דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בחירות בהסתדרות 2017

יום הבחירות / "בוחרים להשפיע על העתיד שלנו": סיור שטח בקלפיות ההסתדרות

עובדי הסלולר שמצביעים לראשונה, הסייעות שמודאגות משכר המינימום, פועלי התעשייה והגימלאים - את כולם פגשו כתבי וכתבות "דבר ראשון" בבחירות בהסתדרות. זה מה שהיה להם לומר

מצביעה בסלקום בבחירות להסתדרות (צילום: מיכל רוזן).
מצביעה בסלקום בבחירות להסתדרות (צילום: מיכל רוזן).

במהלך יום הבחירות ביקרו כתבי וכתבות "דבר ראשון" בעשרות קלפיות, בניסיון להתחקות אחר העמדות, התחושות והלכי הרוח ביחס לבחירות, ואולי גם להבין מה מצפים חברי וחברות הארגון מההנהגה שלו בחמש השנים הקרובות.

מפעלי הצפון: "חודשים התכוננו לבחירות, טראמפ גנב את ההצגה"

יעל אלנתן וארז רביב

ימית גואטה ועד פרי גליל (צילום: יעל אלנתן).
ימית גואטה ועד פרי גליל (צילום: יעל אלנתן).

מפעל השימורים "פרי גליל" בחצור הגלילית הוא מקום העבודה המרכזי של תושבי העיירה הצפונית. בעשור האחרון עמד המפעל מספר פעמים בפני סכנת סגירה ופיטורי מאות עובדים, ובעקבות פעולת ההסתדרות והתערבויות פוליטיות הסגירה נמנעה. בקלפי ההסתדרותית במפעל אנחנו פוגשים את מוטי חזיזה, יו"ר ועד העובדים מזה שלושה עשורים, ואת ימית גואטה, שהצטרפה לוועד בנובמבר האחרון. "עשינו עבודת שטח שמסבירה למה ההסתדרות טובה לעובדים ולמה זה חשוב להצביע בבחירות. אחוז ההצבעה במפעל גבוה, יותר מכל האזור, עוקפים אפילו את בית החולים זיו בצפת", מתגאה ימית.

מוטי וחברי הוועד תומכים בניסנקורן. "עם כל הכבוד לשלי, ואני לא רוצה ללכלך, ניסנקורן יותר ראוי ויותר מתאים לעבוד עם עובדי ייצור. הוא צמח מהעובדים, מכיר את הסוגיות. שלי היא פוליטיקאית, ומטבע הדברים פוליטיקאים פחות מבינים מה זה להיות עובדי ייצור ומה הם צריכים. המפעל היום הוא רווחי וכל המאבקים שהיו עד עכשיו נגמרו בטוב, וזה גם קשור בהסתדרות."

חיים בונן מועד שופרסל צפון (מימין) ומוטי חזיזה ועד פרי גליל (משמאל) (צילום: יעל אלנתן).
חיים בונן מועד שופרסל צפון (מימין) ומוטי חזיזה ועד פרי גליל (משמאל) (צילום: יעל אלנתן).

הקלפי במפעל נפתחה ב-4:00 לפנות בוקר. כשהגענו בצהריים הצביעו כבר 125 עובדים מתוך 180. אסתר ופלורי, חברות ועדת הקלפי, מדווחות על אווירה טובה. לפרי גליל מגיע גם חיים בונן, חבר ועד העובדים של מחוז צפון בשופרסל, שהגיע עם קבוצת עובדים מהאזור. "לשופרסל בצפון יש 1500 עובדים מתוך 13 אלף בכלל החברה, וזה מאוד חשוב בשבילם מי יהיה היו"ר. אני תומך באבי", מספר חיים.

