דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט ישראלי

כדורגל / שבוע חם: מי תרד לליגה א' ומי תישאר בלאומית?

כפר קאסם וטבריה עדיין בתמונה לזכות בהזדמנות לעלות מליגה א' בסופה של עונה מפתיעה ומלאת תהפוכות | בלאומית ירושלים, נצרת-עילית ונשר תלויות זו בזו

אוהדים של כפר קאסם צופים במשחק (צילום: עמוד הפייסובק כדורגל שפל).
אוהדים של כפר קאסם צופים במשחק (צילום: עמוד הפייסובק כדורגל שפל).
אור גואטה

כשחושבים על זה, פלייאוף העלייה ללאומית הוא מהתחרויות שמסבירות בצורה הכי טובה מהי פרספקטיבה: מצד אחד מגיעות הקבוצות שנאבקו במשך כל העונה על המקומות הראשונים, חלקן היו אימת הליגה, אך פספסו את העלייה, לפעמים במרחק של שער אחד. לעתים דווקא הקבוצות שסיימו במקום השני נוחלות תבוסות כואבות למי שהיו קבוצות אמצע טבלה רוב העונה, ופוגשות קבוצה שהגיעה מהליגה הלאומית, החצי-מקצוענית, עם הסטנדרטים הגבוהים יותר, השידורים מדי שבוע בערוצי הספורט והמשכורות האמתיות. הקבוצה מהלאומית הגיעה מהתחתית, לרוב היא הייתה הקבוצה הקלה יותר בליגה, זו שנאבקה נגד הירידה, שחוותה בעיות כלכליות ומקצועיות, שניסתה להינצל בעור שיניה מהירידה, אבל לא הצליחה. עבורה המחזור האחרון, זה שבסופו חלק מהקבוצות מבכות סופית את הירידה וחלק צוהלות על ההישארות, עבורה זה משחק העונה.

פלייאוף העליה ללאומית (גרפיקה: אידאה).
פלייאוף העליה ללאומית (גרפיקה: אידאה).

מכבי שעריים כבר הבטיחה את הירידה שלה לליגה א', ולא תפגוש בעונה הבאה את יריבתה העירונית הפועל מרמורק שעלתה, לצד הפועל חדרה-גבעת אולגה, ללאומית. זהויות יתר היורדות והעולה (או הנשארת) ללאומית, ייקבעו ב-90 דקות רותחות ביום שישי הקרוב בשעה 16:00. בערב כבר נדע מי תהיה היורדת הנוספת – אבל הפינאלה האמתי יידחה לשבוע לאחר מכן. למה? כזה הוא המבנה המסובך והאכזרי של הפלייאוף.

אז איך זה עובד?

בסיום העונה הסדירה בליגות א' צפון ודרום, הקבוצה שמסיימת במקום הראשון בכל ליגה היא זו שעולה, במקרה הזה אלה היו הפועל חדרה מצפון, והפועל מרמורק מדרום. את זהות העולה השלישית ניתן לקבוע לאחר לא פחות מארבעה משחקי פלייאוף שמשוחקים בשיטת נוקאאוט בין הקבוצות השונות. בכל ליגה, הקבוצה מהמקום ה-2 משחקת נגד הקבוצה מהמקום ה-5, והקבוצה מהמקום ה-3 נגד הקבוצה מהמקום ה-4. המנצחת במשחקים אלה מתחרה ב"גמר" המחוזי, והמנצחת בגמר המחוזי משחקת נגד המקבילה מהמחוז השני. המנצחת ב"גמר" ליגות א' תשחק את משחק הפלייאוף הרביעי והמכריע שלה נגד מי שתסיים במקום ה-14 בליגה הלאומית. אבל האכזריות שבשיטה הזו, כמו בכדורגל בכלל, היא שקבוצה מליגה א' יכולה לסיים את כל משחקי הפלייאוף בהצלחה, לגעת בחלום ולבסוף להיות מנוצחת על-ידי קבוצה מהליגה הלאומית. אין ספק שזהו מצב שמוסיף המון עניין לכדורגל, אבל יכול לייצר גם מצבים הזויים, כמו במקרה שלנו העונה, בו כפר קאסם, שסיימה במקום 5 בליגה א' דרום משחקת נגד עירוני טבריה, שסיימה במקום הרביעי בליגה א' צפון.

