרת. לטענתו יחסי העבודה בסודהסטרים היו מצויינים עד לניסיונם של עובדים להתאגד. "היחסים היו מאופיינים בשיח משמעותי ופורה בין ההנהלה לעובדים" אמר ירליפ. "מאז שנכנסה ההסתדרות לסודהסטרים היא פועלת לפילוג והסתה בין העובדים להנהלה ובין העובדים לעצמם ואין אנו רוצים חלק בכך – זו לא דרכנו".

רוני ברקוביץ', יו"ר ועד הפעולה בסודהסטרים, אשר מנהיג את תהליך ההתאגדות במפעל ביטל את דבריו של ירליפ. "הם (ההנהלה) כל הזמן מחתימים טופסי ביטול, זה הכל פיקציה" אמר ברקוביץ'. "יש בידינו עדויות ותצהירים של עובדים ומנהלי קווים שממש מכריחים אותם ללכת ולהחתים אנשים ממש בכוח, להלחיץ עובדים על הקווים לחתום על טופסי ביטול"

"אין היגיון", הסביר ברקוביץ', "שאדם ביום ראשון יחתום על טופס הצטרפות להסתדרות – בשפתו שלו: ערבי על טופס בערבית, דובר עברית על טופס בעברית ודובר רוסית על טופס ברוסית – וביום שני על ביטול. וכך גם בית הדין רואה את זה וכבר אמר את דברו בדיון על היציגות – הרי גם אז הם הביאו טפסי ביטול וטענות לוועד פנימי וזרקו אותם מכל המדרגות".

לטענתו של ברקוביץ, ירליפ הינו בעל תפקיד ניהולי, מספר שלוש בהיררכיה במפעל המתכת, אשר כפוף למנכ"ל המפעל ולמנהל הייצור בלבד. "עצם זה שאיש הנהלה הוא זה שמגיש את טופסי הביטול – וזו לא הגשה אותנטית של הטפסים – זה מראה שלכל אורך הדרך ההנהלה הייתה מעורבת בהתנכלויות ולכל מהלך הסיכול של התאגדות העובדים" אמר. בשיחה עם 'דבר ראשון' הכחיש ירליפ את הטענה, ואמר כי אין אף עובד הכפוף לו.

התאגדות העובדים בסודהסטרים מותקפת גם מחזית נוספת – שלושת ראשי הרשויות המחזיקות בבעלות משותפת באזור התעשייה "עידן הנגב", סמוך לרהט, בו ממוקמים מפעלי החברה, החליטו לצדד בהנהלת המפעל אשר מתנגדת להתאגדות העובדים. טלאל אלקרנאוי ראש עיריית רהט, סיגל מורן ראש מועצת בני שמעון ואלי לוי ראש מועצת להבים, פנו במכתב ליו"ר ההסתדרות במרחב נגב ובו טענות כי ההסתדרות פוגעת ביחסי העבודה במפעל ואף כי נציגיה מסיתים לאלימות וונדליזם.

"שלוש הרשויות הללו קשורות לסודהסטרים בנושאים עסקיים. סודהסטרים היא גורם משמעותי בפארק התעשייה, והם לא יצאו נגדו גם אם הוא טועה", כך הסביר ברקוביץ' את המהלך התמוה של ראשי הרשויות אשר מצדדים במעסיק ולא בעובדים התושבים.

עובדות מפעל סודהסטרים ליד רהט (צילום: Photo/Dan Balilty).
עובדות מפעל סודהסטרים ליד רהט (צילום: Photo/Dan Balilty).

אלקרנאוי, ראש מועצת רהט, תקף בשיחה עם 'דבר ראשון' את פעולות ההסתדרות במפעל. לטענתו, בעקבות התאגדות העובדים במפעל, החליטה הנהלת סודהסטרים שלא להעביר את המפעל המייצר את תרכיזי הטעמים שלה מאשקלון לרהט.

כזכור, במרץ השנה שבתו העובדים במחאה על גרירת הרגליים במו"מ ופגיעה בהתארגנות, בין היתר על רקע תקיפתו של מזכיר איגוד מקצועי בין כתלי המפעל, לעיני אנשי אבטחה ומשאבי אנוש. בעקבות התערבות בית הדין לעבודה התחייבה ההנהלה לכבד את הוראות פסק דין פלאפון, ולהימנע מפגיעה בהתארגנות, ולקיים מו"מ אינטנסיבי עם העובדים, מו"מ שכאמור הופסק השבוע באורך חד צדדי.

במצב העניינים הנוכחי העריך ברקוביץ', יו"ר ועד הפעולה של העובדים, כי לא יהיה מנוס מלהגיע להשבתת המפעל על מנת להשיב את ההנהלה לשולחן הדיונים. "אנחנו ממש לא רוצים להגיע למצב הזה" אמר ברקוביץ', "כי אנחנו יודעים מה ההשלכות, אבל נראה שהשביתה נכפית עלינו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!