במפעל "תנובה גליל" שבכניסה לקרית שמונה אנחנו פוגשים את חבר הוועד ישראל לופו, חבר בוועד מאז 2008. 150 עובדים יש במפעל. "אנחנו בוועד מאוחדים בדעתנו לתמוך בניסנקורן, אבל לא לחצנו ולא הכרחנו אנשים להצביע למועמד מסוים", הוא אומר. ישראל מודאג מכך שבשעה 13:00 עמד שיעור ההצבעה על 30%, ומייחס זאת לביקורו של נשיא ארה"ב דונאלד טראמפ. "התעסקנו בבחירות כמה חודשים, עד שטראמפ הגיע וגנב את ההצגה. אנחנו מעודדים אנשים להצביע, אבל הביקור של טראמפ הרס את הכל".

נמל אשדוד: "עובדי הנמל אומרים את דברם"

ניצן צבי כהן ומיכל רוזן

העיר אשדוד, ובמיוחד הנמל שבה, היתה אחת החזיתות הסוערות במערכת הבחירות האחרונה להסתדרות. לאחר נסיון המעבר של קבוצת עובדים מנמל אשדוד לשורות ההסתדרות הלאומית, הביעו חלק ממנהיגי המהלך תמיכה בשלי יחימוביץ' לראשות ההסתדרות הכללית. המאבק על עתיד העבודה המאורגנת בנמל, העומד בצל הקמת נמל פרטי שיתחרה בו, קרע את העובדים וזכה לתהודה רבה בתקשורת המקומית. מול יו"ר המרחב המכהן חיים שייב התייצב מישל ביטון, לשעבר יו"ר ועד התפעול בנמל, שהיה ממויבילי המעבר ל"לאומית". לאחר שמועמדותו נפסלה הוצב מנכ"ל העירייה לשעבר יצחק גבאי כמועמד למרחב, וביטון המשיך להיות פעיל במסע הבחירות.

את ביטון אנחנו פוגשים בקלפי בנמל. "האווירה מצוינת, העובדים באים לבחור. הם (מטה ניסנקורן – נ.צ., מ.ר.) בזבזו הרבה כספים מכספי העובדים על הבחירות. במקום לשלוח פנסיונרים לאילת לים המלח לקחו את הכסף על השטויות האלה. קיבלנו כבר אינפורמציה מהרבה מקומות במרחב שהם עם שלי. היום אנשים יודעים מה לשים בקלפי, הוועדים חלשים מאוד והעובדים בוחרים מה שטוב להם. לוועדים אין say בכלל", אומר ביטון.

בין חברי הוועדים בנמל התומכים בניסנקורן מצאנו את מיכל לוגסי, יו"ר ועד עובדי המינהלה בנמל, ואת גד בוטבול ויאיר אוחנה מוועד התפעול. שלושתם הביעו ביטחון בהצלחתם בבחירות. סביבת הקלפי בנמל היתה עמוסה בשלטי תמיכה ביו"ר המכהן. ביטון לא מתרגש מכך: "אנחנו לא צריכים שלטים. אנחנו שולטים בשטח בנמל, ועובדי הנמל אומרים היום את דברם".

למרות המאבק הפוליטי, שני הצדדים בנמל הקפידו לשמור על מערכת בחירות נקייה מאלימות, ועל אף המחלוקות שמרו איש על כבוד רעהו. ולראייה – ביטון ולוגסי, התומכים במועמדים שונים, שמחו להצטלם יחד.

מישל ביטון ומיכל לוגסי בנמל אשדוד (צילום: ניצן צבי כהן).
מישל ביטון ומיכל לוגסי בנמל אשדוד (צילום: ניצן צבי כהן).