עירוני טבריה (צילום: אושר אנקונינה).
עירוני טבריה (צילום: אושר אנקונינה).

גמר האנדרדוג

לגמר הפלייאוף של ליגות א' מגיעות, כאמור, עירוני טבריה ומ.ס. כפר קאסם סוהיב. כפר קאסם הייתה רחוקה 2 נקודות בלבד בסיום העונה הנוכחית מהפסד מקומה במסע המרגש הזה, כשהכח עמידר רמת גן הצמודה אפשרה לה לעקוף אותה מחזור אחד לסיום, כשהפסידה משחק גורלי נגד נס ציונה. מסעה של כפר קאסם, המוגדר כ"מסע קסום" באופן בלתי נמנע לאחר שניצחה את סקציה נס ציונה החזקה (שהייתה רחוקה 2 נקודות בלבד מהמקום הראשון!) בחצי הגמר, ואת כפר שלם בגמר המחוזי. מנגד, הגיעה עירוני טבריה, שגם היא לא נספרה כמועמדת אפילו לפלייאוף עד לפני מספר מחזורים, וסיימה את העונה במקום הרביעי. במשחק הראשון ניצחה את הפועל איכסאל, שהייתה המועמדת המרכזית לעלייה, לצד חדרה ורובי שפירא. הניצחון של טבריה על איכסאל סומן כהפתעת העונה, אך בגמר המחוזי השתיקה טבריה את כולם כשדרסה את הפועל רובי שפירא 5:2 במשחק שהשאיר את כל הספקנים, הפרשנים, האוהדים ואפילו את המאמנים עם הלסת ברצפה.

למרות הניצחון המשכנע על רובי שפירא החזקה, קשה להגיד שטבריה היא הפייבוריטית הברורה. מועמר קראקרה, החלוץ המוכשר בן ה-26 שהגיע בתחילת העונה לטבריה, יצר קשר מיוחד עם המאמן, אילן סוויסה, שדחף אותו לאורך כל העונה, ובפלייאוף נתן את התפוקה עם שלושער במשחק האחרון. סוויסה, אגב, ספג לא מעט ביקורות בתחילת העונה, כשהטילו ספק רב ביכולתו לאמן את הקבוצה, שהציבה לעצמה כמטרה בתחילת העונה להגיע לפלייאוף. סוויסה, שפרש בעונה שעברה ממשחק פעיל בכרמיאל\צפת תוך כדי שאימן אותה, הגיע בתחילת העונה לטבריה ועד מהרה הפך לאחד האנשים האהובים במועדון. הוא החזיר להם אהבה כשהחליט לסרב להצעתה של נצרת עילית מהלאומית לחתום בשורותיה, וחתם לעונה נוספת בטבריה כבר בפברואר השנה. טבריה מציגה קבוצה מגובשת וחזקה, שלמרות ההתפוצצות מול "רובי שפירא", לא הרבתה לכבוש העונה, אך גם לא ספגה המון.

מ.ס. כפר קאסם (בצהוב) נגד מ.ס. טירה (צילום: עמוד הפייסובק כדורגל שפל).
מ.ס. כפר קאסם (בצהוב) נגד מ.ס. טירה (צילום: עמוד הפייסובק כדורגל שפל).

כפר קאסם, שאמנם לא הרבתה לכבוש בפלייאוף, מציגה התקפה חזקה מאוד, כשבחוד ניצבים רן בן שמעון (השחקן, לא המאמן), ויוני רביבו (לא אח של, אבל גם אשדודי) שסייעו לקבוצה להתמודד בליגה הדרומית הקשוחה. מאמן הקבוצה, שי מאור, העמיד קבוצה יציבה מאוד שיודעת להתעלות ברגעים הקשים ולהשתמש בכלים ההתקפיים שלה כדי להלחיץ את היריבה. מאור עצמו מגיע זו השנה השנייה למעמד הגמר של ליגה א', כאשר בשנה שעברה הפסיד עם הפועל אזור בגמר המחוז ללא אחרת מאשר… מ.ס. כפר קאסם! הקבוצה למעשה עושה את ניסיונה השני בעלייה דרך הפלייאוף אחרי שכשלה בקודם במעמד המשחק הסופי למרות שניצחה את הפועל חדרה בגמר ליגה א' בפנדלים ושיחקה מול הפועל ירושלים, לה הפסידה אחרי שהגיעה עם הלשון בחוץ.

