דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

בארץ / ריבלין: "ריבונות בירושלים משמעותה אחריות לכל ירושלים"

נשיא המדינה נשא אמש (ד') דברים בטקס לציון איחוד ירושלים. בדבריו קרא להגדיל את ההשקעה במזרח העיר | ראש הממשלה נתניהו: "אנחנו רוצים שלום ומושיטים יד של שלום אל שכנינו, אבל לא ירושלים היא שמעכבת את השלום"

מופע אור קולי מוקרן על חומות עיר דוד בחגיגות יום ירושלים 2017 (צילום: הדס פרוש \ פלאש90)
מופע אור קולי מוקרן על חומות עיר דוד בחגיגות יום ירושלים 2017 (צילום: הדס פרוש \ פלאש90)

נשיא המדינה ראובן ריבלין קרא אמש (רביעי), בטקס הממלכתי לציון יובל לאיחוד ירושלים שהתקיים בגבעת התחמושת, להגדיל את ההשקעה במזרח העיר. "אי אפשר לשיר שיר הלל לירושלים המאוחדת, בזמן שמזרח העיר הוא המרחב העירוני העני בישראל" אמר ריבלין, אסור לנו לקבל את זה שבמלאת 50 שנה לאיחודה של ירושלים, היא באחד האשכולות הסוציו-אקונומיים הנמוכים ביותר. ריבונות בירושלים משמעותה אחריות לכל ירושלים".

נשיא המדינה השתתף בטקס הממלכתי לנופלי מלחמת ששת הימים, לציון 50 שנה למלחמה, והניח זר לזכרם (צילום: מארק ניימן / לע"מ)
נשיא המדינה השתתף בטקס הממלכתי לנופלי מלחמת ששת הימים, לציון 50 שנה למלחמה, והניח זר לזכרם (צילום: מארק ניימן / לע"מ)

הנשיא בירך על פעולות הממשלה והשר לענייני ירושלים זאב אלקין כמו גם על פעולות העירייה כדי לשפר את המצב במזרח העיר. "הדברים הנעשים בפועל הם ברוכים ורצויים, אך יש עוד הרבה כל כך שצריך וניתן לעשות", אמר.

עוד הוסיף ריבלין כי "מחיר כבד שילם העם היהודי ומדינת ישראל במלחמתו על ירושלים. כשליש מהנופלים במלחמת השחרור נפלו בירושלים ובסביבותיה. בגוש עציון, בשיירה להר הצופים, בקרב על הדרך לירושלים מלטרון. בעיר העתיקה, הל"ה וגוש עציון. כרבע מהנופלים בששת הימים נפלו בקרב על ירושלים. כאן, בגבעה הזו, המחיר היה כואב ונורא במיוחד. לא לחינם הגבעה הזו סימלה ומסמלת בעינינו את מלחמת ששת הימים כולה. את המסירות, הגבורה, החתירה לניצחון ואת ההקרבה".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נאם אף הוא בטקס ואמר כי "אנחנו רוצים שלום ומושיטים יד של שלום אל שכנינו, אבל לא ירושלים היא שמעכבת את השלום. מה שמעכב את השלום הוא הסירוב העקבי להכיר במדינת היהודים בגבולות כלשהם, ולסיים את הסכסוך הזה באמת ובתמים אחת ולתמיד".

"איזו הצדקה יש לחזור לעיר שסועה? האם ירושלים הייתה פעם אי פעם בירתו של עם אחר מלבד העם היהודי?" הוסיף ראש הממשלה, "לא היה דבר כזה. האם מישהו אחר מלבדינו דאג לחופש הפולחן של מאמיני כל הדתות? בדיוק להפך. חופש זה מובטח לכל הדתות רק בריבונות ישראל".

בסיום דבריו הודה נתניהו לפרלמנט הצ'כי שקיבל אתמול החלטה המגנה את אי ההכרה של אונסק"ו בזיקת העם היהודי לאתרים קדושים בירושלים. "זה סימן להתקדמות המאבק למען הכרה בדבר פשוט. הפרלמנט גם הציע לעצור כל תשלום ממלכתי נוסף לאונסק"ו כל עוד ימשיך באפליה הפוליטית נגד ישראל. זו העמדה הנכונה, זו העמדה האמיצה וראוי שאחרים ינקטו בה", אמר נתניהו.

