דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.9°תל אביב
  • 23.7°ירושלים
  • 25.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 25.3°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 30.6°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

לקראת שחרור / איזו עבודה מועדפת אתן מעדיפות?

רומי עבדה באירוח בדואי בדרום, אלי מעמיס דשנים לחקלאים על משאיות וליעד עובדת בתחנת דלק | השלושה מסכימים שעבודה מועדפת היא החלטה כלכלית נבונה | כמוהם גם 14,930 חיילים משוחררים

מתדלקת בתחנת הדלק 'טן'  (צילום: באדיבות המצולמת)
מתדלקת בתחנת הדלק 'טן' (צילום: באדיבות המצולמת)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

המעבר מהצבא לשוק העבודה הוא לא מעבר קל ומתאפיין לרוב בחוסר וודאות לגבי העתיד. צעירים רבים מתקשים להחליט מה ירצו ללמוד ובמה ירצו לעסוק, ובדרך כלל עבודתם הראשונה נעשית ללא כל הכשרה מקצועית או ניסיון תעסוקתי משמעותי. הכניסה לשוק העבודה לפעמים כרוכה בהצהרת אבטלה, או בעיסוק בעבודות זמניות, גאשר השאיפה היא להרוויח מעל שכר מינימום אך מעט מאוד פעמים ישנן אפשרויות כאלה בנמצא. בין כל האפשרויות, יש כאלה שבוחרים לעבוד במה שמכונה עבודה נדרשת ולקבל מענק חד פעמי מהביטוח הלאומי.

המדינה יצרה הגדרות למקצועות שלהם תרומה גדולה למשק ושנדרשות בהם ידיים עובדות. תחנות דלק, אתרי בנייה, בתי מלון, אתרי גידול חקלאיים ובתי אריזה, מפעלי תעשייה ובתי מלאכה וסיעוד מוגדרים כמקומות בהם ניתן לבצע עבודה נדרשת, ואלו שישלימו בהם שישה חודשי עבודה במשרה מלאה יקבלו מענק חד פעמי בגובה 9,550 ש"ח לחיילים משוחררים משירות חובה. לפי נתוני הביטוח הלאומי, 14,930 חיילים משוחררים קיבלו את המענק בשנת 2016. העסקה טובה לכל הצדדים. קידום תעסוקה במקצועות הדורשים חיזוק לטובת צמיחת וחיזוק המשק, נתינת הזדמנות להתנסות בשוק העבודה לחיילים משוחררים ואפשרות להרוויח בתקופה של חצי שנה מעל שכר המינימום. שלושה עובדים צעירים שהתנסו בעבודות מסוג זה חלקו עם 'דבר ראשון' את רשמיהם מהחוויה.

עבודה מועדפת – תמונת מצב 2016 (גרפיקה: אידאה).
עבודה מועדפת – תמונת מצב 2016 (גרפיקה: אידאה).

יתרון כלכלי וחיים ליד שמורת טבע

רומי הלוי, בת 23 מהוד השרון, מתגוררת כיום בפרדס חנה ועבדה בעבודה מועדפת באירוח בדואי בחאן השיירות שבדרום, עבודה שמוגדרת תחת ענף התיירות. הלוי עבדה במקום במשך חצי שנה, ממאי 2015 עד נובמבר 2015.

איך מצאת את העבודה בה עבדת?
"חיפשתי באינטרט בפורטל החקלאות. יש שם כל מיני עבודות בחוות בודדים ובחקלאות. חיפשתי במיוחד עבודה מועדפת שתתאים לשלוש, יחד עם שתי חברות."

"היינו סוג של של אחראיות לוגיסטיות," תיארה הלוי את העבודה. "קיבלנו את הקהל ודאגנו שהלו"ז יהיה מתוקתק, שאורח יקבל את ההזמנה שלו ואת האוכל שלו, וזה כולל גם טיולי גמלים ותדרוכים. בעיקר הרבה עבודה ארגונית מול לקוחות.

לדבריה, תנאי העבודה היו מספקים בהחלט – "ישנו במתחם המגורים של העובדים. יש ארבעה חמישה עובדים, לכל אחד חדר ומתחם לינה עם סלון ומטבח, והם ממנים את הקניות. היינו חוזרות הביתה כמעט בכל סוף שבוע והם היו משלמים את הכל. לא הוצאתי שקל. קיבלנו החזרי נסיעות ואפילו החזר שיחות טלפון של העבודה."

מה היתרונות בעבודה?
"היתרון הכלכלי הוא ממש משמעותי ומעבר לזה זה נותן דחיפה להגיע למשהו שרוב הסיכוים שלא הייתי מפנה אליו זמן בלי המענק. לא הייתי בוחרת להתפתח בכיוון הזה. התנסות כזאת מוציאה אותך מהשגרה שלך וממה שהייתי יכולה לחשוב לעשות. זאת התנסות ממש ממש טובה. עוד יתרון היה המגורים במדבר, עם שמורת טבע לידינו."

