דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מקדולנד'ס

עבודה בעולם / כשהמק מתחבר לדונלד טראמפ מקבלים מוצר חדש שמדיף ריח של ניצול

אלפים הפגינו בשיקגו נגד מקדונלד'ס, במקביל לפגישת בעלי מניות של החברה | המפגינים קראו להעלאת שכרם הזעום ומחו כנגד מדיניות "המרוץ לתחתית" של מקדונלד'ס שגוררת לדבריהם את המשק למטה

הפגנה של ארגון "נאבקים למען ה-15" בשיקגו, ארכיון (צילום: Bob Simpson, מתוך Flickr).
הפגנה של ארגון "נאבקים למען ה-15" בשיקגו, ארכיון (צילום: Bob Simpson, מתוך Flickr).
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

אלפי מפגינים צעדו ברחובות שיקגו ביום שלישי בערב בהפגנה ודרשו ממקדונלד'ס שכר הוגן, המאפשר קיום בסיסי. "מצעד הנשים", התנועה למען חיי שחורים, "black life matters", וארגונים נוספים הצטרפו לצעדה שארגנה תנועת "נאבקים למען ה-15" וקראו להעלאת שכרם הזעום של העובדים. בנוסף, יצאו המפגינים בקריאה להילחם מלחמה בהטרדות מיניות, והפגינו בעד הזכות להתאגד, ומחו כנגד מדיניות "המרוץ לתחתית" של מקדונלד'ס שגוררת לדבריהם את המשק למטה.

When you take on all the clowns in one day.

Posted by Fight for $15 on Wednesday, May 24, 2017

המחאה הופנתה במיוחד כנגד הנשיא דונלד טראמפ והמפגינים נשאו שלטים של דונלד טראפ באיפור של הליצן רונלד מקדונלד. בנוסף, כחלק מהמחאה נגד טראמפ, עברה הצעדה דרך מגדל טראמפ, עד לסניף הדגל של העיר.

"אנחנו מנסים להראות שמקדונלד'ס היא דונלד טראמפ של המעסיקים", אמר בצעדה  ג'ורל וור, עובד מקדונלדס מניו יורק. "שכר העוני שהם משלמים הוא מגוחך". המחאה התקיימה אל מול פגישת בעלי המניות של מקדונלד'ס, במטה החברה בפרברי אוק ברוק, אילינוי.

אדצ'ה גטצ'ו, מתאם קואליציית "התנגדות, דמיין מחדש, ובנה מחדש" (Resist, Reimagine, Rebuild) אמר בראיון שהמאבקים לצדק גזעי והמאבק להוגנות בעבודה חייבים לעבוד ביחד. "השקפתנו היתה שרק כאשר נלחם יחד נוכל לאתגר את אלה שבשלטון", אמר גטצ'ו. "טראמפ הוא גרסה קיצונית של מה שאנחנו כבר חווים".

מספר שלטים התייחסו לאמירות של טראמפ לפני הנשיאות בעימות הרפובליקני ב-2015: "המיסים גבוהים מידי, המשכורות גבוהות מידי".

We just marched on McDonald’s headquarters to demand $15 an hour and union rights.McDonald’s most important investors…

Posted by Fight for $15 on Wednesday, May 24, 2017

לארי כהן, יו"ר "המהפכה שלנו"  (Our Revolution) ויועצו לשעבר של הקמפיין לנשיאות של ברני סנדרס, אמר כי "קשתות הזהב של מקדונלד'ס אינן כה מזהירות עבור האנשים שעובדים שם" – והטיח בטראמפ שהוא "משרת" של תאגידים כאלה. הוא הוסיף, בראיון טלפוני עם האתר mic.com כי התנועה לשכר הוגן צוברת תאוצה. "יותר ויותר אנשים מבינים שאנחנו צריכים להילחם על שכר שמאפשר קיום בסיסי במדינה העשירה ביותר בעולם", אמר כהן. "איפה שאתה ממוקם על שרשרת המזון של מעמד העובדים של אמריקה, זה המאבק שלנו."