 

 

הקול הסלולרי: "כולנו פה יודעים שאבי הוא העתיד שלנו"

טל כרמון, עמר כהן, מיכל רוטנברג ויונתן קירשנבאום

הבחירות בהסתדרות אתמול כללו לראשונה את אלפי עובדי ענף הסלולר, שהתאגדו במסגרת הארגון רק בשנים האחרונות. הנהגת הוועדים התייצבה לצידו של ניסנקורן, שעוד כיו"ר האגף לאיגוד מקצועי ליווה את הקמת הוועדים על רקע המשבר ואיומי הפיטורים בחברות הסלולר. מבחינתם, הם אומרים, הוא היה האיש הנכון במקום הנכון. "אנחנו רוצים להודות לאבי על זה שיש לנו ועד", אומר ברק לוי, יו"ר ועד עובדי פלאפון, "אם לא היה לנו ועד, חצי מהבניין פה לא היה". שרית, חברת הוועד, מצטרפת לדבריו: "כל הפעילות של ניסנקורן בנושא עובדי קבלן בהסכם הקיבוצי החדש שלנו עומדת לזכותו, אנחנו קלטנו את עובדי הניקיון בפלאפון להעסקה ישירה. אותו דבר בנושא שכר המינימום. אנשים מרגישים סוף סוף שמקבלים דברים מההסתדרות, שיש להם תמורה", היא אומרת.

יו"ר ועד עובדי פלאפון ברק לוי (צילום: עמר כהן)
יו"ר ועד עובדי פלאפון ברק לוי (צילום: עמר כהן)

פלאפון היא חברת הסלולר הראשונה בישראל שעובדיה התאגדו. במטה החברה בגבעתיים הוצבו חמש קלפיות, בנוסף למוקדים שונים ברחבי הארץ. "יום בחירות זה יום חג לדמוקרטיה, והנתונים שלנו מראים על אחוזי הצבעה גבוהים", אומר לוי, "אני שמח שעובדי פלאפון מגיעים לקלפיות ובוחרים להשפיע על העתיד שלהם ושל משפחותיהם". הוועד הקים חמ"ל תמיכה בניסנקורן, המאויש על ידי עובדים שלקחו יום חופש מהעבודה. הפעילים מוודאים שהעובדים יוצאים להצביע ושלכל אחד יש איך להגיע לקלפי. "יש מישהי בחופשת לידה שעובדת בקריית שמונה והיא בחצור", אומרת שרית, "שלחנו לה נהג שייקח אותה להצביע".

גם בחברה המתחרה, סלקום, התמסרו חברי ועד העובדים לתמיכה בניסנקורן. "היתה פה היערכות של חדר מלחמה אמיתי", אומרת יו"ר הוועד מיה יניב, "זה עובד ממש שיטתי ומסודר. כולנו פה יודעים שאבי הוא העתיד שלנו". במקביל אירגן הוועד במסדרונות הבניין, הפנינג לעובדים. משה, המתנדב בחמ"ל, אומר כי "יו"ר הסתדרות מבחינתי צריך להיות אדם עם הרבה ערכים, אדם שיודע ומכיר את הצרכים של העובדים ויודע להוביל את הדרך הזאת מבפנים. אבי הוא אחד כזה שלקח אותנו איתו מתחילת הדרך ותמך בנו", אמר.

יו"ר ועד עובדי סלקום מאיה יניב, ב'חמ"ל המרצה' של ועד עובדי החברה (צילום: מיכל רוזן)
יו"ר ועד עובדי סלקום מאיה יניב, ב'חמ"ל המרצה' של ועד עובדי החברה (צילום: מיכל רוזן)

האם אתה מרגיש שאתה יודע מה כל אחד מהמועמדים מציע, שאלנו את משה. "אנחנו פחות התעניינו במה שלי יחימוביץ' מציעה להסתדרות, כי אנחנו מבינים ויודעים בדיוק מה אבי מציע ומכירים את הדרך שלו", הוא אומר, "אנחנו רואים שאבי מצעיד את ההסתדרות למקום חדש ואיכותי עם הרבה התאגדויות חדשות והרבה אופק לעתיד". להסתדרות, לדעתו, יש הרבה מה לעשות בשנים הקרובות, "המשך העסקה של בעלי מוגבלויות, שיפור השכר לעובדים, שכר מינימום לעובדים ושיפור מקום העבודה שלנו."