ומה החסרונות?
"בעבודה שלי החיסרון היה שהיינו עובדים כל היום. אין ממש שעות עבודה והיה קשה למצוא זמן שהוא לגמרי פנוי. גם בהפסקה יכלו לקרוא לנו."

האם הליך קבלת הכסף מהביטוח הלאומי היה מהיר?
"זה היה ממש פשוט. הוצאתי טופס מהאינטרנט, מילאתי אותו ומסרתי אותו ביד. הייתה בעיה עם כמות הימים המתאימה, אבל בסופו של דבר לא נתקלתי באנשים שלא מוכנים להקשיב, פשוט היה צריך לפתור את זה וזה לקח זמן. הודיעו לי באינטרנט שהבקשה התקבלה וחודש אחרי שהכסף יכנס לחשבון ואכן כך היה."

רומי הלוי (השניה שמשאל) עם עובדי המקום בחאן (תמונה באדיבות המצולמת)
רומי הלוי (השניה שמשאל) עם עובדי המקום בחאן (תמונה באדיבות המצולמת)

"עבודה פיזית מאוד קשה"

אלי גל, בן 20 מבאר שבע, עובד במילוי מכליות של משאיות בחומצה גופרתית ברותם אמפרט – מפעל לדשנים כימיים הממוקם כרבע שעה נסיעה מדימונה. אל העבודה הגיע בעקבות אמו שעובדת אף היא במפעל. גל החל את עבודתו בפברואר 2017 וצפוי לסיים אותה בספטמבר 2017 ולדבריו הוא "עובד רק בשביל המענק."

מה היתרונות בעבודה?
"יש תנאים סבבה לגמרי, יותר משכר מינימום, עושה גם משמרות צהריים ולילה וזה מכפיל את השכר. בגלל שזו עבודה במפעל אנחנו מחוייבים לעבודה גם בשישי ושבת וזה מכפיל את האחוזים. מקבלים שם ארוחה מלאה כל משמרת". כמו כן "האנשים סבבה, האווירה מצחיקה וכייפית."

מה החסרונות?
"השעות נוראיות – שעתיים נסיעות ועוד שמונה שעות עבודה. 10 שעות מהרגע שאני יוצא וחוזר הביתה. עוד חיסרון גדול שיש במפעל הוא שיש שם מלא אירועים בטיחותיים. אנחנו עובדים עם חומרים כימיים אז לובשים חליפות ומסיכות פנים וזה קשה כי זה אטום וחם, וגם אטמי אוזניים – אתה לא שומע את הכריזה ואם אתה מוריד אותם זה רעש חזק."

גל למד בפנמייה חקלאית ולכן הוא מעריך את חשיבותם של הדשנים לחקלאות, אך עם זאת הוא לא ממליץ לאחרים לבחור בעבודה מועדפת שכזאת. "בשבילי הייתי בוחר בזה שוב, אבל אני לא ממליץ לעשות עבודה מועדפת במפעל כי זאת עבודה פיזית מאוד קשה."

אלי גל (תמונה באדיבות המצולם).
אלי גל (תמונה באדיבות המצולם).

עבודה משתלמת, לקוחות לא נחמדים

ליעד ליבנה, בת 20 מיבנה, השתחררה לפני חודשיים והחלה לעבוד בתחנת דלק טן. לעבודה היא הגיעה בעקבות אחיה שבחר גם הוא בעבודה מועדפת בתחנת דלק.

ליבנה תיארה את העבודה כמתגמלת. "השעות נוחות, את עובדת משמרות, ויכול להיות שאני אמשיך פה גם אחרי העבודה המועדפת. רוב הבנות שהכרתי פה הן בנות שנשארו אחרי המענק כי זה תנאים טובים."

מה היתרונות בעבודה?
"צעירים שמשתחררים מהצבא ואין להם מקצוע, ניסיון או הכשרה, סביר להניח שירוויחו בהתחלה שכר מינימום. אם מחשבים את שכר המינימום ובסוף את המענק של עוד 9,500 ש"ח, יחד עם הבונוסים שמקבלים על כל תדלוק – עוד שתי אגורות שלא מקבלים בתחנה אחרת, והאחוזים מממכירות של מוצרים של תחנת הדלק – זה יוצא עוד בערך 2,000 ש"ח למשכורת מעל המינימום, זה משתלם".

לדבריה, החסרון הגדול בעבודה הוא יחסם של חלק מהלקוחות שמרשים לעצמם להתייחס לעובדים בצורה מכוערת "לפעמים שוכחים שכולנו בני אדם". אך למרות זאת, ליבנה בהחלט ממליצה על הבחירה בעבודה מועדפת בתחנות הדלק."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!