דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הבחירות בהסתדרות 2017

לקראת בחירות / הבחירות במרחבי ההסתדרות: מיהם המתמודדים על הנהגת השטח של ההסתדרות?

57 מרחבים יש בהסתדרות ובנעמ"ת - סיעת "הבית החברתי" של יחימוביץ' הציגה רק 17 מועמדים ליו"ר | בסיעת "עוגנים" של ניסנקורן הוצבו מרבית ראשי המרחב המכהנים | רוצים לדעת מי מתמודד/ת במרחב שלכם? כל הפרטים כאן

בחירות בהסתדרות (צילום: דבר ראשון).
בחירות בהסתדרות (צילום: דבר ראשון).
אסף צבי

מי הולך להוביל את ה"שטח" ההסתדרותי לאחר הבחירות ב-23 במאי? לצד מערכת הבחירות ליו"ר ההסתדרות, מתנהלות במקומות העבודה, בעיתונות המקומית וברשתות החברתיות לא פחות מ-57 מערכות בחירות אזוריות, שיובילו לבחירת ראשי וראשות המרחבים בהסתדרות ובנעמ"ת. בעוד יו"ר ההסתדרות אחראי על מכלול פעולת הארגון ועל מהלכי רוחב בעולם העבודה, ראשי 29 המרחבים בהסתדרות הם אנשי הקשר היום-יומי עם העובדים והוועדים, שותפים לניהול מו"מ עם המעסיקים ולחלופין מלווים מאבקים ושביתות – מדן ועד אילת. 28 ראשות המרחב בנעמ"ת אחראיות על הפעלת מעונות היום, פרוייקטים לקידום ולהעצמת נשים, ייעוץ משפטי ועוד. ראשי וראשות המרחבים נבחרים לתפקידם על ידי חברי וחברות ההסתדרות במרחב, ובאים מתוך הסיעות המתמודדות בבחירות.

מבדיקת "דבר ראשון" עולה כי סיעת הבית החברתי בראשות שלי יחימוביץ' הציגה עד כה רק 11 מועמדים ליו"ר מרחב בהסתדרות, מתוך 29 מרחבים בסך הכל. בנעמ"ת הוצג מספר נמוך אף יותר – 6 מועמדות ליו"ר מרחב מתוך 28 מרחבים. אמנם מבחינה פורמלית-טכנית ההצבעה בבחירות היא לנציגים במועצת המרחב (שאליה פורסמו רשימות מועמדים מ-2 הסיעות באתר ועדת הבחירות), בעוד היו"ר נבחר/ת מתוך חברי אותה מועצה רק לאחר הבחירות. ועדיין, פחות משבוע לבחירות, במטה יחימוביץ' שומרים על איפול לגבי זהות מרבית המועמדים ליו"ר מרחב מטעמה, או לגבי עצם קיומם. בסיעת עוגנים, אותה מוביל יו"ר ההסתדרות הנוכחי אבי ניסנקורן, הציגו מועמדים לכלל המרחבים בהסתדרות ובנעמ"ת, מרביתם יושבי הראש המכהנים כעת, ו-5 מועמדים חדשים.

רשימת המועמדים ליו"ר מרחב בהסתדרות ובנעמ"ת (גרפיקה: דבר ראשון).
רשימת המועמדים ליו"ר מרחב בהסתדרות ובנעמ"ת (גרפיקה: דבר ראשון).

לצורך הכנת כתבה זו פנינו למטה יחימוביץ' וביקשנו רשימה של המועמדים לראשות המרחבים, ולא נענינו. מבדיקת פרסומים בעיתונות המקומית וברשתות החברתיות, עולה כי מטעם סיעת הבית החברתי הכריזו 11 מועמדים על כוונתם להתמודד לתפקיד יו"ר מרחב בהסתדרות – יהודה פרץ (אילת), יצחק גבאי (אשדוד), בני בובליל (אשקלון), בני רייך (גבעתיים), רות נחום (גליל מערבי), מיכאל קנדרו (כנרת), עפיף אבו דולה (מרכז הגליל), אביהוא בן משה (ר"ג-בני ברק), ראובן לדיאנסקי (ת"א) ו-יהודה דורון דודו (ירושלים), וויקטור טל (חולון). טל אינו מופיע ברשימת המועמדים למועצת המרחב, ולכן לא ברור איך יוכל להתמודד לתפקיד היו"ר.

