דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

בעולם / מול עשרות אלפים הקוראים להתפטרותו, נשיא ברזיל הציב חיילים בבירה

מחאות אלימות פרצו בבירה ברזיליה כנגד הנשיא מישל טמר, הנחקר בחשד לשחיתות ולשיבוש הליכי משפט | 1,500 חיילים נשלחו לשמור מבני ממשלה | חבר מפלגתו של טמר: "אם הממשלה הזאת לא יכולה להחזיק את עצמה, הכוחות החמושים לא יעזרו"

מפגינים נושאים שלט עם הכיתוב ׳טמר החוצה - עזוב מיד!׳ בהפגנה בברזיליה (צילום: AP Photo/Eraldo Peres)
מפגינים נושאים שלט עם הכיתוב ׳טמר החוצה - עזוב מיד!׳ בהפגנה בברזיליה (צילום: AP Photo/Eraldo Peres)

כוחות צבא הוצבו הבוקר (חמישי) לשמור על מבנים של הממשלה בברזיליה בירת ברזיל, זאת על רקע גל מחאה כנגד נשיא המדינה בטענה לשחיתות. עימותים אלימים בין המפגינים, הקוראים לנשיא להתפטר, לבין המשטרה, אילצו את הממשלה להכריז על פינוי של מספר משרדים פדרליים.

על רקע יציאתם של עשרות אלפי אזרחים לרחובות, וקריאות בקונגרס הברזילאי להדחתו, הורה אתמול הנשיא, מישל טמר, על הצבת החיילים בברזיליה. משרד ההגנה הודיע כי, עד כה, נשלחו 1,500 חיילים לבירה.

מפגינים צועדים בסמוך לבריקדות שהובערו לאות מחאה כנגד הממשלה (צילום: AP Photo/Eraldo Peres)
מפגינים צועדים בסמוך לבריקדות שהובערו לאות מחאה כנגד הממשלה (צילום: AP Photo/Eraldo Peres)

מה שהחל כהתכתשויות קטנות בין המשטרה לבין מפגינים שניסו לדלג מעל מחסום, התנפח לשורת עימותים בהם השתמשו השוטרים בגז מדמיע ובגז פלפל על מנת להשתלט על הקהל. אש פרצה בבניין משרד החקלאות, והמפגינים ניפצו חלונות ושברו דלתות במשרדי ממשלה אחרים.

כלי התקשורת המקומיים תיעדו מקרה בו השתמשו כוחות המשטרה באש חיה לביצוע יריות אזהרה. מזכירות ביטחון הציבור במדינה פרסמה אמש הודעה, לפיה האירוע ייחקר. עוד נטען בהודעה כי "לא נעשה שימוש בנוהל זה במהלך הפגנות". מוקדם יותר דווח כי אדם אחד נפצע מירייה,אך לא ניתן מידע לגבי זהות היורה.

בנאום קצר לציבור, אמר שר ההגנה ראול יונגמן, כי החיילים נשלחו לבירה על מנת לשמור על הארמון הנשיאותי ועל בניינים פדרליים אחרים. הצבתם, לתקופה של שבוע, אושרה בצו נשיאותי, שהשאיר פתח לשימוש נרחב יותר בכוחות צבא בברזיליה.

אמש, שיחררה לשכתו של טמר הצהרה שהגנה על הצו הנשיאותי, בטענה כי מדובר היה בצעד הכרחי לאור העובדה שהאלימות ברחובות העמידה בסכנה את חייהם ובטיחותם של משרתי הציבור. על פי ההצהרה, הנשיא הגיע למסקנה שלא יהיה די בכוח הלאומי לבטיחות הציבור – יחידה מובחרת של משטרת ברזיל. "כשהסדר ישוב על כנו, הצו הנשיאותי יבוטל", נטען בהצהרה, "נשיא הרפובליקה מבקש להדגיש כי לא יהסס להשתמש בסמכויות הנתונות למשרדו בכל עת בה ימצא לנכון".

טמר נאבק לשמור על כיסאו אחרי פרסומה של הקלטה, ממנה ניתן להבין כי אישר תשלום דמי שתיקה לחבר קונגרס לשעבר שהורשע בבית המשפט. בית המשפט העליון של ברזיל מנהל נגדו חקירה בחשד לשיבוש הליכי משפט ומעורבות בשחיתות פסיבית. הנשיא, מצידו, מכחיש את ההאשמות ועומד על כך שלא יתפטר.

ההחלטה יוצאת הדופן לעשות שימוש בכוחות צבא, באם תיתפס כניסיון נואש מצד הנשיא להישאר בתפקיד דרך שימוש בכוח, עשויה להגביר עוד יותר את הזעם כלפי הממשלה.  "מעולם לא נעשה שימוש בצו מהסוג הזה, בהקשר של שמירה על ממשל מבוּדד מבחינה פוליטית", אמר ניוטון דה-אוליביירה, פרופסור ומומחה לביטחון באוניברסיטת מקנזי בריו דה ז'ניירו.

 אחרי ההודעה על כך שכוחות הצבא החלו לתפוס עמדות בבירה, מספר גורמים בכירים בממשל החלו להרחיק את עצמם מההחלטה. "אם הממשלה הזאת לא יכולה להחזיק את עצמה, הכוחות החמושים לא יצליחו להחזיק אותה", אמר הסנטור רנאו קליירוס, המשמש כמצליף במפלגתו של טמר בבית העליון, אך קורא תגר על הנשיא במידה הולכת וגדלה.

עם החרפת הסע החברה הברזילאית והעמקת המשבר הפוליטי במדינה, המושבים בשני בתי הקונגרס הפכו לכאוטיים, והפכו לזירת התכתשות וצעקות. בזמן דיוני הקונגרס, 35 אלף בני אדם צעדו לעבר בית המחוקקים, תוך שהם קוראים "טמר החוצה!" ונושאים שלטים הקוראים לבחירות מידיות לנשיאות.

על פי החוקה, באם טמר יתפטר מתפקידו, הקונגרס יבחר לו מחליף שיכהן כנשיא עד תום התקופה בה היה אמור טמר לכהן, סוף 2018. אך אזרחים רבים במדינה, המביעים גועל כלפי המערכת הפוליטית, רוצים להיות אלו שיבחרו את הנשיא הבא.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!