דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה וחברה

חברה וכלכלה / אושר שינוי חישוב שיגדיל את מענקי האיזון לרשויות מקומיות מוחלשות

ההחלטה שאושרה בישיבת הממשלה מנמיכה את מינימום הגבייה הנדרש ברשויות באשכולות הכלכליים חברתיים הנמוכים | יו"ר השלטון המקומי: "תיקון מבורך וקשוב לצרכי הרשויות"

עובדי רשויות בפריפריה בהפגנה מחוץ לכנסת. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: יונתן זינדל  פלאש 90)
עובדי רשויות בפריפריה בהפגנה מחוץ לכנסת. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

הממשלה אישרה הבוקר (ראשון) שינוי בנוסחת החישוב של מענקי האיזון הניתנים לרשויות המקומיות. השינויים בנוסחת החישוב מהווים אישור למעשה של שלב א' במסקנות ועדה מקצועית בראשות מנכ"ל משרד הפנים מרדכי כהן.

השינוי שהציעה הוועדה מתייחס לרף ההכנסות המינימלי לתושב, שהמדינה דורשת מהרשויות המקומיות לעמוד בו. מענקי האיזון מחושבים תחת ההנחה שהרשות המקומית עמדה ביעד ההכנסות המינימליות כך שלמעשה רשות מקומית שאינה עומדת ביעד זה מפסידה את הפער ולא מפוצה בגינו במסגרת מענק האיזון.

עד כה רף הגביה המינימאלי היה אחיד ועמד על 3,608 שקלים בכל הרשויות המקומיות. החלטת הממשלה למעשה מתקנת את הנוסחה כך שרף ההכנסות המינימלי לתושב יהיה דיפרנציאלי על פי האשכול הסוציו-אקונומי של הרשות. בעוד שביישובים השייכים לאשכולות 5-10 לא יהיה כל שינוי, בישובים השיכים לאשכולות הנמוכים יותר ירד הרף באופן מדורג. עבור ישובים באשכול סוציו-אקונומי 1 הרף ירד גובה 3,356 שקלים לתושב. בישובים באשכול 2 הרף יעמוד על 3,419 לתושב וכן הלאה.

התוצאה המעשית של שינוי נוסחת החישוב תביא למעשה להגדלה של מענקי האיזון באשכולות הנמוכים (1-4) בסכום של קרוב ל-400 מיליון שקלים על חשבון הרשויות החזקות יותר. סה"כ התקציב המיועד למענקי האיזון ישאר באותו הגובה.

תיקון נוסף במענקי האיזון קשור לנוסחת החישוב של עלויות הפנסיה לעובדי הרשויות המקומיות. עד כה הכירה הממשלה ב-40% מעלויות הפנסיה של העובדים. מעתה יכנסו לנוסחת מענקי האיזון 90% מעלויות הפנסיה של עובדי הרשויות המקומיות. למען הסר ספק, לשינוי החישוב אין כל השלכה ישירה על הפנסיה של עובדי הרשויות אלא על האופן שבו משרד הפנים מחלק את תקציב מענקי האיזון של הרשויות.

שר האוצר כחלון אמר היום בעקבות אישור ההחלטה בממשלה כי מדובר ב״החלטה שמהותה צעד נוסף במאבק לצמצום הפערים החברתיים בישראל. ההחלטה הזאת ממשיכה את אותה המדיניות שאנחנו מובילים בשנתיים האחרונות ובהמשך לתקצוב הדיפרנציאלי אותו קדמנו לראשונה בחינוך. הזדמנות שווה לכל אזרח מתחילה בצמצום הפערים החברתיים.״

שר הפנים דרעי הוסיף: "צמצום פערים בין חלשים וחזקים הייתה אחת מהתחייבויותי, עדכון מענקי האיזון מצטרף לקרן לצמצום פערים שכבר הוקמה למען הרשויות החלשות".

יו"ר מרכז השלטון המקומי, ראש עיריית מודיעין חיים ביבס, בירך על ההחלטה ואמר כי "תיקון הזכאות למענק מבורך וקשוב לצרכי הרשויות, כפי שהעלה מרכז השלטון המקומי. התיקון צפוי להגדיל את התקציבים המועברים לרשויות הזקוקות ביתר שאת לסיוע וכמו כן, מכיר בהוצאות הרבות להן נדרשות הרשויות בתשלום פנסיה לעובדיהן. הרשויות המקומיות הן הזרוע הביצועית האמיתית של ממשלת ישראל ומנהלות בפועל את החיים של 8.7 מיליון התושבים בישראל. כפי שמרכז השלטון המקומי פעל להגדלת מענקי האיזון ל- 3.4 מיליארד ש"ח, כך נמשיך לפעול לחיזוק כלל הרשויות המקומיות ולהגדלת התמיכה התקציבית בהן. אני מברך את שר הפנים ומנכ"ל המשרד על השותפות העמוקה והפעילות לצמצום הפערים בחברה הישראלית".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!