דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תרבות האונס

בארץ / ארבעת החשודים באונס הנערה בהרצליה שוחררו ממעצר בית

עקב מצבה הנפשי הקשה של הנערה, היא מסרבת לקיים עימות עם התוקפים, ובשל כך הוחלט לא להאריך את מעצרם | המשטרה נוטה לקבל את גרסתה | על פי מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית, אחת מכל חמש נשים תאנס במהלך חייה

צעדת השרמוטות (קרדיט: רז רותם).
צעדת השרמוטות (קרדיט: רז רותם).
רז רותם
רז רותם
צרו קשר עם המערכת:

ארבעת החשודים באונס שאירע בהרצליה לפני מספר שבועות שוחררו הבוקר (שלישי) ממעצר בית.

מהפרקליטות נמסר כי מכיוון שהנערה מסרבת לקיים עימות עם החשודים, הוחלט לא להאריך את מעצרם. לפי הפרקליטות עימות בין הצדדים הכרחי להמשך החקירה ולצורך הגשת כתב אישום. למרות זאת, חקירת הפרשה נמשכת, והמשטרה נוטה להאמין לגרסת הנערה.

המתלוננת מסרה את גרסתה לחוקרים פעמיים, אך מצבה הנפשי קשה מאד, ובשל כך היא מתקשה לקיים את העימות. מהמשטרה נמסר ל'הארץ' כי החוקרים מוכנים להמתין עד שיחול שיפור במצבה ולעשות הכל על מנת להקל עליה, אולם לא ניתן יהיה לוותר על העימות.

שלושה מהצעירים מהרצליה ומדרום הארץ, חשודים בהתעללות ובביצוע אונס קבוצתי בנערה בת 17 בדירת אחד החשודים המתגורר בהרצליה. על פי החשד, הצעירים אזקו, סיממו והשקו את הנערה לשוכרה ואז אנסו אותה בברוטליות, בזה אחר זה. בעקבות הטראומה האיומה שעברה הנערה היא סירבה בתחילה להתלונן על שנעשה לה אך לאחר שחברתה פנתה למשטרה הסכימה להעיד בפני החוקרים.

לאחר שנעצרו טענו החשודים כי הנערה הסכימה למעשים שבוצעו בה, והחשוד המרכזי בביצוע האונס, אף קיבל במה תקשורתית כאשר התראיין לערוץ 2 וחזר על טענותיו. שבועיים לאחר מעצרם, שוחררו החשודים למעצר בית בשל "קשיים ראיתיים", אך גורם בכיר מאוד במשטרה אמר לחדשות 10, כי "הקושי המשפטי בחקירה נובע ממצבה הנפשי של המתלוננת".

החשוד הרביעי בפרשה, צעיר בן 23, נעצר לאחר שהסתתר במשך שלושה שבועות בדירה ביפו. בחקירתו במשטרה אמר כי לא הצטרף למעשה עקב סיבות רפואיות, וכשחבריו ביצעו בנערה את האונס עזב את הדירה. כשנשאל על ידי החוקרים מדוע הסתתר אם לא לקח חלק פעיל באונס, השיב כי חשש שיעצרו אותו כיוון שהיה בדירה קודם למעשים ולכן היה חשוף למידע.

בוואלה!NEWS פורסם כי בדיון הארכת המעצר של החשודים, קשרה עורכת הדין טלי גוטליב, המייצגת כמה מן החשודים, בין האונס לתכנים שהעלתה הנערה לחשבון האינסטגרם שלה: "היא יצאה עם בחורים בני 50, והעלתה תמונות שלה בחוטיני", אמרה, והחוקר, רב-סמל בכיר יוני הירשהורן הבהיר: "כל בחורה יכולה לעלות כל מיני תכנים וזה מותר. אם זה מוסרי או לא – זה לא שייך לעניין. ברגע שאומרים 'לא' – אז לא".

נתונים על פי הערכות מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית (גרפיקה: דבר ראשון)
נתונים על פי הערכות מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית (גרפיקה: דבר ראשון)

"אם היא בנאדם מיני – תאנסו אותה"

התבטאותה של עו"ד גוטליב, עוררה תגובות נזעמות של גברים ונשים, ואף הציתה מחאה שכונתה ברשתות החברתיות "מחאת החוטיני". יוזמת המחאה, שירי כהן (27), אמרה ל'דבר ראשון': "סופרים למישהי שנאנסה ושואלים אותה עם כמה גברים היא שכבה בחיים שלה. כך נראית האשמת הקורבן. אבל בואי נבין מה עומד מאחורי הסיסמה 'האשמת הקורבן'. זה לקחת מישהי שעברה אונס ולהגיד לה 'אם את בחורה מינית, אז את לא מעניינת אותנו. לא אכפת לנו שמישהו יכפה את עצמו עלייך, יכאיב לך, יחדור אלייך בניגוד לרצונך'".

"האמירה של עורכת הדין היא המשך של הרעיון הזה" אמרה כהן בזעם, "אם היא הצטלמה בחוטיני היא בנאדם מיני, ואם היא בנאדם מיני – תאנסו אותה". כהן פרסמה פוסט בעמוד הפייסבוק שלה ובו הזמינה את הציבור הרחב לפזר תחתוני חוטיני סביב בניין פרקליטות ת"א, ומשם השם – "מחאת החוטיני". בהמשך התפשטה המחאה לעוד איזורים ברחבי הארץ בהובלתן של נערות ונשים צעירות.

בעצם את אומרת שהתפיסה היא שאם את מפגינה את המיניות שלך, מגיע לך עונש?
"כן. ויותר מזה. אנחנו חיים עם האמונה שאונס קורה רק בסימטה חשוכה ושבחורה חייבת להסתובב עם גז מדמיע. זה קשקוש. רוב הפגיעות המיניות קורות בסלון, בחדר, על ידי מישהו שלמחרת בבוקר הולך לעבוד בהיי-טק או ללמוד משפטים, זה חברה טובים, שבטרמינולוגיה שלהם יש 'בחורה לחתונה', אליה צריך להתנהג יפה, כביכול, ויש בחורה שהיא אובייקט מיני, היא משהו שאני משתמש בו כדי לספק את צרכיי המיניים. לא איכפת לי מה היא רוצה או לא רוצה, 'יבוא לה', כמו בסרט הזה, מציצים."

גם צעדת השרמוטות שהתקיימה כמה ימים לאחר פרוץ המחאה המדוברת עסקה בפרשה רבות והמשתתפות בה הניפו שלטים עם ססמאות כגון: "אין הצדקה לאונס" ו"כך הייתי לבושה, ביקשתי את זה?"

לדבריה של אורית סוליציאנו, מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית, בכל שנה מגיעות למרכזים כ-40 אלף תלונות על פגיעה מינית. סוליציאנו אמרה ל'דבר ראשון' כי "ההערכות הן שאחת מכל חמש נשים עוברת אונס במהלך חייה." היא הוסיפה כי הפניות שמגיעות למרכז הן רק "קצה הקרחון" המעיד ככל הנראה על תופעה רחבה בהרבה.

__________

קווי החירום לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית:

1202: נשים | 1203: גברים | 04-6566813: נשים ערביות | 02-6730002: נשים דתיות | 02-5328000: גברים דתיים

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!