 

 

מאוחר יותר התארח נתניהו בישיבת "מרכז הרב" בירושלים, ואמר כי "יש לי מחויבות להמשיך ולשמור על ירושלים מאוחדת, ועל הר הבית והכותל. אני שומע אנשים שמתארים את המלחמה כאסון – זאת הייתה הישועה שלנו, הגאולה שלנו". הוא הוסיף כי "מישהו רוצה שנחזור אחורה? שיהיו שם דאע"ש? הייתה שם התנועה האיסלמית והוצאנו אותם מחוץ לחוק. להפוך את הר הבית למה שקורה במוסול? רק תחת ריבונות ישראל יש חופש פולחן ואנחנו לא נוותר, ירושלים תהיה מאוחדת לעד".

מוקדם יותר אתמול השתתפו כ-75 אלף בני אדם בריקוד הדגלים המסורתי שעובר בעיר העתיקה בבירה במסגרת חגיגות יום ירושלים. בצהריים נרשם עימות בין פעילי שמאל שניסו למנוע את מעבר המצעד לרובע המוסלמי, אך הם פונו על-ידי כוחות מג"ב.

מצעד הדגלים (צילום: ליאור שטול)
מצעד הדגלים (צילום: ליאור שטול)

עיריית ירושלים השקיעה סכום חסר תקדים של חצי מיליון שקל במצעד. הצועדים, לבושים כחול-לבן עם דגלים בידיהם, יצאו ממרכז העיר לעבר העיר העתיקה. בכיכר צה"ל הם התפצלו לשער יפו וחלקם צעדו דרך שער שכם לעבר הכותל, דרך הרובע המוסלמי. רבים מהצועדים הם תלמידי ישיבות ואולפנות. לפני תחילת המצעד עשרות פעילי "תג מאיר" חילקו פרחים לתושבי הרובע המוסלמי.

מוקדם יותר היום קיימה מליאת הכנסת ישיבה חגיגית לרגל 50 שנה לאיחוד העיר. נתניהו הכריז בנאומו כי "הר הבית והכותל המערבי יישארו לעד בריבונות ישראל. יהודה לעולם תשב וירושלים לדור ודור". הוא הזכיר בדבריו את אמירותיו של מפקד חטיבת הצנחנים דאז, מוטה גור, שהכריז בשחרור הכותל: "הר הבית בידינו – ירושלים היא בירת ישראל לנצח ואתם עשיתם את זה. אם יבוא מישהו וינסה לקחת, הוא לא ייקח, לא ייקח כי לא תתנו – לא תתנו כי אין צדק לתת. כולה בצדק כי היא שלנו".

בינימין נתניהו בטקס האזכרה הממלכתי ליהודי אתיופיה שנספו בדרכם לישראל (צילום: קובי גדעון/ לע"מ).
בינימין נתניהו בטקס האזכרה הממלכתי ליהודי אתיופיה שנספו בדרכם לישראל (צילום: קובי גדעון/ לע"מ).

בטקס נפרד שהתקיים בהר הרצל לזכר חללי מלחמת ששת הימים אמר נתניהו: "יש לנו בית, יש לנו מדינה, וכדי לקיימם עלינו להיות מוכנים למסור את נפשנו. אין זה אומר שאיננו מעוניינים בבריתות ובבעלות ברית. המדינות מחפשות את קרבתנו כי הן מכירות בעצמתנו. ארה"ב התחייבה לשמור על היתרון האיכותי של ישראל במזה"ת. לפני שלושה ימים היא הוסיפה לסיוע הביטחוני עוד 75 מיליון דולר להגנה מפני טילים, אך ההיסטוריה הוכיחה לנו שביטחון ישראל תלוי ביכולתנו להגן על עצמנו בכוחות עצמנו מול כל איום. ידינו מושטות לשלום, אך אם תונף עלינו יד אויב לא נהסס לגבות מתוקפנו את מלוא המחיר".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!