בנעמ"ת מתמודדות מטעם "הבית החברתי" 6 מועמדות – יפה וזנה (אשדוד), רחלי נחום (אשקלון), שרית מולכו (גליל מערבי), טל אביטבול (חולון), ברכה צימרמן (חיפה) ואיריס גרצמן (ר"ג-בני ברק). במרחבי מרכז הגליל וגליל מרכזי בנעמ"ת (מדובר בשני מרחבים שונים הכוללים בעיקר יישובים ערביים ודרוזיים) לא הוגשה מטעם הבית החברתי רשימת מועמדות למועצת המרחב, ולכן המועמדות של "עוגנים" למועצה וליו"ר במרחבים אלו ייבחרו אוטומטית. גם במישור הארצי לא הציגה יחימוביץ' מועמדת ליו"ר נעמ"ת, ובתשובה לשאלות הודיעה שתציג את המועמדת שלה רק לאחר הבחירות.

בסיעת "עוגנים" מרבית המועמדים ליו"ר מרחב הם ראשי המרחב המכהנים, ביניהם חיים שייב (אשדוד), אשר שמואלי (גליל מערבי), יונה פרטוק (גליל עליון) מאיר בביוף (נגב), גרשון גלמן (ת"א) ודני בונפיל (ירושלים). המועמדים החדשים מטעם הסיעה הם משה מזרחי (חיפה) וארמנד לנקרי (נגב מרכזי). גם בנעמ"ת מרבית המועמדות ליו"ר מרחב מכהנות כרגע בתפקיד, בינהן ליאורה לנגר (ת"א) חגית פאר (נגב מאוחד) ומיסם ג'לג'ולי (משולש דרומי). מועמדות חדשות למרחבי נעמ"ת מטעם עוגנים הן גלית אבידור-הופמן (כרמיאל), ריהאם אבואלעסל (נצרת) וגלית חיה כהן (גבעתיים).

בנוסף להצבעה ליו"ר ההסתדרות (שנעשית בפתק צהוב), חברי וחברות ההסתדרות ישלשלו לקלפי פתק הצבעה לאחת משתי הסיעות (עוגנים או הבית החברתי), שצבעו לבן. פתקי הסיעות ייספרו ברמה הארצית ומתוכם ייבחרו הצירים לוועידת ההסתדרות הארצית, אך בנוסף הם ייספרו לפי המרחב שאליו משתייכ/ת כל חבר/ה. התוצאות בכל מרחב יקבעו את ייצוג הסיעות במועצת המרחב – שהיא ה"פרלמנט" של המרחב המונה 31-99 חברים ע"פ גודל המרחב. לאחר הבחירות תתכנס כל מועצת מרחב ותבחר מתוך חבריה את יו"ר המרחב, תפקיד בשכר ובמשרה מלאה, לקדנציה של 5 שנים.

כיצד מתנהלות הבחירות לוועידת ההסתדרות ולמרחבים? (גרפיקה: דבר ראשון).
כיצד מתנהלות הבחירות לוועידת ההסתדרות ולמרחבים? (גרפיקה: דבר ראשון).

חברות ההסתדרות יבחרו גם בנציגות סיעה לנעמ"ת ע"י הצבעה בפתק סגול. בדומה להסתדרות, ההצבעה תיספר באופן ארצי לצורך ועידת נעמ"ת, וכן לפי מרחבים כדי להרכיב את מועצות המרחבים של נעמ"ת. לאחר הבחירות יבחרו מועצות המרחבים את יושבות הראש שלהן.

מה יקרה, אם כן, במרחב שבו סיעת "הבית החברתי" תזכה ברוב הקולות, על אף שלא הציגה מועמד ליו"ר המרחב? במקרה כזה יוכלו להתמודד על התפקיד אחד או אחת מחברי הסיעה שנבחרו למועצת המרחב בלבד. באם הסיעה לא תציג מועמד, ייבחר מועמד "עוגנים", אך יהיה תלוי בתמיכתם של חברי הבית החברתי על מנת להעביר החלטות במועצת המרחב.

נראה כי פרק הזמן הקצר שבו נאספו רשימות המועמדים מטעם יחימוביץ' הוביל להגשת רשימות למרחבים ללא ודאות ברורה האם מי שעומד בראשן אכן מתכוון להיות יו"ר המרחב. הדבר נכון בוודאות לגבי מועמד אחד לפחות – יהודה פרץ, יו"ר ועד רשות שדות התעופה באילת, המתמודד על ראשות מרחב אילת. בראיון למקומון "ערב ערב באילת" לפני שבועיים אמר פרץ כי "היא (יחימוביץ' – א.צ.) רשמה אותי, אני לא ידעתי… היא רשמה אותי לוועידה (הכוונה למועצת המרחב – א.צ.) ולא ידעתי כי זו פעם ראשונה שלי, שאם אני רשום בוועידה מספר אחת אני המועמד שלה." לאחר דין ודברים החליט פרץ להתמודד.

תגובת יחימוביץ' לדברים לא נמסרה עד לפרסום הכתבה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!