דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

המועדון על שולחן הניתוחים

מכבי ת"א הפכה לפני 40 שנה לקבוצה הישראלית הראשונה והיחידה עד כה שזוכה בתואר "אלופת אירופה" בענף ספורט כלשהו. הפועל ירושלים ואליצור רמלה (נשים) זכו אמנם בגביעי אירופה בכדורסל אבל במפעלים משניים. כלומר: מכבי כבר 40 שנה ב"ליגה משלה". בשנים האחרונות אין ספק שהמותג נשחק, חגיגות האליפות האחרונות נערכו ב-2014, ובעונה הנוכחית נרשם שפל חסר תקדים מבחינת הפסדי ליגה ומקום רביעי בתום העונה הסדירה.

ההיסטוריה שנכתבה על, ובעיקר מטעם, הקבוצה שנוסדה בשנות ה-30 והפכה בשנות ה-70 לנכס לאומי, כוללת מרכיבים שקל לישראלים להזדהות איתם כמו ניצולי שואה (המאמן האגדי רלף קליין ז"ל) אסירי ציון (הניצחון על צסק"א- קבוצת הצבא האדום) אחדות גורל יהודית ועלייה (טל ברודי למשל) וכמובן "אנחנו על המפה – לא רק בספורט אלא בהכל". מכבי מיצבה את עצמה כנכס וכיחידה מובחרת בשיתוף פעולה של תקשורת מתרפסת, שדבררה את הקבוצה וגם שילמה לה מהקופה הציבורית (אם כי אין ספק שמכבי שירתה במשך שנים רבות את הערוץ הראשון והקפיצה את הרייטינג שלו). שחקני הקבוצה הפכו לסלבס כבר אז.

"המועדון" מאת אוהד גרינוולד
"המועדון" מאת אוהד גרינוולד

אוהד גרינוולד, לשעבר אוהד מושבע ובהמשך כתב שסיקר את הקבוצה באתר "וואלה", יצא למסע ארוך בעקבותיה בספר ששמו "המועדון". כבר מהכותרת אפשר להבין שמדובר בגוף שמייחס לעצמו יוקרה ומונע בעקשנות נסיונות לערער על קביעה זו. לשם כך צריך מחלקת יחסי ציבור מפותחת ומניעת הדלפות. השקט מופר רק כאשר מופיע אירוע שלא ניתן להתעלם ממנו, והאירוע הרלוונטי התרחש בסוף 2009 עם מותו של המנהל המיתולוגי מוני פנאן. המקרה הטראגי שפך אור על פרשות רבות שהוסתרו במשך שנים, ויפה ציין העיתונאי רון קופמן ש"לא כתבנו כלום כי כולם ידעו". מותו של פנאן, שנסיבותיו עדיין אינן ברורות, פותח את הספר וזוכה לסיקור נרחב ומעמיק כולל חומר רב שלא פורסם בעבר.

הספר מתאר את הזינוק של מכבי מקבוצה שנלחמת על היוקרה העירונית בשנות ה-60 לקבוצה שזוכה ב-23 אליפויות רצופות החל ב-1970 והופכת לאלופת אירופה פעמיים ופינליסטית שלוש פעמים נוספות בשנים 1977-1989. גרינוולד לא מסתפק בהתפעלות אלא גם מתאר את המניפולציות והתרגילים שהיו חלק בלתי נפרד מההצלחה, כמו אזרוח יהודים אמריקאים וגם אמריקאים שאינם יהודים, וכן תשלומים שנועדו לנטרל העברת שחקנים ליריבות. כמו כן הוא מתעכב על הפרטת הקבוצה בתחילת המילניום, ועל מכירתה "לחברים בלבד". ההפרטה סייעה לדייויד פדרמן להפוך את מכבי לעסק לכל דבר ולהדיח את שמען מזרחי ממעמדו כמקבל ההחלטות העיקרי. פדרמן ומזרחי סירבו לשתף פעולה והותירו את הבמה לגרינוולד ולארכיונים.

הסקירה המפורטת של תולדות הקבוצה עלולה להעיק על חלק מהקוראים ונפלו בה מספר טעויות עובדתיות (68:95 אינה תוצאה של 37 הפרש, עמ' 385), אבל המוצר הסופי משאיר אותם עם ידע רב, ספורטיבי ומשפטי, על התנהלותה של קבוצת הספורט המצליחה ביותר בתולדות הספורט המקומי.

"המועדון"/ אוהד גרינוולד, כנרת זמורה ביתן, 432 עמ'

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!