תעשיית המזון המהיר והשפעתה על יחסי העבודה

ישנן למעלה מ-200 אלף מסעדות מזון מהיר בארה"ב, למעלה מארבעה מיליון עובדים וב-2016 היתה גדילה מתוכננת של 200 אלף מקומות עבודה בענף. בשנת 2001 שני שליש מהעובדים בענף המזון המהיר בארה"ב היו מתחת לגיל 20, והגיל הממוצע בענף היה 22, בדומה למצב בישראל. אך היום, הגיל הממוצע בענף הוא 29.5, וזוהי כבר לא עבודת נוער מזדמנת. אנשים נשארים בה כמפרנסי משקי בית, מבלי קידום בדרגות שכר.

מקדונלד'ס היו הראשונים ליישם את רעיון פס היצור במזון המהיר. פירוק הפעולות לחלקים קטנים ויצירת פס יצור שמודד את יעילות התפוקות וממקסם את הרווחים. העובד שפעם היה אחראי על תהליך היצור מתחילתו ועד סופו, נדרש היום לבצע את אותה פעולה חלקית – באופן מונוטוני, מתוך תפיסה שכמה שפחות מחשבה תיצור עבודה יעילה יותר. תוצר לוואי של פעולה שכזאת הוא שאופן העבודה הוא פרטני. כל עובד אחראי על החלק שלו. וישנה פחות אינטראקציה בין העובדים. כמו כן, עצם העובדה שאין הכשרה מקצועית משוכללת מייצרת מצב בו העובדים הינם ברי החלפה.

נקודה נוספת שמשאירה את העובדים במקומם הנמוך היא מבנה הבעלות. רשת מקדונלד'ס וכך גם רשתות שדומות לה, מורכבת מבעלות של הרשת ומזכיינים. אופן הרישום השונה של כל מקום עבודה מייצר יחידות מיקוח שונות שעל פי החוק המקומי אינן יכולות להתאגד. אף שכולם עובדים באופן דומה ותחת אותו מותג, היישות המשפטית המעסיקה היא נבדלת אחת מרעותה. בארה"ב בה ישנם למעלה מ-50,000 סניפי מקדונלד'ס התאגדותם של העובדים הפכה למשימה כמעט בלתי אפשרית.

יכולת ההתאגדות הנמוכה והשליטה מוחלטת של המעסיק בהפעלת המקום ויכולתו להחליף עובדים בקלות מציגה תמונת קשה של יחסי העבודה במזון המהיר – יחסים בהם למעסיק יש יותר כוח על העובדים באופן מובנה, וכאשר לארגון ישנו כוח גדול על אנשים, הכוח הזה מופעל והעובד חלש.

כשהאיגוד המקצועי של נותני השירותים בארהב ה-SEIU הבינו את המציאות המורכבת של עובדי המזון המהיר, הם בחרו באסטרטגיה שעוקפת את יחסי העבודה במובן הקלאסי שלהם בהתייחסות עובד מעביד, ויצרו תנועה חברתית סביב האיגוד, שתפעל למען שינוי חיי כלל העובדים של מקדולנד'ס ודומיהם. הם הגישו בקשה לוועדה הלאומית של יחסי העבודה בטענה שהפרקטיקות של המותג מקדונלד'ס יוצרות פגיעה בעובדים וביחסי העבודה, וטענו כי למותג ולמקדונלד'ס ישנה אחריות על העובדים. ב-2015 התקבלה החלטה פורצת דרך בוועדה שהכריזה כי מקדונלד'ס היא המעסיק בפועל ולא הזכיינים עצמם. זוהי נקודת תפנית ביכולת לאגד עובדים. מקדונלד'ס מתעלמת מהחלטה זו ולא נפתח כל משא ומתן מול העובדים, והמחאות נמשכות.

מקדונלד'ס מכתיבה את השוק והיחס שלה לעובדים הוא זה שקובע את הרף בענף שמספק הכי הרבה מקומות עבודה חדשים באה"ב, ועל כן היא יעד מרכזי של תנועת "נאבקים למען ה-15".

התנועה שהתחילה לפעול סביב איגוד עובדי מקדונלד'ס לפני חמש שנים, fight for 15, תפסה תאוצה והיא כוללת למעלה ממיליון עובדי שכר מינימום מענף המזון מהיר, עובדי רווחה, מטפלים סיעודיים, עובדי שדות התעופה, תחנות דלק, חנויות נוחות, נהגי אובר, ועוד קבוצות עובדים מנוצלות בשכר מינימום השואפות לייצר מצב של קבלת שכר שתואם את רמת החיים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!