הגימלאים: "רוצים להצביע למה שמכירים"

דוד טברסקי, יונתן קירשנבאום ומיכל רוטנברג

בקלפי בקריית יובל נראתה תנועה מנומנמת. חברי ועדת הקלפי התלוננו על כך שגימלאים רבים הגיעו לקלפי אך לא הורשו להצביע, מכיוון שלא הבינו שהקלפי היא רק לפי מקום מגורים. רבים מהם גרים בבתי אבות, אך כתובתם הרשמית אינה בשכונה. "חבל מאוד שלא הציבו קלפי ניידת מחוץ לבית האבות", אומרת דורית יעקבי, חברת ועדת הקלפי. "הרבה מאוד קולות פשוט התבזבזו בגלל חוסר ידע והכוונה. חבל." אתי אמיתי, יו"ר ועדת הקלפי, מתארת מירוץ צמוד. "בלחשושים ובשיחות החולין פה בסביבה, נראה שהקולות מתחלקים חצי-חצי. נשים רוצות שלי, רוצות שינוי. הגמלאים שמגיעים לפה מצביעים לאבי, רוצים להצביע למה שמכירים, גם העובדים", היא אומרת.

בקלפי בבית ההסתדרות בבאר שבע פגשנו את גליה, גננת בגימלאות וחברת הסתדרות ותיקה. "הייתי גננת שנים, דני קושמרו היה אצלי בגן. לימדתי אח"כ בבית ספר. היום אני גמלאית. לפני שבוע הצבעתי להסתדרות המורים, ועכשיו להסתדרות הכללית", היא מספרת. על מערכת הבחירות הנוכחית היא אומרת "לדעתי מערכת בחירות צריכה להיות בנועם ויחס טוב, בלי תוקפנות ואלימות. שני המועמדים ראויים. ההסתדרות דואגת לעובדים, יש ועדים חזקים וזה טוב, אבל צריך גם לדאוג לקטנים. ההסתדרות צריכה לקלוט עליה, וגם לעזור לקשישים בנעמ"ת".

גאולה דישון בבית ההסתדרות באר שבע (צילום: מיכל רוטנברג).
גאולה דישון בבית ההסתדרות באר שבע (צילום: מיכל רוטנברג).

לקלפי מגיע שלום שמלה, יו"ר מחוז דרום בהסתדרות ההנדסאים. הוא גמלאי של הקריה למחקר גרעיני (קמ"ג) בדימונה, והיה בעברו יו"ר הוועד. ליו"ר ההסתדרות הוא תומך ללא היסוס באבי ניסנקורן. "צריך אדם שמגיע מלמטה, יודע מה עושים ואיך עושים כשמטפלים בדברים האלה. אבי הוא משם, הוא מקצוען. הוא מכיר מה קורה, צריך להבין את הבסיס של להיות נציג של עובדים. מישהו שמכיר את הדברים מלמטה. מישהו שבא למעלה, לא מכיר איך עובדים פה. הבנאדם צריך להבין את הנפש של העובד, צריך לדעת איך לעזור לו". יש לו ביקורת על כניסתה של יחימוביץ' היישר מהשדה הפוליטי אל ההסתדרות: "אני חושב שברגע שהפוליטיקה נכנסת להסתדרות, זה הורס את הארגון, זה לא טוב. צריך להוציא את הפוליטיקה ואת המפלגות מההסתדרות, ולתת את הכוח לעובדים, לועדים. כמה שפחות מפלגות."

שלום בבית ההסתדרות באר שבע (צילום: מיכל רוטנברג).
שלום בבית ההסתדרות באר שבע (צילום: מיכל רוטנברג).

