דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

כלכלה עולמית / התקציב של טראמפ: קיצוצים נרחבים והורדת מסים

הצעת התקציב של הבית הלבן, שפורסמה בתחילת השבוע, כוללת קיצוץ עמוק בהוצאה הממשלתית, בייחוד בשירותי הרווחה | התכנית כוללת הקלות מס לעשירים | ההצעה עתידה להשתנות במהלך אישורה בקונגרס

ספר תקציב ארה"ב (צילום: AP Photo/Pablo Martinez Monsivais).
ספר תקציב ארה"ב (צילום: AP Photo/Pablo Martinez Monsivais).
יונתן קירשנבאום

על אף הבטחתו לדאוג לאלו שנפגעו מהמגמות הכלכליות של העשורים האחרונים, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ידחוף לקיצוץ עמוק בתקציב ארה"ב – בייחוד בשירותי הרווחה, כך עולה מהצעת התקציב שהגיש הבית הלבן בתחילת השבוע. במסגרת ההצעה, יקוצץ התקציב הפדרלי, על פני עשור, בשיעור של 3.6 טריליון דולר, סכום השווה לתקציב פדרלי שנתי שלם.

מנהל משרד התקציבים מייק מלווני במסיבת עיתונאים בבית הלבן בנושא תקציב ארהב 23.5.17 (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)
מנהל משרד התקציבים מייק מלווני במסיבת עיתונאים בבית הלבן בנושא תקציב ארהב 23.5.17 (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)

חשוב להדגיש כי מדובר עדיין בהצעת תקציב בלבד, וכי על הסנאט ובית הנבחרים לאשר אותו בטרם יכנס לתוקף לקראת השנה הפיסקלית שתתחיל בחודש ספטמבר הקרוב. ההצעה צפויה להשתנות משמעותית במהלך המשא ומתן שילווה את אישורו בקונגרס, והיא צפויה להיתקל בהתנגדות גם מתוך המפלגה הרפובליקנית השולטת בשני הבתים.

עם זאת, הצעת תקציב זו, יחד עם הקיצוץ החד בשירותי הבריאות הציבורית והטבות המס עליהם הכריז הממשל החודש, מסמנים כיוון ברור של צמצום תקציבי. מגמה שצפויה לפגוע בעיקר בעובדים העניים ביותר באמריקה.

קיצוצים עמוקים

ההצעה שפרסם הבית הלבן, כוללת קיצוץ נרחב בתקציבי המשרדים השונים. בין היתר, יקוצץ תקציב מחלקת המדינה בשליש, ותקציב הסוכנות להגנת הסביבה – המפקחת על היתרי פליטת הפחמן בתעשייה האמריקנית- יקוצץ בשיעור דומה.

בנוסף, צפויים קיצוצים משמעותיים בשורה של תכניות רווחה מרכזיות. בין שירותים אלו, קיצוץ של 29% בתקציב תכנית סבסוד מזון (Foodstamps), ו-12% מדמי האבטלה הציבוריים. קיצוצים אלו הם דרמטיים ביותר, ויפגעו קשות ביכולתה של ארה"ב להעניק שרותי רווחה אלו באופן הולם לאזרחיה. התקציבים הכלליים, אותם מעביר הממשל הפדרלי למדינות, יקוצץ בפועל בממוצע של 3%, אם כי בקליפורניה נתון זה יגיע לכ-10%.

ההצעה מכילה גם דרישה לקיצוץ רוחבי של 2% במגוון שירותים כגון חינוך, מדע, ותשתיות. על פי ההצעה, 2% נוספים מתקציבים אלו יקוצצו מדי שנה.

עוד כוללת הצעת התקציב קיצוץ עמוק בתקציבי המדיקאייד –  תכנית ממשלתית המספקת ביטוח בריאות למשפחות מתחת לקו העוני. את תקציב תכנית זו, מציע הממשל לקצץ בכ-800 מיליארד דולר לאורך עשור, ובתוכם קיצוץ של 17% מהתקציב הנוכחי. קיצוץ זה צפוי להיות גדול עוד יותר מהקיצוץ שהועלה בהצעת החוק של טראמפ לביטול ושינוי האובמה-קר.

