דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בחירות בהסתדרות 2017

קולות הבוחרים / האגף החרדי עם ניסנקורן, הנהגת ש"ס עם יחימוביץ', ומה קורה בשטח?

הגננות שהתאגדו לאחרונה והוציאו הודעת תמיכה נרגשת: "ניצלנו מפיטורים, מבקשת שתתמכו בניסנקורן" ; תומכי ש"ס בירושלים שיצביעו ליחימוביץ' והקולות הצורמים נגד מועמדותה של אישה: ציבור העובדים החרדי יצא היום להצביע והוא מפולג מתמיד

הקלפי בעיריית בני-ברק (צילום: עומר כהן).
הקלפי בעיריית בני-ברק (צילום: עומר כהן).

לאורך השנים היה הציבור החרדי רחוק מעולם העבודה המאורגנת, אך נראה שלאחרונה מסתמנת מגמה חדשה: בשנתיים האחרונות האחרונות הצטרפו אלפי עובדות ועובדים חרדים להסתדרות, בעיקר עקב פעילותו של האגף החרדי בהסתדרות שהוקם ב-2015. בין מאות אלפי המצביעים שיבחרו היום (שלישי) מי ינהיג את הארגון בחמשת השנים הבאות, יגיעו גם אותם עובדים חרדים, חלקם מאוגדים חדשים וחלקם, בעיקר במועצות ובעיריות, כבר מצביעים ותיקים. נראה שהפעם המחלוקת בתוך הרחוב החרדי ביחס לבחירות גדולה מתמיד.

הבחירות להסתדרות במגזר החרדי נפתחו בסערה עם הודעתו המפתיעה של ח"כ אריה דרעי כי מפלגת ש"ס שבראשותו, שהייתה חלק מהקואליציה של היו"ר המכהן אבי ניסנקורן, תחבור למועמדת שלי יחימוביץ'. מאוחר יותר התגלתה התמונה כמורכבת יותר כשרבקה צ'יקוטאי, בתו של הרב עובדיה יוסף וחברת הנהגת ההסתדרות בשנים האחרונות, הודיעה כי ההחלטה התקבלה שלא על דעתה וכי היא תומכת באבי ניסנקורן לראשות ההסתדרות, כשיחד אתה התייצבו אנשי החטיבה החרדית בהסתדרות.

הקלפי בעיריית בני-ברק (צילום: עומר כהן).
הקלפי בעיריית בני-ברק (צילום: עומר כהן).

כך נוצר פיצול משמעותי בקרב הנהגת הציבור החרדי: המפלגה, בהובלת דרעי וח"כ יגאל גואטה, שמונה לנצח על מהלך הבחירות, תומכים בבית החברתי וביחימוביץ', ומנגד ההנהגה בפועל של הציבור החרדי בהסתדרות, תומכים בניסקורן ובסיעת עוגנים. פיצול זה התברר כמהותי כאשר לאחרונה חשפנו כאן ב'דבר ראשון' כי רשתות חינוך המזוהות עם ש"ס מנעו התאגדות עובדיהן בגיבוי הנהגת המפלגה.

יום הבחירות הגיע, ונראה שלא רק ההנהגה אלא גם הרחוב החרדי חצוי בתמיכתו. יעקב, עובד חרדי בעיריית בני ברק, העריך בשיחה עם 'דבר ראשון' כי המירוץ באזור צפוי להיות צמוד. "שלי יכולה להפתיע פה ולנצח פה. נראה שאבי ייקח אבל היא יכולה להפתיע". למרות שרבים מעובדי העירייה בבני ברק חרדים וחלקם קשורים בש"ס, גורמים במקום טענו כי התמיכה בשלי רחוקה מלהיות מוסכמת בקרב העובדים.

עובדות וגננות חרדיות שהתאגדו בהסתדרות בשנה האחרונה שלחו הבוקר הודעה נרגשת ובה קראו להצביע עבור ניסנקורן. "קיבלנו מענה מקצועי והלכתי" נאמר בהודעה ביחס להסתדרות בהובלת ניסנקורן, "וחלקנו ניצלנו מפיטורים. אנו מבקשות בכל לשון של בקשה – הצביעו לאבי ניסנקורן. אנחנו במו"מ מול המעסיקים שלנו ואנחנו לא רוצות אפילו לחשוב שחלילה המועמדת של ש"ס תעלה כי אז גורלנו יופקר לידיים פוליטיות".

גם יו"ר ועד משגיחי הכשרות יניב שפירא פרסם הודעה קולית בה הוא מביע תמיכה באבי ניסנקורן, וקרא למשגיחים "להכיר טובה על פעולת ההגנה של הסדרת מערך משגיחי מערך הכשרות, ומניעת פיטורים של אלפי משגיחים עקב המתווה והרפורמה של הרבנות הראשית לישראל".

מרדכי ואליקים הגיעו להצביע בקלפי בעיריית ירושלים "אנחנו מצביעים לשלי יחימוביץ, היא מתבטאת הרבה בעניין החלשים בטלוויזיה וברדיו. יש הערכה כלפיה" מספר אליקים. לטענת מרדכי חברי מועצת העיר הקשורים למפלגת ש"ס ועובדים הקשורים לרשימה יצביעו ליחימוביץ'. "המפלגה תומכת בה וגם אריה דרעי נתן לה תשבוחות במספר אירועים. כך שנראה לי שרוב העובדים שקשורים לרשימה יצביעו לה". עוד הוסיף אליקים "אני חושב ששני המועמדים ראויים ועושים עבודה מאוד טובה בהסתדרות ודאגה לעובדים. ראינו את זה פה במאבקים בעירייה"

רותי תמיר, אשר עובדת בעירייה מזה 22 שנים, מספרת שהחליטה להצביע לאבי ניסנקורן "לא הייתה לי התלבטות בכלל, אבי הוא מנהיג מוכשר, הוא הוביל פה בנחישות מאבקים על זכויות של עובדים, הוא דואג לעובדים והוא צריך להמשיך להנהיג את ההסתדרות".

הקלפי בעיריית בני-ברק (צילום: עומר כהן).
הקלפי בעיריית בני-ברק (צילום: עומר כהן).

גם קולות צורמים של התנגדות נשמעו ביחס למועמדותה של יחימוביץ'. בשער העיתון החרדי "מרכז העניינים" המופץ באזור בני מופיע מאמר נגד מועמדתה, ובו נכתב בין השאר : "בעבור כמה ג'ובים וכמה ג'ובות גוררת ש"ס את הציבור החרדי כולו להתעבר על ריב לא לו. בדרך שוברים את כללי הברזל של התנגדות להצבעה ובחירת נשים". עדויות נוספות שהגיעו ל'דבר ראשון' מעידות כי יש גורמים בציבור החרדי המתנגדים למועמדותה של יחימוביץ' מאחר והם מתנגדים להיבחרותן של נשים לתפקידים ציבוריים.

ביומיים הקרובים נגלה מי יוביל את ההסתדרות בחמשת השנים הקרובות. ללא קשר לזהותו של היו"ר הבא, המחלוקת שנחשפה סביב הבחירות בציבור החרדי שמסביב להסתדרות צפויה להמשיך.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!