לאן ההסתדרות צריכה ללכת בשנים הקרובות, אנחנו שואלים. "הציפייה שלי היא שההסתדרות תייצג הכי טוב שאפשר את העובדים, שתשרת אותם. אני עושה את התפקיד שלי באהבה, עושה בכיף, מתרוצץ בשביל העובדים", אומר שלום, "ההסתדרות צריכה להיות ארגון חברתי, אבל קודם כל איגוד מקצועי חזק. צריך להמשיך לאגד עובדים, זה הכי חשוב, להמשיך את העבודה של האגף להתאגדות. הם עשו עבודה טובה מאוד בשנים האחרונות. עוד נושא שצריך שההסתדרות תיאבק עליו זה הנושא של הפנסיה. צריך להיאבק על הצמדת שכר הגימלאים להסכמים הקיבוציים, או לעשות הסכמים חדשים פעם בכמה שנים."

סודה-סטרים:"לפני שהיה ועד היה פה קשה מאוד"

מיכל רוטנברג ויונתן קירשנבאום

מפעל סודהסטרים הסמוך לרהט ידע לאחרונה ימים סוערים: לאחר שעובדיו, רובם בדואים מרהט, התאגדו בקיץ בהסתדרות, ההנהלה פוצצה את המשא ומתן והעובדים החלו בעיצומים. ההנהלה הפעילה כוח רב על מנת לשבור את ההתאגדות, ולאחרונה הגיש מנהל מדרג הביניים במפעל מאות טפסי ביטול חברות בהסתדרות, לכאורה בשם מרבית העובדים. חברי הוועד לא מתכוונים לוותר. כך או כך, עובדי המפעל חברים בהסתדרות, ודרשו שבמפעל תוצב קלפי. ההנהלה התנגדה, ולאחר מו"מ עם ההסתדרות סוכם שהקלפי תוצב מחוץ למפעל.

בקלפי אנחנו פוגשים את חברי הוועד מוסא ופיראס. "אנחנו רצינו שהקלפי תהיה בפנים, כדי שיהיה יותר קל לעובדים להצביע. זה לא בסדר שהם רצו שזה יהיה בחוץ. העובדים באים להצביע בטפטוף, הם אמורים לבוא בהפסקות, אבל בטוח יבואו. שנינו מהוועד, והאנשים היו מעורבים בהתאגדות וחשוב להם לבוא ולהשפיע, אומר מוסא.

פיראס מוסיף כי "ההסתדרות היא מוסד חשוב מאוד. לפני שהיה ועד היה פה קשה מאוד והיו מתייחסים אלינו לא טוב, ברמה האישית וגם ברמת הזכויות. עכשיו כבר יותר בסדר. אחרי שהתאגדנו בהסתדרות אנחנו יכולים לשבות, היתה עליה בשכר, נהיה יחס אחר מצד ההנהלה. המנהלים מפחדים מאיתנו יותר עכשיו, מפחדים שנתפוס אותם עושים משהו לא בסדר."

"עכשיו אנחנו הכתובת לבעיות של העובדים", אומר מוסא, "אנחנו דואגים להם להכל, ופונים אלינו בשביל כל דבר. אנחנו יושבים עם המנהלים, דואגים לזכויות של העובדים. והעובדים מכבדים, הם רואים שזה טוב לכולנו, הוועד. להתאגדות שלנו הייתה גם תגובה יפה מאוד ברהט. אומרים ברהט שעכשיו מבינים יותר מה זה ועד, ושזה כדאי, מבינים שזה דבר נפלא וטוב. אומרים 'הארתם לנו את הדרך'" ופיראס מסכם – "חשוב לנו שיבואו להצביע. יש כאן עובדי קבלן שעובדים לידנו, אבל אסור לנו לייצג אותם מבחינה חוקית. אנחנו רוצים להיאבק על זה שיקבלו אותם להעסקה ישירה."