המטרה המוצהרת של מחברי ההצעה היא איפוס הגרעון הפדרלי עד לשנת 2027, זאת על ידי קיצוץ הולך ומעמיק של ההוצאות הציבוריות. מדיניות כלכלית שעתידה לפגוע דווקא בעובדים ובעניים, בעודה מאפשרת לעשירי אמריקה רווח קל בדמות הקלות מס.

"קיצוצים דרקוניים"

ההנחה העומדת בבסיס הצעת התקציב היא כי המשק האמריקאי עתיד לצמוח בשיעור ממוצע של 3% בעשור הקרוב. קצב צמיחה זה יושג, לטענת הממשל, על ידי  רפורמת המס המתוכננת שתעודד השקעת הון במשק האמריקאי, מה שיביא להגדלה בהכנסות המדינה ממסים. עם זאת, משרד התקציב של הקונגרס (CBO), סוכנות פדרלית המעניקה מידע כלכלי ותקציבי לבית הנבחרים והסנאט, מעריך את קצב הצמיחה הממוצע במשק האמריקאי בעשור הקרוב ב-1.9% בלבד.

למרות דעות סותרות מצד כלכלנים רבים, טוען ממשל טראמפ כי הורדת המס על ההון תכניסו לקופת המדינה כשני טריליון דולר לאורך עשור. סכום, שעל פי הממשל, יאזן את הפסדי הענק הצפויים עקב הורדת המסים לשכבות העליונות.

לארי סאמרס, שכיהן כשר האוצר בממשל קלינטון, אמר כי "צריך לדבר על התוצאות החברתיות ההרסניות של הצעת התקציב הזו, ועל ההערכות האופטימיות עד כדי צחוק שמלוות אותה". הוא כינה את התכנית "הזויה ומופרכת", ואמר כי אין לה מקום "בעולם הגיוני".

האגף הימני של חברי הקונגרס הרפובליקנים, הביע תמיכה בקיצוצים. יושב ראש בית הנבחרים, פול ריאן, אמר על ההצעה כי הוא "שמח לראות נשיא שמוכן סוף סוף לאפס את הגירעון". עם זאת, רפובליקנים אחרים בקונגרס מתחו ביקורת קשה על ההצעה. "הקיצוצים הם דרקוניים", אמר הרולד רוג'רס, חבר קונגרס רפובליקני מקנטקי. סביר להניח כי חברי קונגרס רפובליקנים רבים יתנגדו לקיצוצים נרחבים כל כך,  מחשש לפגיעה קשה בציבור הבוחרים שלהם, שעשויה לפגוע בסיכוייהם להיבחר מחדש.

שמח על הכוונה לאפס את הגירעון, פול ריאן (AP Photo/J. Scott Applewhite).
שמח על הכוונה לאפס את הגירעון, פול ריאן (AP Photo/J. Scott Applewhite).

מיץ' מקונל, מנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט, אמר כי "הצעת התקציב של הנשיא היא, כמו שכולנו יודעים, הצעה. אנחנו ניקח בחשבון את מה שהנשיא מבקש, אבל זה לא יקבע את החלטתנו הסופית". בכך התייחס מקונל לתהליך אישור התקציב האמריקני, במסגרתו מציע הנשיא הצעת תקציב לסנאט ולבית הנבחרים, שנדרשים שניהם לאשר אותו, תוך שינוי הסעיפים עליהם לא קיימת הסכמה.

בשבועות הקרובים ידונו חברי הקונגרס בהצעה, יגבשו הצעה חלופית המתכתבת איתה, ויצביעו עליה. לאחר מכן, ועדה מכל בית נבחרים תיפגש כדי לגבש הצעה משולבת, שתובא בסופו של דבר לאישורו של הנשיא. כך שהצעת התקציב עתידה להשתנות משמעותית, ואין לצפות שההצעה הסופית שתוגש לאישור הנשיא תהיה זהה לזו שפורסמה השבוע.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!