פייבוריטיות שמגיעות מלמטה

אז מי נמצאות ברשימה הקטנה והמפוקפקת של המועמדות לירידה? "מכבי שעריים" שכאמור, כבר הוציאה את המטקות וממתינה לעונה הבאה בליגה השלישית. שלוש המועמדות האמתיות היחידות הן הפועל ירושלים (37 נקודות, הפרש 15-, מקום 15), הפועל נצרת עילית (40 נקודות, הפרש 19-, מקום 14) ועירוני נשר (40 נקודות, הפרש 11-, מקום 13), אבל גם כאן, יש סיכויים שונים לכל אחת.
התרחישים:

הפועל ירושלים – הירושלמים לחלוטין לא תלויים בעצמם, וכל תוצאה עם נקודות של נצרת-עילית ונשר תשאיר אותם מתחת לקו האדום ותשלח אותם לליגה א'. תרחיש אחד יעלה אותם מעל הקו, אך צהלות השמחה בעקבות ניצחון שלהם והפסד של נצרת עילית יהיו אך לרגע קט, כי עבורם משחק העונה יהיה בשבוע שלאחר מכן, כדי לנסות לעשות את הבלתי ייאמן ולצלוח את המשחק הקשה שנה שנייה ברציפות (עצם העובדה שהם יגיעו למעמד כזה שנתיים ברציפות מעוררת פליאה). כל תרחיש אחר, משאיר אותם מתחת לקו האדום ומוריד אותם אוטומטית לליגה א'.

הפועל נצרת-עילית – נצרת-עילית גם לא לחלוטין תלויה בעצמה. היא תשחק בביתה מול הפועל ראשל"צ שכבר הבטיחה סופית את הישארותה במחזור הקודם. היא חייבת ניצחון, ולקוות שנשר לא תנצח, כדי להימנע מהסיכוי לרדת ליגה. היא למעשה הקבוצה עם הסיכוי הרב ביותר להתמודד מול המנצחת במשחק בין טבריה לכפר קאסם, אך אסור לה להפסיד אם היא רוצה לשמור על הסיכוי שלה להישאר לעונה נוספת בלאומית.
עירוני נשר – עירוני נשר תצטרך באמת לפשל כדי לא להישאר סופית בליגה, היא משחקת נגד האחרונה בטבלה, מכבי שעריים, ונמצאת בהפרש שערים עדיף בהרבה על נצרת עילית. כל מה שהיא צריכה לעשות הוא לנצח. אמנם לא פשוט, אבל לחלוטין אפשרי. אם היא לא תנצח, אבל נצרת-עילית תסיים את משחקה עם נקודות, נשר תפגוש את המנצחת בפלייאוף.

ביום שישי זה קורה: עירוני נשר ומכבי שעריים ייפגשו בשעה 16:00 באצטדיון העירוני של נשר. באותה השעה ייפגשו גם הפועל נצרת-עילית והפועל ראשל"צ באצטדיון נצרת-עילית גרין והפועל ירושלים תארח את הפועל עפולה בטדי. מוקדם יותר, בשעה 15:15, יפגשו השואפות לעלות, עירוני טבריה ומ.ס. כפר קאסם באצטדיון החדש בנתניה.

התחתית רותחת, הפלייאוף לוהט, ובאופן כללי הולך להיות חם ביום שישי הקרוב, אז אל תשכחו לקחת כובע ומים כשתלכו למגרשים. אל תגידו שלא ידעתם.

בהכנת הכתבה סייעו החבר'ה הטובים מפרויקט "כדורגל שפל"

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!