דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שנות השירות

חינוך / בהתערבות נשיא המדינה - נפתר משבר שנת השירות

שר החינוך ושר האוצר הסכימו על העברת 10 מיליון ש"ח לטובת המשך הפעילות | יו"ר מטה המאבק אילן גזית מהמחנות העולים בירך, ותקף: "צר לנו שמשרד הביטחון אינו רואה את הערך האדיר של אחד המפעלים הציוניים והערכיים במדינת ישראל"

מעגלי שיח של תנועות הנוער. ארכיון. צילום: דבר ראשון
מעגלי שיח של תנועות הנוער. ארכיון. צילום: דבר ראשון
דוד טברסקי

נפתר המשבר בין תנועות וארגוני הנוער ומשרד הביטחון. שר האוצר, משה כחלון ושר החינוך נפתלי בנט, הסכימו על העברת 10 מיליון ש"ח, 5 מלש"ח מכל משרד, לטובת המשך הפעילות התקינה של מתנדבי שנת השירות. הפתרון הגיע לאחר התערבותו של נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, במשבר. הנשיא החליט לפעול בנושא לאור פנייה ממטה המאבק שהגיעה כאשר התברר כי בימים האחרונים מתנדבי שנת השירות והוריהם קיבלו הודעה לפיה תקוצץ פעילות מתנדבי שנת השירות בכ-20%, מכיוון שהתקציב אינו הולם את מספר המתנדבים ההולך וגדל משנה לשנה.

אילן גזית, מזכ"ל תנועת המחנות העולים ויו"ר ועדת שנת השירות ומטה המאבק הודה לריבלין על מעורבותו, וכמו כן, הודה גם לבנט ולכחלון. "צר לנו שמשרד הביטחון אינו רואה עין בעין את הערך האדיר של אחד המפעלים הציוניים והערכיים במדינת ישראל. אנו מקווים שהתקציב יעמוד לרשות מפעל שנת השירות גם בשנים הבאות וכן יהיה בהלימה לגידול במספר מתנדבי שנת השירות. כך ימנע משבר דומה בשנה הבאה."

בדף הפייסבוק של מטה המאבק פורסם לפני מספר ימים פוסט של אדם שחר מרעננה, חניך בשכבת י"ב בתנועת מחנות העולים, שסיפר שקיבל מכתב ובו הסבר על כך שמפאת קיצוצים בתקציב שנות השירות לא בטוח שהוא יוכל להמשיך עם תנועתו לשנת השירות. על פי מטה המאבק כ-2,300 תלמידי כיתה י"ב מרחבי הארץ קיבלו מכתב דומה.

אדם שחר, חניך בשכבת י"ב בתנועת מחנות העולים. (תמונה באדיבות המצולם)
אדם שחר, חניך בשכבת י"ב בתנועת מחנות העולים. (תמונה באדיבות המצולם)

בדצמבר אחרון הודיעה ועדת שנת השירות כי משרד הביטחון לא העביר את חלקו בתקציב הדרוש לשנות השירות העומד על 10 מילון ש"ח ובעקבות זאת הודיעו תנועות וארגוני הנוער שהם מתקשים להמשיך בפעילותם הסדירה וכי הם יוצאים למאבק. החל משנת 2005 הרחיב משרד הביטחון את תקני המתנדבים לשנת שירות וקבע כי התקציב שיושקע בצעיר בשנת שירות יהיה כ-90% מהתמיכה במתנדב/ת בשירות לאומי. עד שנת 2014 מימן משרד החינוך את כל תקציב שנת השירות אשר עמד על 25 מיליון ש"ח, אך במהלך השנים מספר מתנדבי שנת השירות גדל בעוד התקציב נשאר כשהיה. בעקבות ועדה אותה כינסה מנכלי"ת משרד החינוך, הוחלט כי מימון שנות השירות יחולק בין משרד החינוך והביטחון. תקציב שנות השירות גדל ל-55 מיליון ש"ח כאשר משרד החינוך הקצה למפעל 45 מיליון ש"ח ומשרד הבטחון הקצה לכך 10 מיליון ש"ח. למרות זאת, במהלך שנת 2016 לא העביר משרד הביטחון את התקציב.

בישראל ישנם כ-2,100 מתנדבי שנת שירות האחראים באופן ישיר על פעילות חינוכית עבור למעלה מ-400,000 ילדים ובני נוער.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!