דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
העוזרות המשפטיות

יחסי עבודה / חברות וחברי הכנסת מתייצבים לימינן של העוזרות המשפטיות השובתות

בדיון שהתקיים היום (ד') בוועדת העבודה והרווחה, זעמו חברות וחברי הכנסת על התנהלות הנהלת בתי המשפט, "איזו סיבה בעולם מצדיקה לקחת משופט עוזר שעובד איתו ומסתדר איתו?", תהתה ח"כ יעל גרמן | באוצר טוענים כי העוזרות המשפטיות "חתמו בדעה צלולה" על הסכמי העבודה

הפגנת העוזרות המשפטיות, אפריל 2017 (צילום: דבר ראשון).
הפגנת העוזרות המשפטיות, אפריל 2017 (צילום: דבר ראשון).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

"אתם מתנהלים בצורה חמורה ובלתי סבירה. אתם הנהלת בתי המשפט, לא איגוד הפיצוציות. אתם אמורים להיות מגדלור של צדק ומשפט הוגן", אמרה הבוקר ח"כ מיכל בירן (המחנה הציוני) להנהלת בתי המשפט, בעת דיון דחוף בנושא שביתת העוזרות המשפטיות, בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת. שביתת העוזרות המשפטיות לשופטים נמשכת זה למעלה מחמישה שבועות, בדיון מחו חברי הכנסת על הדרישה של הנהלת בתי המשפט להגביל את העסקת העוזרות המשפטיות לארבע שנים, ולפיטוריהן של 500 עוזרות מתוך 650.
יו"ר הוועדה אלי אלאלוף (כולנו) אמר: "אתם סוחטים אותם כמה שיותר ומזלזלים בהם. יש פה דינמיקה שתפגע במערכת. תעשו קצת חשבון נפש". "איזו סיבה בעולם מצדיקה לקחת משופט עוזר שעובד איתו ומסתדר איתו?" תהתה ח"כ יעל גרמן (יש עתיד). ח"כ בירן הוסיפה כי "הצבת תנאים מוקדמים לישיבה למשא ומתן מנוגדת לחובת תום הלב."

"מי אם לא אתם צריכים להקפיד על קלה כחמורה? אחרי שהעוזרים זכו בבית המשפט פתאום נזכרתם שעליהם לחתום על חוזים חדשים? זאת התנהגות מכוערת של הבה נתחכמה להם" הוסיפה ח"כ מרב מיכאלי (המחנה הציוני). ח"כ אוסאמה סעדיה (הרשימה המשותפת) אמר: "לא מבין מאיפה המצאתם את התנאי הזה. פנו אלי שופטים בכירים שלא מבינים מי לעזאזל רוצה לקחת מהם את העוזרים המצוינים שלהם".

היועץ המשפטי למערכת בתי המשפט, עו"ד ברק לייזר השיב לטענות ואמר כי חיוניות העובדים אינה מוטלת בספק אולם הפערים בין הצדדים גדולים מאוד. "העוזרים המשפטיים חתמו בדעה צלולה על הסכמי עבודה בהם צויין כי המשרה בלתי צמיתה. זו תפיסת העולם של המדינה, והיא לא מוכנה לנהל מו"מ על זה. אנחנו מוכנים לנהל מו"מ על כל שאר הנושאים שעל הפרק" הבהיר.

יצויין כי באופן תקדימי, הבהירה ההסתדרות כי אין בכוונתה במקרה זה לדרוש מסגרת קביעות לעוזרות המשפטיות במסגרת הסכם קיבוצי – וזאת מתוך הבנה שמדובר ביחסי אמון וקרבה מיוחדים בין העוזר המשפטי והשופט – אלא לחתור לגיבוש מנגנונים יצירתיים, במסגרת הסכם קיבוצי לסיום העסקה במידת הצורך – ובתנאי שלא יהיו שרירותיים, חד צדדיים, או אוטומטיים בחלוף פרק זמן קבוע.

"אין תקדים בשירות המדינה לקציבת כהונה של עובדים זוטרים. יש לי חשד שהנושא הזה יהווה תיק דגל לכלל שירות עובדי המדינה ויהיו לכך השלכות שיפגעו בהם" הבהיר מזכיר איגוד המשפטנים בהסתדרות, עו"ד יצחק גורדון. העוזרת המשפטית עו"ד ענבל גרינברג שהשתתפה בדיון אמרה בהתרגשות: "אני מהקריות, מהפריפריה. אם תשלחו אותי הביתה לא יהיה לי לאן ללכת. את כל השנים הטובות שלי נתתי לבתי המשפט, והשופטת איתה אני עובדת מאוד מרוצה ממני. איך אפרנס את בנותיי ואשלם משכנתא?". יו"ר הוועד הארצי של העוזרות המשפטיות עו"ד שרית טוביס הבהירה כי מלבד הפיטורין ההמוניים דורשת הנהלת בתי המשפט גם להפחית את שכר העוזרות המשפטיות, 90% מתוכן נשים, ב-4,500 ש"ח.

יו"ר הוועדה ח"כ אלאלוף קרא לשני הצדדים להיכנס למו"מ ללא תנאים מוקדמים. וקרא לעוזרות המשפטייות במקביל להפסיק את השביתה. הוא הודיע כי ועדת העבודה והרווחה תעקוב אחר ההתקדמות ותתכנס לדיון נוסף בנושא בעוד כחודש. עם זאת אמרה טוביס לדבר ראשון כי לעת עתה לא הסירה המדינה את התנגדותה לכניסה למו"מ בלא תנאים מקדימים, ואינה חדלה מצעדיה החד צדדיים – לפיכך שביתת העוזרות המשפטיות נמשכת.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!