נצרת: "אם אתה לא מודאג זה לא בחירות"

ארז רביב ויעל אלנתן

את מערכת הבחירות בהסתדרות בנצרת ליוותה תעלומה. בעוד מטעם סיעת "עוגנים" הוצב יו"ר המרחב הנוכחי כמאל אבו אחמד כמועמד לקדנציה נוספת, סיעת "הבית החברתי" לא הצליחה להציב מולו מועמד. כמספר אחד ברשימת "הבית" הוצב חסיב עבוד, בנו של יו"ר המרחב לשעבר, אך עבוד הודיע כי שמו צורף לרשימה ללא הסכמתו ואינו מתכוון כלל להתמודד. שלטי הבחירות של שתי הסיעות המחישו היטב את המצב הזה: בעוד על שלטי הבחירות של "עוגנים" הופיעו תמונותיהם של כמאל ושל ריהאם אבואלעסל המתמודדת לראשות המרחב בנעמ"ת, שלטי הבחירות של יחימוביץ' כללו את שמה בלבד ללא כל מועמד מקומי.

שלטים בנצרת (צילום: ארז רביב).
שלטים בנצרת (צילום: ארז רביב).

כמאל, המסיים עכשיו קדנציה ראשונה כיו"ר מרחב, משתייך לסיעת חד"ש. האם היעדר המועמדים מהצד השני מרדים את מערכת הבחירות בעיר, שאלנו. "אם אתה לא מודאג זה לא בחירות", אומר כמאל, שנראה עייף, מוטרד וענה ללא הפסק לטלפון, "כשיש בחירות אתה לא באמת ישן. קמתי בארבע בבוקר, הלכתי לסדר את הקלפי בשני בתי חולים שמתחילים להצביע בחמש. חייבים להיות ממוקדים בלעשות את העבודה ולעמוד בזמן.  בנצרת עצמה יש 7 קלפיות, ובכפרים מסביב -יש קלפי בכל כפר. עכשיו בצהריים המרחב עומד על הצבעה של בערך 30 אחוז, אולי עכשיו עם החזרה של אנשים ממקומות העבודה הם יגיעו ל50 אחוז שזה היעד שלנו."

כמאל אבו אחמד, יו"ר המרחב (צילום: ארז רביב).
כמאל אבו אחמד, יו"ר המרחב (צילום: ארז רביב).

אחד מפעילי סיעת חד"ש הוא עסאם אחמד, רופא שיניים העובד בקופת חולים כללית. "הכל הולך רגיל, רגוע", הוא אומר, "יש קבוצת פעילים שמנסים לעזור לאנשים להגיע להצבעה למי שקשה לו לממש את הזכות הדמוקרטית שלו. אני תמיד מעודד אנשים להצביע, אנשים שילמו בדם בשביל הזכות הזו." כמו מרבית פעילי חד"ש, הוא תומך בניסנקורן, "בגלל שקידם את זכויות העובדים ואת העלאת השכר."

הסייעות בגני הילדים: "שכר המינימום חייב לעלות"

מיכל רוטנברג ויונתן קירשנבאום

בקלפי באופקים פגשנו שתי סייעות בגני ילדים. אחת מהן, שלא רצתה להזדהות בשמה, תומכת ביחימוביץ'. "צריך להיטיב עם העובדים. תנאים סוציאליים, משרות, להעריך את העובד, להעלות את המעמד של העובד, שיעריכו את העבודה שלו. עובד לא יכול למצות את עצמו בסביבה שלא מעריכה אותו, צריך להעלות את הערך של העבודה. אני מקווה ששינוי יוביל לכיוון טוב." חברתה טלי הסבירה כי לא משנה מי ייבחר לתפקיד יו"ר ההסתדרות הבא, צפויים לו או לה אתגרים חשובים. "מבחינתי הכי חשוב שמי שיזכה יעלה את שכר המינימום. בשנים האחרונות עלה שכר המינימום וזה מאוד משמעותי. מאוד מאוד משמעותי. לאנשים שמרוויחים שכר נמוך זה משנה הכל. צריך שההסתדרות תדאג לעובדי הקבלן ושתעלה את שכר המינימום. שני בני זוג מרוויחים שכר מינימום לא יכולים להחזיק היום. זה חייב לעלות, כדי להתקיים."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!